اقتصاد مبتنی بر نفت مانع شکوفایی استعداهای انسانی در داخل کشور شده است

خبرگزاری شبستان: استاندار یزد گفت: در آمدهی بالای نفتی و تکیه دولت بر این درآمدها مانعی برای شکوفایی استعدادهای انسانی در داخل کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان:سید محمد میر محمدی استاندار یزد با حضور در اولین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی که از روز گذشته به میزبانی اتاق بازگانی،صنایع،معدن و کشاورزی یزد آغاز شده است گفت:موضوع رشد اقتصادی مطلب تازه ای نیست و از دهه های گذشته مورد توجه مدیران و کارشناسان بوده است.


وی با اشاره به  منظم و سیستمی شدن رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان افزود: در این کشورها ارزیابی های مورد نظر صورت گرفته و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده است.


استاندار یزد مهمترین مشکل کشور در بحث اقتصاد را مربوط به حوزه آمارها دانست و اظهار داشت:وجود آمارهای اشتباه در عرصه اقتصادی باعث شده است تا ارزیابی های اشتباهی صورت گیرد.


وی از وجود تفکر جزیره ای در عرصه اقتصاد کشور گلایه کرد و گفت:باید این نوع تفکر را که هر کس متمایز کار می کند کنار گذاشت و به سمت تعامل بین بخشی حرکت کرد.


میرمحمدی دولتی بودن اقتصاد را یکی دیگر از مشکلات کشور دانست و تصریح کرد:به علت درآمدهای نفتی قسمت عمده اقتصاد کشور دولتی است و این به معنی انحصار دولت در اقتصاد می باشد.


وی تصریح کرد: در آمدهی بالای نفتی و تکیه دولت بر این درآمدها مانعی برای شکوفایی استعدادهای انسانی در داخل کشور است.


عالی ترین مقام اجرای استان با بیان اینکه امروز به این نتیجه رسیده ایم که خواه یا ناخواه میدان فعالیت های اقتصادی باید برای بخش خصوصی آماده شود افزود: در این صورت بخش خصوصی می تواند در کمیت و کیفیت محصول ها رقابت و برندهای ارزشمندی را در داخل کشور تولید کند .


وی افزود:پس از سال ها به اقتصاد مقاومتی رسیده ایم که مفهوم آن اقتصادی درست،سالم، پویا، بدون ضایعات، منظم و با آمارهای صحیح است.


استاندار یزد اقتصاد را به دوبخش عملی و نظری تقسیم کرد و اظهار داشت: در بخش نظری تلاش های زیادی صورت گرفته اما متاسفانه در بخش عملی نتوانسته ایم همپای بخش نظری پیشرفت کنیم.


وی با اشاره به بسترهای مناسب استان یزد جهت انجام فعالیت های اقتصادی تصریح کرد:برگزاری چنین همایش هایی در راستای عملی کردن اقتصادی پویا و فعال است.


میرمحمدی از فعالیت 340 معدن با بیش از 800 تنوع محصول در استان یزد خبر داد گفت:این معادن توانسته اند با درآمد و اشتغال بالا ، ارز آوری مناسبی را برای کشور داشته باشند.


وی رشد اقتصادی استان یزد نسبت به کشور را یک و 74 صدم درصد اعلام کرد و اظهار داشت:در عرصه خدمات،کشاورزی و .. به جز ساختمان رشد متوسط استان بالاتر از کشور است.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 365840

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha