بازدید مسجدجامعی از بناهای تاریخی و قدیمی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت هفته میراث فرهنگی با حضور در منطقه 12 از بناهای تاریخی و قدیمی این منطقه بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت هفته میراث فرهنگی با حضور در منطقه 12 از بناهای تاریخی و قدیمی این منطقه بازدید به عمل آورد.

 

در این دیدار دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی؛ دکتر خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، و علیرضا تابش، مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز رئیس شورای شهر را همراهی می‌کردند.


سرای فیل‌خانه ناصری، دروازه نو، حصار شاه‌طهماسبی، باغ ایلچی و چند عمارت تاریخی دیگر از مکان هایی بودند که اعضای شورای شهر و گروه کشف تهران در این مکان ها حاضر شدند.


مسجد جامعی درباره سرای فیل‌خانه به خبرنگاران گفت: در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، اینجا محلی برای نگهداری فیل‌های شاه قاجار بود و تا به امروز بخش‌های زیادی از این بنا حفظ شده است.


رئیس شوای شهر تهران، افزود: با توجه به اینکه این بنا به ثبت میراث فرهنگی نرسیده است، باید هر چه سریعتر این ثبت و سپس مرمت آن برای نگهداری هر چه بهتر آغاز شود.


مسجد جامعی سپس به دروازه نو رفت و از بقایای ستون های آخرین دروازه قاجاری تهران دیدن کرد و گفت: باید با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی حریم این ستون های زیبا، آزاد و سپس برای مرمت آنها اقدام شود زیرا آخرین دروازه ای است که روی حصار صفوی ساخته شده و بقایایی از آن به جای مانده است.


رئیس شورای شهر تهران همچنین از باقی مانده بخشی از دیوار خشتی حصار شاه طهماسبی در سرای ماشا الله، دیدن و پس از آن خاطر نشان کرد: تهران در زمان‌های دور 114 برج و بارو به نیت تعداد سوره های قرآن داشت که اکنون از بین رفته اند؛ اولین قدم برای احیای این بناها، جلوگیری از تخریب آنهاست و بعد باید به فکر بازسازی هر چه سریعتر این آثار بود.


مسجد جامعی سپس در باغ ایلچی حاضر شد و درباره تاریخچه این باغ اظهار داشت: اینجا محل سابق سفارت روسیه در زمان جنگ میان ایران و روسیه بود که پس از آن قسمت هایی از ایران طی قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای جدا شد.


وی اظهار داشت: در آن زمان برخی از ایرانیان، همسران گرجی و روس‌تبار داشتند که سفیر وقت روسیه، دستور داد تا ایرانیان همسران خود را تحویل سفارت روسیه دهند و این دستور مردم را خشمگین کرد و موجب شد تا پس از تجمع در مسجد جامع، به داخل سفارت بیایند و پس از اشغال سفارت، همه کارکنان و سفیر روسیه، گریبایدوف، را بکشند و تنها یک نفر از آنان توانست فرار کند.


رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه از لحاظ تاریخچه دیپلماسی، این محل حائز اهمیت است، تصریح کرد: بهتر است وزارت امور خارجه این بنا را خریداری کند و میراث فرهنگی نیز کار مرمت و بازسازی این عمارت را بر عهده گیرد و در ضمن درختان کهن‌سال محوطه نیز حفظ شود.


مسجد جامعی در ادامه تهران‌گردی از امامزاده سیدناصرالدین، امامزاده زید، کاروانسرای روغنی، بازارچه حاج قاسم، گذر لوطی‌صالح، حمام حاج قاسم، عمارت ظل‌السطان، بازارچه مسگرها، چهارسوق و چهاربازار، آب انبار سید ولی و چند بنای تاریخی دیگر نیز بازدید کرد.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 368224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha