آرامگاه حیقوق نبی(ع) اثری برجامانده از دوره سلجوقیان در تویسرکان

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: بقعه پیامبرحیقوق نبی(ع) یکی از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی ایران در تویسرکان و دارای ارزش تاریخی بسیاری از دوره سلجوقیان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، حیقوق پیامبر یکی از پیامبران صاحب کتاب بنی اسراییل و معاصر با دانیال نبی است، وی حدود 2600 سال پیش می‌زیسته و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده‌است.
 

حدود سال 590 قبل از میلاد، بخت‌النصر، پادشاه کلده به اورشلیم حمله کرد و یهودیان زیادی را به قتل رساند و نزدیک به بیست هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابل پایتخت کلده که نزدیک بغداد فعلی قرار داشت انتقال داد، حیقوق در بین این زندانیان بود و مدت طولانی در زندان به سر برد.
 

در سال 548 قبل از میلاد کورش کبیر پادشاه ایران به کلده حمله کرد و در جنگی طولانی لشکریان کلده را شکست داد، بابل را تصرف کرد و طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادرنمود. پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، حیقوق به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان (رودآور) ساکن شد و در همین شهر درگذشت.
 

وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع ) در مرکز توی و نزدیک رود آور سابق با توجه به زمان زندگی آن حضرت در حدود 700 سال قبل از میلاد و کاوش های باستان شناسی اطراف بقعه، نشانگر قدمت و وجود آبادانی منطقه در آن عصر است.
 

حیقوق نبی بین سال‌های 600 تا 650 قبل از میلاد می‌زیسته و مقبره وی هم اکنون در جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده است و موضوع جالب توجه در خصوص این پیامبر آن است که تصویر وی هم‌اکنون در موزه واتیکان وجود دارد.
 

در کتاب ها آمده که حیقوق به معنی در بغل کشیده شده، است و این نام را به این دلیل برای آن پیامبر برگزیدند که در کودکی و به علت بیماری از دنیا می رود و حضرت الیاس (ع) او را در آغوش می گیرد و از خداوند، حیات دوباره وی را طلب می‌کند و او زنده می‌شود.
 

بقعه این پیامبر، یکی از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی ایران در استان همدان و دارای ارزش تاریخی بسیاری است به طوری که بنای برجی شکل آرامگاه حیقوق نبی، آجری و گنبدی شکل و پوشش داخلی آن مدور و پوشش خارجی آن مخروطی شکل است.
 

یکی از طاق ‌نماهای این بنا به در ورودی بقعه اختصاص دارد و مابین طاق نماها نیز قسمتی ساده و بدون تزئینات مشاهده می شود.
 

بقعه حیقوق نبی(ع) یکی از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی ایران در همدان است

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان این مطلب نیز گفت: ساختمان مقبره حیقوق نبی(ع)، قبل از استیلای اعراب بنا شده و در برهه ‌ای از زمان نیز تخریب می‌شود، ولی بعدها عده ‌ای از خیرخواهان شهر به تعمیر می پردازند.
 

وی افزود: در حفاری‌های سال 1368 نیز بقایای حصار مربع شکل با چهار برج در اطراف آن مشخص شده که به نظر می‌رسد از خود بنا قدیمی‌تر باشد.
 

وی تصریح کرد: تویسرکان در دوره های صفویه و قاجاریه نیز مورد توجه بوده است و از این دو دوره آثاری در شهر به جا مانده است.
 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ابراز کرد: آرامگاه حیقوق پیامبر در تویسرکان طی قرون متمادی چندین بار بازسازی شده‌است و آخرین بار توسط مرحوم استاد محمدعلی‌خان میرزایی (ملک جمشید) در سال 1340 هجری شمسی مرمت شده است.
 

ایزدی خاطرنشان کرد: آرامگاه حضرت حیقوق نبی(ع) از بناهای تاریخی ملی ایران متعلق به دوره سلجوقیان است، این بنا از فاصله دور مانند یک برج مدور با سقف مخروطی دارای بدنه هشت شکلی بنا گذاشته شده است.
 

وی عنوان داشت: اساس بنا به این شکل است که هشت ترکه‌ آجری در آن ساخته شده که ستون‌های اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد.
 

وی گفت: روی دیوارهای خارجی با طاق‌ نما و کاشی‌کاری‌های متعدد که در عین سادگی و زیبایی دارای برخی خطوط و نقش‌های جالب با ستاره‌های 6 ضلعی معروف به ستاره‌ای داوود و سنبل دین یهود، مزین شده است.
 

گفتنی است: این بنای تاریخی در 8 اردیبهشت سال 53 به شماره 969 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 368021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha