نسبت حضور مسجد در زندگی مردم/عاقبت بهره مندی از مسجد صرفا برای نماز

خبرگزاری شبستان: تا وقتی مسجد را نمازخانه بدانیم و فقط در اوقات نماز در مسجد را باز کنیم نمی توان امیدوار بود که تغییری در نسبت حضور مسجد در زندگی مردم ایجاد شود مگر اینکه نقش مسجد را در زندگی مردم ملموس کنیم.

حجت الاسلام دین پرور، رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه و نقش مساجد در گسترش و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی اظهار کرد: قطعا مساجد در فرهنگ سازی میان لایه های مختلف اجتماع مسلمین نقش به سزایی دارند اما این مهم به نگرش ما به مساجد بستگی دارد.


وی در این راستا تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم فرهنگ سازی از طریق مساجد را بسط و گسترش دهیم باید قبل از هرچیز به ساز و کارهای امر توجه کنیم. باید این مهم را به عنوان اصلی ترین الگوی خود قرار دهیم که مسجد در زمان پیامبر اکرم(ص) پایگاه فکری و علمی بوده است لذا در دوره کنونی نیز با تکیه بر نگرش نبوی و علوی باید شرایط وصول به این هدف را فراهم کنیم.

 

حجت الاسلام دین پرور گفت: مسجد به عنوان نهاد فرهنگ ساز قبل از هر چیز باید روابط خود را با مردم و جامعه گسترش دهد به گونه ای که مردم صرفا برای اقامه نماز به مساجد مراجعه نکنند بلکه در هر مسئله ای مسجد را به عنوان مرکزی برای پاسخگویی و راهنمایی قلمداد کرده و به مسجد مراجعه کنند چراکه در این صورت است که مسجد بیش از پیش در بطن زندگی مردم حضور می یابد.

 

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه در ادامه تصریح کرد: اینکه مسجد را مانند یک نمازخانه در نظر گرفته و صرفا اوقات اقامه نماز درب مساجد را باز گذاریم نمی توانیم امیدوار به این باشیم که تغییری در نسبت حضور مسجد در زندگی مردم ایجاد شود و اساسا ترویج فرهنگ مسجدی میسر نمی شود مگر اینکه «نقش» مسجد را در زندگی مردم ملموس کنیم چراکه زیربنای ارتباط مسجد با مردم است که شاکله دینی و مذهبی جامعه را می سازد.

 

حجت الاسلام دین پرور با اشاره به افزایش کاربری مساجد اظهار کرد: در حوزه علوم دینی و تشکیل حلقات مباحثه در مساجد یکی از اساسی ترین و محوری ترین نقش ها بر عهده امام جماعت است، در واقع امام جماعت با اشرافی که بر حوزه های مختلف دینی و اجتماعی دارد می تواند جلساتی از این دست را سامان بخشیده و مدیریت کند، به بیان دیگر امام جماعت نقش عمده ای در ترویج معارف دینی و تمدنی در سطح مساجد دارد.

 

وی در ادامه به جایگاه ترببیت مسجدی در جامعه اسلامی اشاره کرده و افزود: این بحث مهمی است که باید تربیت و هدایت از کودکی و نوجوانی آغاز شود و این تربیت و هدایت باید جنبه معنوی و دینی داشته باشد تا بتواند به شکلی عمیق و باطنی در وجود افراد نهادینه شود، باید بچه ها را تشویق کنیم که وقتی به مسجد می آیند علاوه بر اقامه نماز به خواندن ادعیه نیز بپردازند.

 

حجت الاسلام دین پرور اظهار کرد: اینکه در مساجد صرفا نماز اقامه شود و واعظی بیاید و سخنرانی را ارایه کند کافی نیست بلکه مساجد باید بتوانند ارتباط وسیع تری را با جامعه برقرار کنند و حداقل مساجد ارتباط قابل توجهی را با خانه های اطراف برقرار کند.


وی افزود: همچنین مساجد باید از دانشجویان متعهد بخواهد تا مباحث متعدد حوزه های فکری و اندیشه ای را در مسجد راه اندازی کنند و امام جماعت مسجد نیز بر این مباحث نظارت داشته باشد.
پایان پیام/

 

کد خبر 367490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha