مقاوم سازی اندیشه فرهنگی، غایت آئین اعتکاف در مسجد

خبرگزاری شبستان: آئین اعتکاف در مسجد، فرصت تقویت افکار، اندیشه ها و رفتارهای معنوی است و غایت آن مقاوم سازی معنوی در مقابل هجمه های فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، ضیافت اعتکاف بستری از تکامل انسانی است، معتکف از لحظه ای که با وجود علم و آگاهی نسبت به مشکلات ، خود را مهیای حضور در مسجد می سازد، نخستین گام را برداشته است، این نخستین گام برای غلبه بر هوای نفس و وسوسه های شیطانی است، که او را از حضور در این آئین باز می دارد.

 

تاثیر مکانی محیط بر روی افراد، در بسیاری از تحقیق ها و پژوهش ثبت شده است، مکان مقدس مسجد، این جایگاه رفیع الهی فرصت سه روزه برای معتکف است، که آرامش دل و ذهن خود را بازیابد و باردیگر برای حضور در جامعه و نوسازی معنوی آن تلاش کند.

 

بی سبب نیست، که عمده مخاطبان مراسم اعتکاف، نوجوانان و جوانان هستند، روح پاک، آماده و سرزنده آنان مانند زمین آماده کشت در این محیط سازنده ثیقل می یابد و طعم حضوری با نشاط و توام با رضایت را می چشند.

 

امروزه در اوج هجمه های فرهنگی، اعتکاف تقویت اندیشه های دینی و معنوی در نسل امروز است، همنشینی با انسان های وارسته و خداجوی، فرصت دوست یابی و دوستی با خانه خدا همه و همه بستری برای مقاوم سازی اندیشه فرهنگی دینی جامعه امروز است.

 

 اعتکاف، نوسازی دوباره جامعه است

 

عزیز اکبریان، نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص نقش اعتکاف در خودسازی فرهنگی و اجتماعی گفت: جوانان و نوجوانان به واسطه فراست و زیرکی به خوبی رفتار و اعمال اطرافیان خود را رصد می کنند، طی سه روزه اعتکاف آنان رفتار و اعمال افراد مختلف در مسجد را می بینند و همین یک آگاهی ابتدایی دینی در آنان بوجود می آورد.

 

اکبریان توضیح داد: افراد متقی و وارسته با انجام اعمال و افعالی زمینه تقویت اندیشه های دینی و معنوی را در میان نوجوانان و جوانان ایجاد می کنند، این رفتارهای عینی با باور تقویت و رشد می یابد.

 

به گفته این مسئول، هرکس اگر یکبار تجربه اعتکاف را داشته باشد، می بیند که معتکف پس از پایان اعتکاف گویا در دنیای جدیدی پای گذاشته است، در حقیقت اعتکاف نوسازی دوباره جامعه است.

 

 

 

کانون های مساجد نقس اساسی در اجرای برنامه های اعتکاف داشته اند

 

دبیرخانه کانون های مساجد استان البرز، یکی از متولیان بحث اعتکاف است، اعضای کانون های مساجد که عمدتا جوان و نوجوان هستند با همت بالای خود هرساله زمینه های این حضور الهی را در میان اهالی محل و بچه های مسجد بیش از پیش فراهم می کنند.

 

حجت الاسلام احمد جلالوند، مدیر کانون فرهنگی هنری پرچمداران نهضت عاشورایی با حضور در دفتر خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص برپایی آئین اعتکاف توسط کانون فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: آئین معنوی اعتکاف خواهران در شهر کماشهر در سال جاری، با همت کانون فرهنگی هنری پرچمداران نهضت عاشورایی و در مسجد امیرالمومنین کمالشهر در حال برگزاری است.

 

وی افزود: بیش از 200 نفر از خواهران در این آئین حاضر شده اند، در بین شرکت کنندگان تعداد قابل توجهی از طلاب خواهر و دانشجویان مشتاق هستند.

 

به گفته وی، از جمله برنامه های این همایش معنوی سه روزه، سخنرانی های تخصصی و حلقه های معرفتی و گفتگوهای آزاد معرفت شناسی، ختم گروهی قرآن و صلوات، مدیحه سرایی ولادت امیرالمومنین(ع)، مرثیه سرایی وفات حضرت زینب(س) و قرائت گروهی ادعیه و مناجات است.

 

امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) کمالشهر توضیح داد: این برنامه فرهنگی با استقبال از معتکفین در شب میلاد حضرت امیرالمومنین(ع)، آغاز و با اعمال ام داوود و مراسم وداع اعتکاف و بدرقه معتکفین به پایان می رسد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پرچمداران نهضت عاشورایی در مسجد امیرالمومنین(ع) کمالشهر در پایان عنوان کرد: اعتکاف فرصت چند روزه خودسازی و تکامل روحی است و در این مسیر کانون های فرهنگی هنری مساجد قابلیت های بسیار موثری در خصوص چشم اندازهای کلان و برنامه ریزی های مفید فرهنگی داشته اند.

 

آئین با شکوه اعتکاف، تجدید حیات روح انسان است، فضای معطر و الهی مسجد این عبادتگاه و جایگاه پیامبران و اولیاء الهی میعادگاهی می شود برای ذهن های پاک انسانی تا باورهای دینی، عقیدتی و مبنایی خود را تقویت کنند و برای ایام و روزهای آینده جامعه خود دستاوردهای پویا داشته باشند.

 

پایان پیام/

کد خبر 367416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha