محورهای ضروری مورد توجه کانون های مساجد از زبان حجت الاسلام خسروپناه

خبرگزاری شبستان: کارشناس حوزه دین بر لزوم توجه کانون ها به مباحث معرفتی و پاسخگویی به سوالات جوانان تاکید کرد و گفت: لازم است این مراکز در حوزه معماری اسلامی وهنرهای تجسمی برنامه های جدی داشته باشند.

حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، محقق و پژوهشگر در حوزه فلسفه دین به ضرورت های روز جامعه که باید مورد توجه مساجد و کانون های فرهنگی هنری قرار گیرد، اشاره کرد و به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزازی شبستان گفت: مسجد به عنوان یک نهاد بسیار مهم فرهنگی در اسلام کارکرد وسیعی داشته و دارد و علاوه بر مکان عبادت مکان قضاوت، تعلیم، آموزش و تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی و مکان تهذیب نیز به شمار می آمده است.


وی بیان کرد: در سال های اخیر کارکرد مسجد کاهش یافته بود و این پایگاه الهی تنها مکان عبادت و نماز تلقی می شد اما در حال حاضر برخی از مساجد از برکت انقلاب اسلامی در کنارشان کانون های فرهنگی هنری شکل گرفته است که آموزش های دینی و کاربردی را به خواهران و برادران جوان ارایه می دهد و با روش های جدید مباحث نو و مورد نیاز جامعه را به نسل جوان انتقال می دهند و در واقع فراتر از یک مکان عبادی از مسجد استفاده می شود.


این پژوهشگر در حوزه دین با اشاره به اینکه فعالیت و برنامه ریزی در کانون های فرهنگی هنری یک نوع جهاد به شمار می آید، تصریح کرد: جهاد و آموزش در اسلام عبادت است و عبادت تنها منحصر به نماز و روزه نیست. البته نماز و روزه از مهم ترین عبادت ها است که اگر نماز پذیرفته شود سایر اعمال نیز پذیرفته می شود اما فعالیت های مذهبی در کانون های فرهنگی هنری مساجد هم از مصادیق جهاد است.


وی با تاکید بر بهره گیری از ابزارهای مدرن برای توسعه تفکر و فرهنگ اسلامی در کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: اگر به مسجد به عنوان کانون گسترده فرهنگی نگریسته شود بسیاری از آسیب های موجود فرهنگی برطرف می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام جماعت نباید در مسجد تنها به سبک منبر یک طرفه اکتفا کند البته این به این معنا نیست که در حال حاضر منبر از اهمیت لازم برخوردار نیست بلکه منبر در حال حاضر کارکرد و جایگاه خود را دارد ولی در کنار منبر باید در مسجد زمینه پاسخگویی به سوالات مخاطبان و جوانان نیز فراهم شود و گفتگوی دو طرفه در مسجد شگل گیرد و فرهنگ اصیل اسلامی به مخاطبان منتقل و بین آنها توسعه یابد.


رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطر نشان کرد: مساجد و کانون های فرهنگی هنری می توانند در برابر آسیب های فرهنگی که در عصر حاضر از طریق فضای مجازی یا از طریق فیلم ها و رسانه ها منتقل می شود، بایستند به شرط آنکه کارکرد مساجد را توسعه دهیم و فراتر از کارکرد فعلی به آن نگاه کنیم در آن صورت است که مساجد می توانند نهاد مهمی در مقابله با آسیب های فرهنگی به شمار آیند.

 

کانون های مساجد با زبان زمان به مسائل جدید توجه کنند
حجت الاسلام خسرو پناه در رابطه با محورها و مباحثی که در مساجد و کانون های فرهنگی هنری باید مورد توجه باشد، گفت: مباحثی که باید از سوی ائمه جماعات بیان شود، بیشتر مباحث اثباتی همچون تاریخ اسلام، معارف اسلامی، اعتقادات و اخلاقی باشد اما در کنار ارایه این مباحث لازم است به مباحث و مسائل جدید و شبهاتی که در حال حاضر جوانان با آن رویرو هستند نیز پرداخته شود. یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه مساجد باشد این است که مساجد واحد پاسخگویی به سوالات داشته باشند و نقد کتاب، رمان و فیلم های مطرح در جامعه باید مورد توجه کانون های مساجد باشد در واقع با زبان زمان به مسائل جدید نیز توجه شود.

 
وی تصریح کرد: علاوه بر مباحث معرفتی، امروز لازم است مباحث هنری نیز در کانون های مساجد مورد توجه باشد زیرا که امروز ارایه مباحث هنری در کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند بر مخاطب تاثیرگذار باشد. علاوه بر آن در حوزه معماری اسلامی و هنرهای تجسمی اسلامی هم باید در کانون های فرهنگی هنری مساجد برنامه و اقدام جدی صورت گیرد تا مساجد بتوانند مخاطبان مختلف را به مساجد جذب کنند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 373768

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha