قرآن عهد الهی برای هدایت بشریت است

خبرگزاری شبستان: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که قرآن عهد خداوند با بندگان است گفت: مهمترین شاخصه ممارست در آیات الهی هدایتگری و دستیابی به سعادت ابدی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی همزمان با آیین پایانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به ویژگی های قرآن کریم گفت: در نص آیات الهی بارها تاکید شده که قرآن عهد و پیمانی از سوی خداوند با بندگانش است در همین راستا روایتی از امام صادق(ع) نقل است که قرآن عهد و پیمان خداوند با خلق خود است.
لاریجانی با بیان این مطلب که چگونه می توان از این عهد الهی صیانت کرد گفت: سزاوار است بر هر شخص مسلمان که در این عهد الهی نظاره کند. قرآن دارای یک صورت ظاهری است که هر تلاوت کننده ای باید این اداب را رعایت کند. امام صادق(ع) می فرماید شایسته است هر مسلمان روزی 50 آیه از قرآن کریم را بخواند.


وی افزود: از همین حدیث می توان دریافت که قرآن دارای چه جایگاه بلندی است. در قرآن کریم تاکید شده تلاوت قرآن علاوه بر تقویت پیمان بندگان با خداوند موجب ذکر می شود. پس ذکر اولین خصوصیت تلاوت قرآن کریم است. از دیگر ویژگی های ممارست با آیات الهی حرکت انسان از ظلمات به سوی نور است.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رد این عهد شفا رو رحمت خداوند نهفته است و مهمترین ویژگی آن هدایت گری انسان هاست در این خصوص حضرت علی(ع) می فرماید بدانید کسی که با قرآن است نیاز به چیز دیگری ندارد. قرآن کتابی است که انسان ها را به سوی سعادت رهنمود می کند.
وی با بیان این مطلب که دستیابی به برکات آیات قرآن نیازمند رعایت آدابی است تصریح کرد: تمام این فتوهات و ثمرات در کنار رعایت آدابی خاص محقق می شود. کسی که قرآن می خواند ولی برای خدا خضوع نکند و دل او نرم نشود به تحقیق عظمت خداوند را کوچک شمرده و دچار خسران بزرگی می شود.


لاریجانی افزود: قاریان قرآن برای تلاوت باید آدابی را همچون بهره مندی از قلبی خاشع، بدنی آسوده و مکانی خلوت را رعایت کنند. این سه ویژگی موجب فهم عمیق آیات الهی می شود. هنگامی که انسان بدنش خاشع باشد شیطان از او گریزان است. چنین انسانی قلبش خالی از تعلقات و هر عارضه مادی است.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انسانی که حلاوت همسخنی با خداوند را درک می کند دیگر هیچ عبادتی بر این شیرینی ترجیح نمی دهد زیرا در این حال بی واسطه با خداوند همکلام می شود.
وی افزود: امام صادق(ع) می فرماید قرآن را به ترتیب و تانی بخوان و در امثال آن تفکر کن. از این روایت به خوبی مشاهده می شود کهخ چگونه می توان آداب تلاوت قرآن را رعایت کرد.
لاریجانی با بیان این مطلب که قاریان قرآن در روز قیامت دارای درجات عالیه هستند گفت: در روز قیامت سه دفتر بر انسان عرضه می شود. یکی شامل نعمت ها و دیگری کارهای نیک و دفتر آخر شامل اعمال ناشایست انسان هاست. دفتر نعمت ها، دفتر کارهای خوب را در بر می گیرد و تنها چیز یکه برای انسان می ماند کارهای ناشایست است. در این لحظه قرآن به سخن آمده و به خدا می گوید. این بنده برای تلاوت من خود را به مشقت می اندازد و پروردگار نیز برای خشنود کردن قاری قرآن دست راستش را از رضوان و دست چپش را از رحمت خود پر می کند و بهشت را بر او مباح کرده و می فرماید قرآن بخوان و بالا برو.


 

پایان پیام/

 

کد خبر 373209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha