نمایشگاه کتاب فصلی شود/تجهیز هر محله به یک کتابخانه

خبرگزاری شبستان: ناصری با ابراز تاسف از انتشار کتابهایی با شمارگان300 و 500 نسخه، پیشنهاد داد به جای تأسیس یک کتابخانه بزرگ در مناطق، در هر محله یک کتابخانه کوچک احداث شود تا دسترسی افراد به کتاب آسان شود.

مسلم ناصری، سردبیر مجله ماهک و ملیکا در مورد نقاط ضعف و قوت بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به خبرنگار شبستان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فروشگاه است نه یک نمایشگاه. نمایشگاه کتاب باید محلی برای به نمایش درآوردن کتاب‌ها باشد تا مردم با کتاب‌ها آشنا شوند و آنها را ببینند و از طرفی نویسندگان و ناشران هم با یکدیگر آشنا شوند. در حقیقت در نمایشگاه کتاب باید مراوده فرهنگی شکل بگیرد.

 

 نمایشگاه کتاب فصلی شود

ناصری پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فصلی را داد و افزود: 10 روز، مدت فشرده‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب است. نمایشگاه باید یا همیشگی باشد یا فصلی، البته اگر همیشگی باشدکارکرد هیجان‌برانگیزی خود را از دست می‌دهد و اشتیاق مخاطب و جذب روانی کم می‌شود اما اگر به صورت فصلی باشد، بهتر است، بدین صورت در هر فصل ناشران تازه‌های خود را ارایه دهند.

 

وی با اشاره به کاهش شدت هیجان در نمایشگاه امسال اظهار داشت: اکثر غرفه‌داران امسال به دلیل فروش کم ناراضی بودند. علت این قضیه گرانی کتاب‌هاست. هر چند انتشاراتی همچون قدیانی و افق فروش خوبی داشتند اما افزایش قیمت کتاب باعث کاهش هیجان در نمایشگاه کتاب شده است، متأسفانه وضعیت سخت اقتصادی مردم را براری خرید کتاب با مشکل مواجه کرده است.

 

 خانواده ها سبد فرهنگی تهیه کنند

سردبیر مجله ماهک و ملیکا با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی را باید از خانواده و مدرسه شروع کنیم، عنوان کرد: باید به جامعه آموزش دهیم که سبد فرهنگی تهیه کنند. هر عضو خانواده به خصوص بچه ها ماهی حداقل دو هزار تومان در سبد فرهنگی قرار دهند تا در عرض یک سال پول‌ها پس‌انداز شوند و برای نمایشگاه کتاب مشکلی نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه آگاهی با مطالعه بدست می‌آید، خاطرنشان کرد: جامعه ما خمود و بیمار است، نمی‌داند گمگشته‌اش چیست. با رواج کتابخوانی این خمودگی رفع می‌شود. عدم آگاهی و دانش باعث افزایش گرفتاری، دغدغه‌ها، طلاق و بسیاری از مشکلات می‌شود. مطالعه باعث افزایش آستانه تحمل جامعه می شود و گره‌گشای بسیاری از مشکلات است.

 

  شوق مطالعه بین بچه‌ها نیست

ناصری تصریح کرد: اگر معلمان تربیتی اشتیاق به کتاب داشته باشند خود به خود بچه‌ها کتاب‌دوست می‌شوند و در ذهن آنها آیا کجایی نویسنده و کتاب خوب و نمایشگاه کتاب شکل می‌گیرد. متأسفانه شوق مطالعه بین بچه‌ها نیست. شخصا در مدارس مسابقه برگزار کردم و حتی 10 صفحه هم خلاصه کتاب به دستم نیامد.

 

وی با بیان اینکه ما بیشتر حرف می‌زنیم تا اینکه به خواندن راغب باشیم، گفت: وظیفه اهل فرهنگ و سیاست و جامعه‌شناسان است که مشکل کاهش سرانه مطالعه را حل کنند، واقعا ما ملت گفتاری هستیم تا نوشتاری. امسال حتی در نمایشگاه‌ها کتاب‌هایی با شمارگان 500 و 300 نسخه هم مشاهده می‌شد که این جای تأسف دارد.

 

 نشر کودک و نوجوان جلوتر از نشر بزرگسال است

سردبیر مجله ماهک و ملیکا با اشاره به پیشرفت نشر کودک و نوجوان نسبت به نشر بزرگسال بیان کرد: جامعه ما، جامعه‌ای جوان است و به همین دلیل جامعه رو به جلو است. والدین دوست دارند بچه‌ها آگاه باشند و کتاب بخرند، این ترغیب باعث شده است کتب کودک و نوجوان از نظر چاپ، کیفیت و تصویرگری بهتر باشد.

 

 هر محله یک کتابخانه داشته باشد

وی بر لزوم برنامه‌های فرهنگی برای افزایش کتابخوانی تاکید کرد و افزود: باید کتابخانه‌های کوچک در هر محله داشته باشیم. لازم نیست یک سالن 10 هزار متری برای کتابخانه داشته باشیم، یک فضای کوچک 10 متر در 10 متر با قفسه‌ها در هر محله بهتر از یک کتابخانه بزرگ در یک منطقه است.

 

این نویسنده خاطرنشان کرد: با وجود کتابخانه‌ها در هر محله دسترسی افراد به کتاب و کتابخانه آسان می‌شود و این امر در افزایش سرانه مطالعه اثرگذار است. امروزه در هر محله چندین پفک‌فروشی به چشم می‌خورد اما کتابخانه چی؟ خوب است کتابخانه‌ای داشته باشیم که یک بخش آن لوازم‌التحریر عرضه کند و بخش دیگر هم مخصوص کتب امانتی باشد. حتی می‌توان یک فضای کوچک در مسجد به کتابخانه اختصاص داد تا دسترسی به کتاب‌ها افزایش یابد و مردم بتوانند از کتاب‌های خوب استفاده کنند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 370509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha