خاستگاه تفکر و فرهنگ ایرانی در معماری مدرن تعقیب شود

خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای رونق صنعت توریسم هم باید سرمایه گذاران را حمایت کرد و هم از سویی، خاستگاه، فرهنگ و تفکر ایرانی خود را در معماری مدرن نیز تعقیب کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد و به نقل از روابط عمومی دومین همایش بین المللی معماری و توریسم، حمیدرضا خصوصی ثانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از عناصر مهم برای شناخت یک ملت، معماری موجود و طراحی آن در صنعت ساختمان است که می تواند ملل مختلف دنیا را متوجه خود کند.


وی افزود: این یعنی اگر بنیان دیدگاه های ما در قالب معماری و طرح تبدیل شود، ناخوادآگاه جلوه هایی از گرایش های مردمی را از دیگر ملل می تواند متوجه خود کند که بسیار امری شایسته و حائز اهمیت است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری یکی از ملزومات توسعه صنعت توریسم در بخش معماری به شمار می رود، گفت: در وهله نخست باید برای سرمایه گذاران در زمینه سرمایه گذاری در این بخش ایجاد اعتماد و حمایت انجام پذیرد چرا که این اعتماد سبب ایجاد بنیه های اقتصادی محکم و تحرک اقتصادی هر چه بیشتر می شود.


خصوصی ثانی تاکید کرد: هم معماری اصیل ایرانی و اسلامی و بناهای تاریخی فاخر و هم شهرسازی مدرن در بحث معماری و توریسم جایگاه ویژه خود را دارند اما امروز آنچه در جذب توریسم مورد توجه بوده خاستگاه، فرهنگ و تفکر ایرانی و اسلامی در قالب معماری نوین است.


وی عنوان کرد: در مجموع برای رونق صنعت توریسم هم باید سرمایه گذاران را حمایت کرد و هم از سویی، خاستگاه، فرهنگ و تفکر ایرانی خود را در معماری مدرن نیز تعقیب کنیم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای اقتصادی توسعه صنعت توریسم تاکید کرد: هیچ بنایی شکل نمی گیرد مگر اینکه عواملی در آن دخیل باشند، نیروی انسانی، طرح و نقشه، مشاوران و مهندسان، شرکت های دانش بنیان، نیروهای خلاق، گروه های علمی از جمله بخش هایی است که به واسطه معماری اشتغالزایی را رونق می دهد و پس از ساخت بنا نیز با ورود گردشگر افزایش مترجمان برای گردشگران خارجی، اسکان، حمل و نقل و مواردی دیگر نیز به نوعی همراه با اشتغالزایی، سودآوری و ارزآوری فراوان دارد.


خصوصی ثانی عنوان کرد: امیدواریم برگزاری دومین همایش بین المللی معماری و توریسم در مشهد مقدس سبب دستاوردهای علمی و عملی در عصه معماری و جذب گردشگر شود.


الگوگیری از معماری غربی سبب توسعه صنعت توریسم نمی شود
ایرج ندیمی، عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: الگوگیری از معماری غربی سبب توسعه صنعت توریسم نمی شود.


وی با اشاره به ظرفیت های عظیم کشورمان در صنعت توریسم و گردشگری اظهار کرد: گردشگری و معماری عناوینی است که طبیعت و تاریخ را با هم ساماندهی می کند، این سوال مطرح بوده که چرا مردم یک منطقه به دیگر شهرها و کشورها سفر می کنند.


وی افزود: عده ای برای تماشای جاذبه های طبیعی، برخی برای بهره وری از فناوری های تکنولوژی دیگر کشورها و برخی برای واکاوی و تماشای تاریخ و ابنیه فاخر و میراث فرهنگی یک کشور به آنجا سفر می کند البته برخی نیز در این سفر و گردشگری به دنبال تحول از دنیای مدرن به دنیای سنتی هستند.


عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده گردشگران حوزه معماری علاقمندان به میراث فرهنگی و بافت کهن هستند، گفت: تمام کشورها در تلاش هستند تا درعین مدرنیته شدن بناهای تاریخی و کهن خود را حفظ و حراست کنند و این یعنی آنها در عین زندگی در دنیای معاصر می خواهند دیروز خود را در قالب معماری و بناهای فاخر به نمایش بگذارند.


ندیمی خاطرنشان کرد: نمونه حفظ بنای تاریخی در عین مدرنیته شدن را در اروپای شرقی شاهد هستیم که در سویی برج های چند صد طبقه و در سوی دیگر بافت کهن و تاریخی خود نمایی می کند، پس می توان این نتیجه را گرفت که معماری یکی از واقعیات گردشگری است.


وی عنوان کرد: این مسئله که در حوزه معماری تلاش می کنیم مشابه غربی ها شویم گردشگران را جذب نمی کند و مسیر در این روند سبب کسب توفیقات نمی شود، امروز شهرهایی نظیر شیراز و اصفهان به این دلیل بیشترین گردشگران خارجی را جذب خود کرده اند که در معماری آنها از هنر اصیل ایرانی استفاده شده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات معماری و صنعت توریسم در رونق اقتصادی گفت: صنعت ساختمان اشتغالزایی فراوانی داشته و با افزایش گردشگران و توسعه صنعت توریسم اشتغال بسیاری به شکل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.


ندیمی تاکید کرد: برخی معتقدند شهرسازی مدرن جوابگوی صنعت توریسم نیست و من این عقیده را قبول ندارم چراکه به نظر بنده هریک از این نوع معماری ها مخاطب خاص خود را دارد.


گردشگری عاملی برای تاثیرگذاری فرهنگی ملت ها بر یکدیگر است

همچنین محمد زاهدی، یک کارشناس حوزه گردشگری گفت: گردشگری می تواند باعث شود که ارتباط میان ملت ها بیشتر شده و تاثیرات فرهنگی مثبتی میان ملت ها برقرار شود.

 

وی با اشاره به تاثیرات معماری در ایجاد گردشگری پایدار اظهار کرد: معماری در کشور ما با توجه به پیشینه ای که دارد، یکی از فاکتورهای اساسی در جذب گردشگر به شمار می رود.


وی افزود: برای ایجاد گردشگری پایدار باید عواملی که در جذب گردشگر موثر هستند را شناسایی کرد و در کنار تقویت نقاط قوت نقاط ضعف را هم برطرف نمود.


این کارشناس حوزه گردشگری، معماری سنتی ایرانی - اسلامی را از مهم ترین عوامل جذب گردشگر دانست و تاکید کرد: در کشور ما معماری از نقاط قوت گردشگری به شمار می رود و آثار باستانی کشور ما در دوره های مختلف تاریخی همواره مورد توجه گردشگران کشورهای مختلف قرار گرفته است.


زاهدی به تاثیرات رونق صنعت گردشگری و معماری بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها جذب گردشگر یکی از عوامل درآمدزا در طول سال به حساب می آید و ما هم اگر به سمت جذب گردشگر حرکت کنیم، می توانیم از معماری ایرانی اسلامی سنتی به عنوان یکی از عوامل جذب استفاده کنیم و از تاثیرات اقتصادی آن بر اقتصاد کشور هم بهره مند شویم.


وی تاثیر گسترش صنعت گردشگری بر ارتباط میان ملت ها را مهم ارزیابی و تاکید کرد: گردشگری می تواند باعث شود که ارتباط میان ملت ها بیشتر شده و تاثیرات فرهنگی مثبتی میان ملت ها برقرار شود.


این کارشناس حوزه معماری در پایان گفت: در دنیای امروز تاثیرگذاری فرهنگی همواره مورد توجه قرارمی گیرد که کشور ما هم با توجه به غنای فرهنگی می تواند در این زمینه سرآمد باشد اما برای بازدهی در این حوزه نیاز به حمایت از صنعت گردشگری در کشور احساس می شود.

 

گفتنی است، دومین همایش بین المللی معماری و توریسم 8 و9 خرداد ماه سال جاری در سالن همایش های صدا و سیمای خراسان رضوی(مشهد مقدس) برگزار می شود.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 370642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha