چرا گاهی امر به معروف و نهی از منکر تاثیرگذار نیست؟

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سلیمانی پنج مؤلفه‌ای که در موضوع عفاف و حجاب در فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار گیرد را تکریم، تذکر، تکرار، تأثیر و تشکر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در دوره تکمیلی تربیت مربی نگرشی دیگر به حجاب و عفاف با اشاره به در پیش بودن ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) در عمر به ظاهر کوتاه خود دریچه‌ای را به روی بشریت گشودند.

 

وی با اشاره به جایگاه کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) حتی در میان غیر مسلمان ها گفت: در کتابخانه لنینگراد کتاب نهج البلاغه به نمایش گذاشته شده است و آنها که مسلمان نیستند هم به این نتیجه رسیده اند که نهج البلاغه کتاب فوق العاده ارزشمندی است که باید به آن افتخار کرد. مطالعه و حتی حفظ نهج البلاغه همواره مورد توجه برزگان ما بوده است تا جایی که برخی از علمای بزرگ همچون آیت‌الله خزعلی نیز به کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه اهتمام ویژه‌ای داشتند و تا آنجا که در سن 70 سالگی اقدام به حفظ این کتاب ارزشمند کردند. امروز ما هم باید با مراجعه به این کتاب ارزشمند زندگی خود را بر اساس مولفه های مورد توجه امام علی (ع) تنظیم کنیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به موضوع دنیا و آخرت که در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) به آن تاکیداتی  شده است، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در این کتاب ارزشمند ویژگی‌های دنیا و آخرت را بیان فرموده‌اند و تاکید داشته اند که فرزند آخرت باشید نه دنیا. بسیاری از انسان‌ها در دنیا زیستن را تجربه کرده‌اند اما چگونه زیستن را نمی‌دانند. اهتمام و تاکید آن حضرت بر موضوع «فرزند آخرت باشید نه فرزند دنیا» این موضوع را برای ما یاد آور می شود که اگر برای آخرت کار کنیم، زندگی سعادتمند خواهیم داشت. بنابراین همه کارهای ما باید برای آخرت باشد. داشتن چنین نگاهی به دنیا و آخرت موجب می شود که انسان وظیفه شناس باشد.

 

وی در ادامه بر لزوم توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: وقتی در جامعه‌ به هم پیوسته زندگی می کنیم در ضررها و منافع آن جامعه شریک هستیم. اگر در نقطه‌ای از جامعه و کشور آسیبی وارد شود آن آسیب همه جامعه و کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بنابراین باید مراقب پدیده‌های اجتماعی باشیم که یکی از مصادیق این مراقبت‌ها موضوع عفاف و حجاب است.

 

حجت الاسلام سلیمانی با استناد به فرموده حضرت امیر(ع) در رابطه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: امیرالمومنین(ع) می فرماید: در میان واجبات هیچ چیز مهم‌تر از امر به معروف و نهی از منکر نیست. اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود سایر واجبات نیز مورد توجه قرار می‌گیرند زیرا ستون فقرات واجبات، امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی با اشاره به جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: این موضوع علاوه بر وظیفه اسلامی وظیفه انسانی است زیرا جوامع بشری به این گوهر ناب نیازمند هستند و اگر به فکر باشند و خودشان را به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مجهز کنند، جامعه نجات می‌یابد.

 

دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تبیین این موضوع که امر به معروف و نهی از منکر را ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، گفت: اولین توصیه قرآن کریم بر این اساس است که باید از خودتان مراقبت داشته باشید و موضوع امر به معروف و نهی از منکر را از خودتان شروع کنید. با نگاه به زندگی امام خمینی (ره) می‌بینیم که ایشان دائما از خودشان مراقبت داشتند و محاسبه نفس سیره ایشان بود.

 

وی دومین گام در موضوع امر به معروف و نهی از منکر را خانواده دانست و گفت: سومین گام در موضوع امر به معروف و نهی از منکر این است که خویشاوندان، اطرافیان و فامیل را نسبت به وظایف و تکالیفشان آگاه کنیم.بعد نوبت به دوستان می رسد امام صادق(ع) فرمودند: بهترین دوست کسی است که عیوب انسان را یاد آور شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی گام بعدی نسبت به موضوع امر به معروف و نهی از منکر را انذار جامعه دانست و گفت: اساسا هدف پیامبر (ص) از بعثت انذار مردم بوده است.

 

وی با توصیه به شرکت‌کنندگان در طرح نگرشی به حجاب و عفاف گفت: باید موضوع امر به معروف و نهی از منکر با ادبیات صحیح مطرح شود و اساسا این دوره‌ها هم با هدف گفتمان‌سازی برگزار می‌شود تا بتوانیم در راه هدایت  و نجات خود و دیگران گام برداریم.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی با تاکید بر اینکه اگر نسبت به محیط اطراف خود تاثیرگذار باشیم جامعه به سمت سعادت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته در بخشی از لایه های اجتماع فرهنگ غربی غلط جایگزین فرهنگ صحیح شده است که نسبت به دیگران در مورد موضوع امر به معروف و نهی از منکر کاری نداشته باشیم در حالی که اگر تذکر با ادبیات و شرایط صحیح بیان شود، مطمئنا مفاسد و آسیب های اجتماعی کاهش می‌یابد.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه، مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت موضوع فرهنگ، فرهنگ را از اقتصاد مهم‌تر دانسته‌اند، گفت: در فضایی که آلوده باشد، نمی‌توان سالم زندگی کرد، به همین دلیل به هر میزان مفاسد در جامعه بیشتر باشد زندگی افراد آن جامعه بیشتر متلاطم می‌شود، از اینرو نباید اجازه دهیم جامعه به سمت گناه و ولنگاری پیش رود.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع می‌بینیم که امر به معروف و نهی از منکری که از طرف ما صورت می‌گیرد، تأثیرگذار نیست، باید در این زمینه بررسی و موانع را برطرف کنیم و شناخت درستی از امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و وظایف و تکالیف را آن‌گونه که صحیح است، تبیین کنیم. زیرا درک غلط نسبت به مقوله  معروف و منکر ما را به بی راهه می برد.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که ببینیم در مورد وظایف و تکالیف ما مراجع تقلید چه فرموده‌اند و آنچه که از سوی آنها به عنوان وظیفه برای ما بیان شده است آن را به عنوان تکلیف انجام دهیم. برخی مواقع دیده می‌شود که صورت‌مسئله را درست نفهمیده ایم و در مورد آن موضوع فقط سوز مذهبی داریم نه آگاهی لازم. این در حالی است که در تبیین مسائل باید از مدار حقیقت دور نشویم.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یکی دیگر از موانع تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر را برخورد فیزیکی و ضرب و شتم دانست و گفت: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر ما مجاز نیستیم که یقه گیری کنیم و آبروی یک مؤمن را ببریم و امر به معروف و نهی از منکر ما نباید همراه با بی احترامی باشد. وظیفه ما تذکر لسانی است.

 

وی گفت: امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله فرموده‌اند: اگر می‌بینید امر به معروف و نهی از منکر شما به نتیجه مطلوب منجر نمی شود و موجب زیان می‌شود آن را به وسیله دیگران بیان کنید زیرا در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید به شرایط زمان و مکان و میزان تاثیرگذاری را در نظر گرفت.

 

حجت الاسلام سلیمانی پنج مؤلفه‌ای که در موضوع عفاف و حجاب در فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار گیرد را موضوع تکریم، تذکر، تکرار، تأثیر و تشکر، عنوان کرد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 366775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha