تجلیل از هنرمندان جوان صنایع دستی استان اصفهان

خبرگزاری شبستان: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: همزمان با روز جهانی صنایع دستی، مراسم تجلیل از هنرمندان جوان صنایع دستی با همکاری شهرداری کاشان در این شهرستان برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان:


صنایع دستی، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است و در روزگاران کهن، به عنوان صنعت تمام عیار آن زمان بوده است. صنایع دستی، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله اند که هیچ گاه از گزارش پیام خود دست نمی کشند. صنایع دستی، تجلی گاه بخش قابل ملاحظه ای از هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند.

 

صنایع دستی، در گذشته، بیش و کم، روایتگر زیبایی و حقیقتی بوده که آدمی همواره در جست و جوی آن است. توجه به این صنعت در حال حاضر، نه تنها ما را با گذشته مردمان در هر منطقه پیوند می دهد، بلکه در حد مقدور می تواند ما را در همان جوّ و محیطی قرار دهد که انسان ماشین زده امروز از آن جدا مانده است.

 

هنرمند ایرانی، همواره با کار هنری اش، مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار ساخته است. او با پشتوانه فرهنگ غنی و سیراب از سرچشمه عرفان، با دست یافتن به مواد گوناگون، مهارت استادانه و احساس زیبایی و نبوغ خود را در بسیاری از دست ساخته ها نشان داده است.

 

در صنایع دستی ایران، ذوق هنری و بردباری هنرمندان ایرانی، در ریزه کاری فنون هنری دیده می شود و آنها همیشه در این هنر پیشتاز بوده اند.

 

امروزه نیز به رغم گسترش محصولات صنعتی در همه کشورها، صنایع دستی نه تنها ارزش خود را از دست نداده است، بلکه هر روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و در کشور ما نیز صنایع دستی با اتکا به پشتوانه غنی فرهنگ ایران اسلامی بسیار با ارزش است.

 

به مناسبت گرامی داشت "20 خرداد" روز جهانی صنایع دستی با احمد ادیب، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به گفتگو می نشینیم.

 

احمد ادیب، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: اصفهان از دیرباز قطب صنایع دستی کشور بوده و این شهر دارای هنرمندان بسیاری است.

 

وی افزود: از 298 رشته صنایع دستی ثبت شده در کل کشور، 192رشته آن در اصفهان وجود دارد.

 

70 درصد صنایع دستی در اصفهان تولید و توزیع می شود

 

ادیب با بیان اینکه70 درصد صنایع دستی در اصفهان تولید و توزیع می شود، افزود: در استان اصفهان کارگاه های صنایع دستی وجود دارد که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

 

وی ادامه داد: در استان اصفهان بیش از 10 هزار کارگاه انفرادی و گروهی به جز صنعت فرش در زمینه صنایع دستی مشغول به کار هستند.

 

33 رشته‌ صنایع دستی اصفهان در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شده اند

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: 102 صنایع دستی استان اصفهان موفق به کسب نشان اصالت از سازمان یونسکو شده‌اند و 33 رشته‌های مختلف صنایع دستی در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

 

از هنرمندان صنایع دستی حمایت می کنیم

 

ادیب گفت: در چند سال گذشته اقداماتی نظیر پرداخت وام‌های خود اشتغالی توسط بنگاه‌های اقتصادی زود بازده و هم‌چنین وام‌هائی برای توسعه و ترویج صنایع دستی که برای صادرات و توسعه کارگاه‌هائی که توان تولید و صادرات دارند اختصاص یافته که به دنبال آن هستیم که صنعتگران این رشته‌ها بتوانند با کمک اتحادیه‌ها فروشگا‌ه‌ها و سرمایه‌گذارانی در بازار هدف ایجاد کنند.

 

صنایع دستی نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است

 

وی گفت: ‌برای حمایت بیشتر از صنایع دستی و جلوگیری از افول آنها نیازمند اعتبارات بیشتر هستیم و امیدواریم با اعتبارات بیشتر روز به روز شاهد رونق رشته های مختلف صنایع دستی باشیم.

 

معاون صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به ثابت بودن بودجه 400 میلیون تومانی معاونت صنایع دستی استان اصفهان از پنج سال پیش تاکنون گفت: میزان تحقق این بودجه در سال گذشته 19 درصد بود.

 

وی افزود: در چند سال گذشته هیچ رشته ای از صنایع دستی استان اصفهان منسوخ نشده و تعدادی از رشته های در معرض خطر صنایع دستی مانند ماشته بافی، ترمه بافی، قفل سازی و نمد بافی مستند سازی و احیا شده است.

 

گیوه بافی را در اصفهان رونق دهیم

 

وی با بیان اینکه استان هایی مانند کرمانشاه و اراک در گیوه بافی موفق عمل کرده اند،‌افزود:‌ باید در استان اصفهان هم این صنعت دستی را رونق دهیم.

 

برنامه های روز جهانی صنایع دستی در اصفهان


ادیب افزود: برگزاری نمایشگاه آثار سفالگری هنرمندان برتر اصفهان در موزه هنرهای تزیینی، برگزاری نمایشگاه شکوه خیال و نمایش آثار نگارگری استاد رضا بدر السما در نگارستان آفتاب، نمایشگاه دست ساخته های چوبی در میدان امام (ره) در محل نقش خانه، نمایشگاه و کارگاه صنایع دستی در مجتمع استاد فرشچیان، اعزام هنرمندان کاشانی برای بازدید از نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کشور، بازدید مسئولان از بازارچه صنایع دستی کاشان، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت اصفهانی در تهران و رونمایی از تمبر یادبود استاد علاقه مندان از استادان برجسته قلمزنی کشور از برنامه های گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی در اصفهان است.

 

وی افزود: همزمان با روز جهانی صنایع دستی، مراسم تجلیل از هنرمندان جوان صنایع دستی با همکاری شهرداری کاشان در این شهرستان برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 374905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha