گردشگری نباید معنویت بارگاه امام رضا(ع) را تحت الشعاع قراردهد

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: نباید بین زائر و گردشگر تفاوت قائل شد چرا که بحث تفریح از زیارت جدا نیست بنابراین تفریح هیچگاه نباید معنویت بارگاه امام رضا(ع) را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، سید محمد پژمان ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ظهر امروز (8 خرداد) در دومین همایش بین المللی معماری و توریسم اظهار داشت: آسیب های گردشگری را درمشهد به حداقل برسانیم واز حداکثر ظرفیت های آن بهره مند شویم.


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه موضوعیت شهر مشهد موضوع زائران این شهر است، تصریح کرد: نباید بین زائر و گردشگر تفاوت قائل شد چرا که بحث تفریح از زیارت جدا نیست بنابراین تفریح هیچگاه نباید بارگاه امام رضا(ع) را تحت الشعاع قرار دهد.


پژمان در ادامه به اهمیت معماری ایران در قبل و بعد از اسلام تاکید کرد و گفت: بناهایی که در ایران از قبل از اسلام ساخته شده زیبا، ساده، معناگرا، درون گرا و به بهره گیری از طبیعت بوده که در جذب توریسم تاثیر به سزایی داشته امروزه نیز همان ویژگی ها تا حدودی در معماری جدید دیده می شود اما با اشاره به اینکه نتوانستیم افتخارات گذشته را حفظ و تکرار کنیم که این خود یک ضعف بشمار می رود.

 

معاون وزیر مسکن با بیان اینکه اگر به معماری های دوره هخامنشی و عصر جدید نگاهی بیندازیم می بینیم بناهایی که ساخته شده سرشار از ذوق و هنر و تفکر فرهیختگان یک جامعه است، تصریح کرد: معماری کشور از گذشته و بعد از اسلام دارای چند شاخصه آشکار است چرا که در معماری های گذشته از تمام ظرفیت های طبیعی بهره گرفته شده است.
 

ایران جزء 10 کشور برتر در دارا بودن جذابیت های طبیعی و تاریخی است
وی بیان کرد: از لوازم رونق بخشیدن به گردشگری تقویت زیرساخت های خدماتی، آموزش، ایجاد آمادگی ذهنی برای میزبان، آموزش های ارتباطی وآشنایی به زبان می توان این بخش را رونق بخشید کشور ما نیز جزء 10 کشور برتر در دارا بودن جذابیت های طبیعی و تاریخی است.


وی در ادامه با بیان اینکه جنبه اقتصادی گردشگری بیش از سایر جنبه های این صنعت شناخته شده است،تصریح کرد: این حرفه علاوه بر جنبه های اقتصادی، تاثیرات فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی دارد چراکه امروزه به عنوان سومین اقتصاد جهان بعد از نفت و خودرو مطرح است.


وی با اشاره به جنبه های اقتصادی این حرفه افزود: این بخش از اقتصاد درهمه جای دنیا همه افراد یک جامعه را در تمامی عرصه ها مشغول فعالیت می کند بنابراین با سرمایه گذاری در این بخش با مقادیر کمتر و میزان اشتغال زایی بیشتر امتیازاتی فراوان می توان به دست آوریم دارد و از طرفی با مدرن کردن زیر ساخت های کشاورزی می شود بازدهی این بخش را گسترش داد.

 

بحث معماری طی دو سده اخیر وضعیت اقتصاد جهان را از اقتصاد سنتی خارج کرده است
پژمان بیان کرد: بحث معماری طی دو سده اخیر وضعیت اقتصاد جهان را از اقتصاد سنتی خارج کرده است بنابراین ضروری است تا ظرفیت های بین المللی معماری کشور را به جهان معرفی نماییم.


وی تصریح کرد: با توانمند کردن زیر ساخت های بومی کشور و بهره گیری از بخش خصوصی می توان از این فرصت ها استفاده کرده واین صنعت را سامان داد چرا که گردشگری باعث رشد اجتماعی انسان و نگه داشتن آثار فرهنگی کشورمی شود.


مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان موقعیت جمعیتی ایران گفت: می توان از 75 میلیون جمعیت این کشور به عنوان ظرفیت های آن نام برد، اقوام، آداب و رسوم، گویش ها و طبیعت کشور ایران بهترین زمینه ساز گردشگری داخلی آن است، استفاده از ظرفیت های داخلی باعث خودباوری، رشد و آگاهی مردم جامعه می شود.

 

برجسته ترین مظهر قدرتمندی یک جامعه معماری و شهر سازی است
وی افزود: در سده های قدیم شاخص ترین مظاهر تمدن، ابنیه و ساختمان های آن بوده که نشان دهنده توان مهندسی، ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی زمان خودش بوده امروزه نیز برجسته ترین مظهر قدرتمندی یک جامعه معماری و شهر سازی است.


در ادامه سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید طرح جامع و تفصیلی توریسم و گردشگری توسط نخبگان بررسی و به صورت لایحه ضروری به مجلس تقدیم شود تا اجرای آن عملی شود.


وی در همین زمینه ادامه داد: مجلس شورای اسلامی درصورت نیاز در مورد ورود بخش خصوصی به حوزه گرشگری با تصویب لایحه قانونی ورود پیدا کند.


عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مهمترین شهر اسلامی که جامعیت شهری آن در آثار باستانی باقی مانده مشهد است.


وی یکی از آسیب‌های جذب توریست در مشهد را عدم احیای معماری‌های گذشته آن معرفی کرد و گفت: در مشهد می‌توانیم مراکز گردشگری داخل شهر و بیرون از شهر را احیا کنیم اما متاسفانه دراین حوزه نیز به طور ناقص ورود پیدا کرده‌ایم.

 

 معماری بنای حرم مطهررضوی با هزار سال قدمت منحصربه فرد است
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معماری بنای حرم مطهررضوی با هزار سال قدمت منحصربه فرد است،گفت: با سرمایه گذاری های لازم در شهرزیارتی مشهد و استفاده از ظرفیت های موجود نواقص جذب گردشگری زیارت را برطرف کرده و به سایر ابعاد ایجاد جذابیت دراین شهر دقت لازم را انجام دهیم.


وی با بیان اینکه معماری در سابقه تاریخی و وضعیت امروز یک جامعه نماد قدرت است، افزود: وقتی معماری و شهرسازی با هم تلفیق می شوند وضعیت جامعه شناختی آن کشور را مطرح کرده و حاکمیت فکر و نظام برنامه ریزی، وضعیت حقوق بشر، نسبت طبقاتی، هارمونی و رفتارهای جامعه و ثبات روانی را نشان می دهد.


وی بر عرضه داشته های معماری بویژه برای گردشگران تاکید کرد و گفت: هنر معماری هنری است که قابل دیدن است بنابراین باید داشته‌های گردشگری و معماری استخراج شود و به علاقمندان اطلاع‌رسانی شود.


قاضی زاده با تاکید بر اینکه معماری در تاریخ هر کشورمطرح است، گفت: امروزه کشورهای نوظهوری مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی شاهد هستیم که در قالب معماری برای معرفی تمدن خود تلاش می‌کنند چرا که مروز وقتی کشورها می‌خواهند در خصوص تمدن سخن به میان آورند بر وضعیت معماری و شهرسازی توجه دارند و بافت تاریخی و کالبدی شهر را در نظر می‌گیرند.

 

صنعت گردشگری و توریسم باعث افزایش ثروت و بهبود در هر جامعه‌ای می‌شود
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت گردشگری و توریسم باعث افزایش ثروت و بهبود در هر جامعه‌ای می‌شود،خاطرنشان کرد: اقتصاد و گردشگری زنجیره‌های مکمل بخش‌های توریسم است بنابراین با همکاری بخش خصوصی می‌توان معماری و گردشگری را ارتقا بخشید و از یک اقتصاد پویا به اقتصاد مقاومتی دست یابیم.


در ادامه دومین همایش بین المللی معماری و توریسم محمد حسین پاپلی یزدی ، رئیس همایش بین المللی معماری و توریسم نیز اظهارکرد: متاسفانه درکشور سیاست روشن، دست اندر کاران گردشگری، سیاست ویزادهی، طرح جامع و مصوب در سطح ملی، طرح جامعه و تفصیلی و یک قانون جامع برای گردشگری وجود ندارد و این مسئله نقص در حوزه گردشگری است.


وی لازمه توسعه و شکوفایی حوزه گردشگری را ورود بخش خصوصی به این حوزه معرفی کرد و گفت: بخش خصوصی در این حوزه می تواند بازوی حمایتی خوبی برای دولت باشد چرا که هیچ کشوری در دنیا بدون مشارکت بخش خصوصی پیشرفت نکرده است.


رئیس همایش بین المللی معماری و توریسم گفت: برگزاری چنین همایش هایی به دولت کمک می کند تا با جذب جوانان و متخصصان صنعت گردشگری رشد پیدا کند و مشکلات این حوزه نیز برطرف شود.


بنابراین گزارش دومین همایش بین المللی معماری و توریسم با هدف شناسایی و شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت توریسم از طریق معماری معاصر، جذاب کردن منظر شهری در نگاه مردم و گردشگران، معرفی معماری به عنوان نماد جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی، فراهم کردن بستر‌های جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های خارجی با شناساندن ظرفیت‌های ایران در سطح جهانی برگزار می‌شود.


این همایش با حضور بیش از هزار نفر از دست اندر کاران این حرفه و سه سخنران اصلی بین‌المللی با برگزاری 3 پانل تخصصی و تعداد 17 استاد بین‌المللی و داخلی در سه محور «گردشگری فرهنگی شهری»، «معماری و گردشگری شهری» و «جهانی سازی و صنعتی سازی در گردشگری شهری» به ارائه مطالب خود می‌پردازند.


پایان پیام/
 

کد خبر 371753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha