تعریف فرهنگ ذیل مسائل اقتصادی از مهم ترین علل ضعیف ماندن فرهنگ در کشور

خبرگزاری شبستان: مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعریف فرهنگ ذیل مسائل اقتصادی باعث شده است تا مسائل فرهنگی در کشور ضعبف بماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، محمدمهدی مظاهری، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در نخستین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی که به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد در حال برگزاری است، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهای گفت: این نامگذاری یک فرصت جدید برای تعامل اصحاب فرهنگ و اقتصاد کشور در امور مهم و زیربنایی کشور است.


وی افزود: آنچه که از فرمایشات رهبری و امام(ره) درک می شود این است که فرهنگ نقشی اساسی را در نظام زندگی اسلامی ایرانی ایفا می کند.


مظاهری گفت: در اسناد حاکمیتی هم ما به جز تاکیدات مسئولان بر اهمیت باور‌ها و ارزش‌ها در شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای بشارت محکمی در قوانین مربوطه این دو را به دست نمی‌آوریم.


وی خطاب به مسئولان و مدیران کشور اظهار داشت: سال اقتصاد و فرهنگ فرصت مناسبی برای مدیران است تا رابطه این دو عرصه را کنکاش عالمانه کنند و با روشن کردن ابعاد موضوع به دنبال پاسخ عملی و عالمانه هم باشند.


مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تعریف مسائل فرهنگی ذیل مسائل اقتصادی گفت: چنین رویکردی باعث ضعیف ماندن فرهنگ در کشور شده است.


وی با اشاره به تاثیر متقابل فرهنگ و اقتصاد بر یکدیگر تصریح کرد: ارتباط متقابل و تاثیرگذار فرهنگ و اقتصاد امری نیست که مورد غفلت قرار گیرد و به نظر می‌رسد این ابهام ناشی از عظمت و بزرگی بخش فرهنگی و غلبه اقتصاد کنونی است.


مظاهری، با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی در ایجاد و تغییر شکل فرهنگ موثر هستند اضافه کرد: اگر واقعا به دنبال جامعیت نظری و اعتبار عملی در تصمیم گیری هستیم ضروری است که ارزش فرهنگی هم در کنار ارزش اقتصادی پذیرفته شود.


وی از نشاط، تنوع، شیوه زندگی، هویت فرهنگ، هدایت، اخلاقیات، کنترل به عنوان مولفه های سرمایه فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت: سرمایه اجتماعی نیز یعنی اعتماد و همبستگی و ایجاد تشکل های اجتماعی بر اساس آن که لازمه رشد اقتصادی است و می تواند جامعه را موفق کند.


مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جامعه ای می تواند موفق باشد که سرمایه خود را از طذیق سرمایخ گذاری برروی تشکل های اجتماعی تامین کند.


وی از ایجاد کسب و کارهای خرد به عنوان نقطه عطف شروع فرهنگ مصرف در جامعه یاد کرد و اظهار داشت: خواستگاه اقتصاد در بینش الهی در حوزه فرهنگ دینی ما بر پایه اخلاق است در صورتی که در نظام‌های مادی اقتصاد بر اساس سود و سرمایه تشکیل می‌شود.


مظاهری، افزود: تا زمانی که میزان اعتماد اعضای جامعه بر مبنای اعتماد درست شکل نگیرد، نمی‌توانیم محیط کسب و کار سالم بوجود آورد.
 

پایان پیام/

کد خبر 365872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha