ارتقای جایگاه مسجد هدف اصلی راه اندازی مراکز نیکوکاری است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، گفت: ارتقای جایگاه مسجد، ارتباط بهتر خیرین محله و نیکوکاران با امام جماعت مساجد از اهداف اصلی راه اندازی مراکز نیکوکاری مسجد محور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، علی حسین احمدی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، صبح امروز(7 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان، اظهار کرد: در قانون و شریعت ما توجه ویژه ای به بحث برانگیخت مردم در مسیر رسیدگی به محرومان جامعه و پیشگری از محرومیت در جامعه شده است.

وی، با بیان اینکه باید عدالت اجتماعی بین غنی و فقیر در جامعه اسلامی برقرار باشد، افزود: در جامعه اسلامی به این امر پایبند باشیم که رسدگی به حال محرومان جامعه بر اساس دستورات دین مبین اسلامی و سیره ائمه اطهار(ع) برجسته شود و این امر می تواند در زمینه کمک به نیازمندان بسیار موثر باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، ابراز کرد: کمیته امداد به دنبال نوعی و شکلی از مددکاری بوده که هزینه کمی در بر داشته و با هزینه کم، مددکاری بهتر و کیفی تری صورت گیرد، در زمینه سرعت در خدمت رسانی تحول و تغییر ایجاد شده و کیفیت خدمات و خدمت رسانی به مددجویان ارتقا یابد.


احمدی، تصریح کرد: کمیته امداد بر اساس رسالتی که دارد به دنبال الگویی بود که بتواند این سه اصل را در مکان هایی پی ریزی کند که بتواند سرعت عمل، کیفیت و کاهش هزینه ها را داشته باشد که در این زمینه الگوهای اسلامی از جمله فعال کردن مساجد، خیرین و افراد نیکوکار در محلات مورد توجه قرار گرفت.


وی، با بیان اینکه در طرح ایجاد مراکز نیکوکاری مسجد محور سه رکن مسجد، محله و خیرین در راس قرار دارند، یادآور شد: در مرداد ماه سال 92 نخستین مراکز نیکوکاری در سطح کشور و به دنبال آن در استان ایلام نیز راه اندازی شد که کار این مراکز مبتنی بر فرهنگ اسلامی و برگرفته از ارزش های اسلامی، سیره ائمه معصوم(ع) بوده که آغاز فعالیت و استمرار کارشان در مساجد بوده است.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، با بیان اینکه تنوع بخشیدن به نوع خدمات کمیته امداد در قالب مسجد، خیرین و محله تحقق پیدا می کند، افزود: با تغییر الگو و سبک زندگی، نیازها از گذشته هم متفاوت و هم زیاد شده که دردر این طرح یک کلیتی را دیدند که هر نوع نیازی که خانواده نیازمند ما احتیاج دارد با استفاده از ظرفیت خیرین محله و حمایت های کمیته امداد حل شود.


احمدی، یادآور شد: مشارکت مردمی، وسیع و متنوع برای رسیدگی به خود مردم در این طرح دیده شده که روح اصلی حاکم بر این طرح است، که توسط خود مردم نیازمندان شناسایی، توسط خود مردم با نیازمندان ارتباط برقرار و مشکل حل و و نیازهای آنان برطرف می شود.


وی، با اشاره به اهداف اجرای این طرح، گفت: ارتقای جایگاه مسجد یکی از اهداف اصلی این طرح بوده که در کنار ایجاد مراکز نیکوکاری به نوعی نقش مسجد هم برجسته شود و نقش مسجد را در ارتقای سطح زندگی مردم محله را ارتقا داده و امام جماعت و هیئت های امنا و افراد خیر که با مسجد سر و کار دارند با یک کار فرهنگی ارتباط مردم با مسجد بیش از گذشته شود.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، تصریح کرد: این مراکز عامل وحدت خواهند بود، موجب حفظ عزت نفس و کرامت انسانی خانواد های نیازمند با محوریت مسجد و افراد خیر خواهد بود و در واقع درگاه رسیدگی به نیازمندان جامعه از طریق مراکز نیکوکاری است به طوری که این مراکز مبادرت به شناسایی نیازمندان، آسیب ها و فرصت های آن محله خواهند کرد و برای رفع آن نیز برنامه ریزی می کنند.


احمدی، یادآور شد: در مراکز نیکوکاری، ارتقای جایگاه مسجد، امام جماعت، هیئت امنا در رسیدگی و مدیریت نیازهای محرومان، هم افزایی آنان در زمینه منابعی که در اختیارشان قرار می گیرد، توسعه انفاقات و مصرف آن در محله، موثر سازی حمایت ها به وسیله انفاقات و ایجاد ارتباط با صنوف مختلف، ایجاد تعاون و همکاری در راه اندازی این شبکه ها بر اساس سیره نبوی از اهداف راه اندازی این مراکز است.

وی، اظهار کرد: ایجاد وحدت، دوستی و افزایش احساس مسئولیت، ایجاد هماهنگی بین موسسات خیریه های و جلوگیری از پراکنده کاری، انسجام و هماهنگی برای رفع نیازمندان محروم از جمله اهداف دیگر راه اندازی این مراکز است و در واقع توان کمیته امداد با انسجام مراکز نیکوکاری و حمایت های این نهاد در سبد خانوارهای نیازمند قرار می گیرد.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، ابراز کرد: ایجاد شبکه حمایت تخصصی و صنفی از طریق ارتباط با افراد متخصص جامعه برای رفع نیازمندان، شناسایی نیازمندان محل و پیوند با افراد توانمند در بخش های مختلف، توسعه و مدیریت خدمات داوطلبانه مردمی و افزایش توازن اجتماعی در محلات از مزیت های اجرای این طرح است.


احمدی، با بیان اینکه 19 وظیفه برای مراکز نیکوکاری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: شناسایی نیازمندان واقعی و ایجاد بانک اطلاعاتی بر اساس تعریف کمیته امداد به عنوان بزرگترین نهادی که شبکه حمایتی در کشور دارد از وظایف این مراکز است که در آینده درگاه ورودی به کمیته امداد مراکز نیکوکاری خواهند بود.


وی، شناسایی داوطلبان افتخاری، نیکوکاران و تشکیل بانک اطلاعاتی، ایجاد سامانه جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی، کالا و خدمات تخصصی برای توزیع در بین نیازمندان محله، شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های هرمحله، ارائه خدمات مددکاری در محله، ارتقای فرهنگ در محله، توجه به هویت مددکاری اسلامی و بحث محله و مسجد از جمله وظایف این مراکز است.


احمدی، با اشاره به اینکه کمیته امداد 120 نوع خدمت به نیازمندان و مددجویان ارائه می دهد، افزود: این نهاد به صورت تدریجی تعداد بسیار زیادی از این خدمات را به مراکز نیکوکاری واگذار می کند از جمله جمع آوری صدقه، زکات و تبلیغ و اطلاع رسانی در این زمینه و توزیع آن به نیازمندان به مراکز نیکوکاری مسجد محور واگذار می شود.


مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، تصریح کرد: با راه اندازی این مراکز و توسعه شبکه نیکوکاری در کشور، ضریب نفوذ خدمات کمیته امداد در بین محرومان جامعه افزایش خواهد یافت و این نهاد بهتر و بیشتر از گذشته در رسیدگی به محرومان جامعه و پیشگری از وقوع محرومیت موفق خواهد شد.


احمدی، ابراز کرد: ساختار مراکز نیکوکاری از هیئت امنای مسجد و محل، امام جماعت مسجد و نیکوکاران تشکیل شده که به دنبال رفع نیازهای محرومان محله در مسجد فعالیت خواهند کرد.


وی، در پایان با بیان اینکه در سال گذشته 16 مرکز نیکوکاری در استان راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در حدود 350 میلیون تومان از طریق این مراکز به محرومان جامعه خدمات مختلف ارائه و برای سال 93 راه اندازی 13 مرکز دیگر در نقاط مختلف استان پیش بینی شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 371357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha