نبود یک مقام دولتی در افتتاحیه مسابقات قرآن من را به شدت متأثر کرد

خبرگزاری شبستان: داور مسابقات قرآن گفت: برای ترویج سبک زندگی قرآنی درگام نخست بایدخود مسئولان پیشگام باشند، بیشترین مسأله ای که من را در روز افتتاحیه مسابقات قرآن ناراحت کرد نبود یک مقام دولتی در این مراسم بود

علی اکبرحشمتی، داور سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان این مطلب که امسال از نظر فنی شاهد رشد قابل قبولی در رشته قرائت و حفظ بودیم، به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: امسال از نظر کیفیت برگزاری مسابقات و نحوه داوری شاهد رشد شگرفی بودیم، برای نخستین بار مرحله مقدماتی شرکت‌کنندگان رشته حفظ از قرائت جدا شد و در سالن مجزا حافظان قرآن برنامه خود را اجرا می‌کردند، هم‌اکنون که مرحله نیمه‌نهایی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی سه روز در حال برگزاری است شرکت‌کنندگان رشته قرائت و حفظ با یکدیگر در سالن اصلی رقابت می‌کنند.

 

وی افزود: این مرحله طی سه روز برگزار شده و هر روز 9 قاری و 13 حافظ قرآن برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند. در رشته قرائت نسبت به سه سال قبل که من در هیئت داوران حضور داشتم از نظر فنی شاهد رشد قابل توجه‌ای هستیم، این دوره در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و فینال برگزار شده که نشان از نزدیکی رقابت قاریان قرآن است.

حشمتی عنوان کرد: نماینده کشورمان نسبت به سایر رقبا حرف قابل توجه‌ای برای زدن نداشت. این دوره قاریان برجسته‌ای از کشور فیلیپین، مالزی، افغانستان، آلمان و نزدیک به 10 کشور دیگر خوب ظاهر شدند. در رشته حفظ نیز که از استاد شهریار پرهیزگار سطح فنی شرکت‌کنندگان را جویا شدم ایشان حافظان امسال را نسبت به ادوار گذشته بسیار پربارتر دیدند و چندین نفر نیز زبانزد بودند.

 

وی تصریح کرد: امروز که مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته قرائت و حفظ برگزار می‌شود بسیار سرنوشت‌ساز بوده به طوری که چند درصد از نمره این مرحله با نمره فینال متسابقین جمع می‌شود.

حشمتی با اشاره به عملکرد هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن گفت: نحوه عملکرد هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با هماهنگی و اتفاق نظر داوران پیش می‌رود. من به همراه استاد احمد بسیونی و استاد عامری به ترتیب از کشورهای مصر و عراق نمره تجوید شرکت‌کنندگان را می دهیم. خوشبختانه طی چند روز گذشته ذهنیت‌های ما در این بخش به هم نزدیک شده به طوری که هیئت نظارت داوران به ما مراجعه‌‌ای نداشته و یا مغایرت یا تفاوت زیاد امتیازی بین ما سه داور وجود نداشته است، امسال از نظر سلامت محیط داوری بسیار راضی هستم زیرا فضای داوران بی‌صدا، مناسب و بدون دغدغه و یا صحبت اضافه محیط خوب را برای داوری و ارزیابی شرکت‌کنندگان فراهم کرده است.


برگزاری کلاس آموزشی برای آشنایی شرکت کنندگان با آیین نامه
وی در پاسخ به این سوال که چرا در اکثر دوره ها نمایندگان کشورمان رتبه نخست را کسب می کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان کشورمان سال‌ها در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرده‌اند و آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن با آیین‌نامه مسابقات سراسری تفاوت چندانی ندارد از این رو با ریزه‌کاری‌ها و جهات مختلف این آیین‌نامه به خوبی آشنا هستم، نکته دیگر این است که متسابقین کشورمان داوران ایرانی را به خوبی شناخته و آنها را تست کرده‌اند به عنوان مثال نماینده کشورمان در رشته قرائت بالغ بر 10 تا 12 فینال کشوری را تجربه کرده و با نظر اساتید آشنا بوده و از نظر آنها استفاده کرده است، این روند برای متسابقین خارجی مقدور نیست و اغلب با آیین‌نامه مسابقات آشنایی کمی دارند.

 

داور سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: البته این دوره پیشنهادی ارایه شد تا شرکت‌کنندگان مرحله نیمه‌نهایی چند ساعت کلاس آموزشی آیین‌نامه مسابقات را بگذرانند و نکات حساس آیین‌نامه به آنها گوشزد شود. همچنین نقاط ضعف تلاوت آنها در مرحله مقدماتی نیز برای آنها بیان شود.

وی با بیان این مطلب که آیین نامه مسابقات قرآن کشورمان باهیچ کشوری قابل مقایسه نیست، گفت: من چندین کشور را برای داوری مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله مصر، مالزی، مراکش، سوریه، سودان و غیره را تجربه کرده‌ام اما هیچ آیین‌نامه‌ای به دقت و جامعیت مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیست، شاید آیین‌نامه مسابقات کشور مالزی تا حدی به آیین‌نامه مسابقات ما نزدیک باشد.


سلیقه داوران را با کلاس هماهنگی به نظر واحد رساندیم
حشمتی با بیان این مطلب که سلیقه داوران را با کلاس هماهنگی به نظر واحد رساندیم، اظهار کرد: هر داوری یک اعمال نظر در نمره‌دهی خود دارد و نیز یک سلیقه هم همراه این نظر است، نظر آن چیزی است که داور از آن دفاع می‌کند اما سلیقه چیزی است که داور با آن رشد کرده است، ممکن است در بحث داوری این مسایل با هم ممزوج شود اما جلسات هماهنگی از این اتفاق پیش‌گیری می‌کند.

وی افزود: ما در مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش تجوید با دیگر داوران همچون استاد بسیونی و عامری جلسات هماهنگی بسیاری برگزار کردیم و در نکات مختلف همچون تلفظ حرف ض، ص و غیره که اختلاف نظر وجود داشت به اشتراک رسیدیم.


زمانی که فتنه‌ها شما را گرفت لباس قرآن بر تن کنید

وی با بیان این مطلب که قرآن کتاب زندگی است، و برای حل مشکلات باید به آن پناه برد، تصریح کرد: قرآن برای انسان نازل شده و در رتبه‌های متعدد است، مردم نیز از نظر فهم و درک خاص و عام هستند، اگر مقام معظم رهبری تاکید بر اصلاح سبک زندگی کنونی دارند و ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی را لازم می‌دانند به علت مکتب‌ساز بودن و فرهنگ‌ساز بودن قرآن کریم است.

حشمتی عنوان کرد: قرآن باید در خانه‌ها و خانواده‌ها جلوه کند تا شاهد رشد معنوی اجتماعی باشیم، پیامبر (ص) فرمودند زمانی که فتنه‌ها شما را گرفت لباس قرآن بر تن کنید، هرچه به قرآن نزدیک شویم کمتر از فتنه‌ها آسیب می‌بینیم. اگر در دنیا مشکل داریم یا در جوامع بین‌المللی مشکلات فرهنگی بیداد می‌کند راه‌حل درمان آن پناه‌بردن به آیات الهی است،

وی با اشاره به سلاح قرآن برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان گفت: اکنون استکبار سلاح گرم را کنار گذاشته و با تهاجم فرهنگی، نرم‌افزارهای مختلف، انواع سایت‌ها و ماهواره‌ها به جنگ با ما آمده، ما باید با سلاح قرآن در مقابل این تهاجم بایستیم و مسئولان کشور باید درصدد چاره‌اندیشی و مبارزه با این تهاجم فرهنگی باشند البته شاید مقداری دیر شده باشد اما می‌توان جبران کرد.


داور سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: باید متولیان حوزه‌های قرآنی و فرهنگی با جدیت ورود کنند و آماری کار نکنند تا درد جامعه دوا شود و خانواده‌ها با فرهنگ قرآنی انس پیدا کنند. نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، سازمان دارالقرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن که از متولیان قرآنی کشور هستند باید پیشگام از سایر نهادها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی پیش‌قدم باشند، در این میان فعالیت‌های نهادهای مردم‌نهاد بسیار موثر است.


نبود یک مقام دولتی در افتتاحیه مسابقات من را به شدت ناراحت کرد
وی افزود: بسیاری از قرآنیان، حافظان و یا افراد برجسته کشور از درون هیئت‌های مذهبی رشد کردند، ما باید این هیئت‌ها را به عونا یک نهاد مردمی تقویت و کمبودهای آن را جبران کنیم، هیئت‌هایی که در آن قرائت قرآن، تفسیر، مفاهیم، روضه‌خوانی مانند یک اکسیری وجود داشت و مردم را با قرآن و عترت آشنا می‌کرد البته مردم ما با این معارف آشنا هستند و دلداده اهل بیت (ع) و آموزه‌های قرآن‌اند اما باید با دیگر زوایای آن نیز آشنا شوند و برای زمینه‌سازی این انس قرآنی‌ها و اساتید و بخصوص سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی پیشگام شوند.
حشمتی خاطر نشان کرد: برای ترویج سبک زندگی قرآنی در گام نخست باید خود مسئولان فرهنگی پیشگام باشند،من وقتی متوجه شدم بالاترین مقام رسمی کشور پس از دو سال در مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن حاضر می شوند بسیار خوشحال شدم، اما متوجه شدیم که ایشان تشریف نمی آورند.به هر حال باید مسولان کشورمان از رهبری سرمشق بگیرند، ایشان ساعت ها پای رحل قرآن نشسته و ایات الهی را در زندگی خود جاری می کنند.بیشترین مسأله ای که من را در روز افتتاحیه مسابقات قرآن ناراحت کرد نبود یک مقام دولتی در این رقابت ها بود.


پایان پیام/

 

کد خبر 372279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha