تورم، فساد و عدم شفافیت از آثار سوء حضور دولت در فعالیت های اقتصادی

خبرگزاری شبستان: رئیس موسسه آموزش و پژوهش اتاق ایران، گفت: تورم، فساد و عدم شفافیت در امور اقتصادی از آثار سوء حضور دولت در فعالیت های اقثصادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، دکتر حسین میرمحمد صادقی، رئیس موسسه آموزش و پژوهش اتاق ایران و دبیر علمی نخستین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی گفت: از سال های دور ردپای دولت به عنوان کسی که به دنبال کم رنگ کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد بوده به خوبی نمایان است.

 

وی سنگ بنای نابودی اقتصاد ایران را مربوط به دوران صفویه دانست و افزود: در آن دوران زنگ نابودی اقتصاد ایران هنگامی به صدا درآمد که دولت به دلیل سودآور بودن تجارت ابریشم وارد این عرصه شد.

 

رئیس موسسه آموزش و پژوهش اتاق ایران با بیان اینکه بودجه کشور، در سال 1289 و در دوران مجلس دوم زیر 15 میلیون بوده است تصریح کرد: اما در حال حاضر با توجه به افزایش 10 برابری جمعیت و هزار برابر شدن قیمت دلار بودجه دولت میلیون ها برابر شده است.

 

وی با انتقاد از حجم بالای دولت تصریح کرد: این مشکل به خوبی در عرصه های اقتصادی کشور نمایان است.

 

میر محمد صادقی، با گلایه از حضور دولت در فعالیت های اقتصادی گفت: تورم، فساد و عدم شفافیت در امور اقتصادی از آثار سوء حضور دولت در فعالیت های اقتصادی است.

 

وی با اشاره به کمرنگ شدن شفافیت در مسائل اقتصادی تصریح کرد: دلیل اصلی این مشکل حضور قوی و پررنگ دولت در مسائل اقتصادی است.

 

دبیر علمی نخستین همایش ملی رشد اقتصادی و نقش بخش خصوصی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب کسی جرات نداشت از کارآفرینی و فعالیت بخش خصوصی صحبت کند اظهار داشت: در طول این سال ها تجربه های مختلفی به دست آمده که نتیجه آن تبدیل شدن بخش خصوصی به گفتمان روز است.

 

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: این نامگذاری نشان می دهد که جهت انجام هر کاری نیازمند حضور همه جانبه مردم هستیم.

 

میر محمد صادقی، افزود: تجربه های طولانی باعث شده است تا گفتمان حضور بخش خصوصی به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود.

 

وی با اشاره به زمان خوب برگزاری این همایش گفت: این همایش هنگامی برگزار می شود که دولت جدیدکار خود را آغاز، سیاست ها مشخص و بخشی از تحریم ها رفع شده است.

 

رئیس موسسه آموزش و پژوهش اتاق ایران، جنگ امروز کشورها را جنگ اقتصاد و تولید دانست و افزود: جامعه باید با بسیج همه جانبه موانع پیش پای فعالین اقتصادی را برطرف کنند.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 365531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha