کارکردهای مساجد همانند صدر اسلام باز تعریف شود

خبرگزاری شبستان: رییس انجمن قلم حوزه علمیه قم معتقد است: گسترش و احیای کارکرد مساجد مطابق با نیازهای امروز جامعه و به ویژه نسل جوان قبل از بودجه نیازمند مدیریت توانمند و با برنامه است.

«هادی ربانی»، رییس انجمن قلم حوزه علمیه قم با اشاره به راهکارهای احیا و گسترش کارکردهای مساجد به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: در حوزه گسترش مباحث فقهی از دریچه مسجد به ویژه مباحث مربوط به فقه نوین محل ارایه باید حتما در اماکن علمی و با حضور مخاطبان تخصصی باشد که با بحث های تخصصی آَشنایی داشته باشد، همچنین شخصی که می خواهد مباحث را ارایه دهد باید متخصص باشد.


وی ادامه داد: البته در برخی موارد این امکان وجود دارد که ائمه جماعات و یا سخنرانان حاضر در مساجد این مباحث را در سطح محدودی ارایه کنند اما گسترش آن در مساجد نیازمند برنامه ریزی دقیق است چرا که به هرحال مسجد محل حضور عموم مردم است.

 

رییس انجمن قلم حوزه علمیه قم گفت: البته مسجد محوری از مباحثی است که از قدیم الایام مطرح بود، اگر این زمینه و برنامه ریزی دقیق ایجاد شود امکان گسترش کارکرد مساجد در حوزه های مختلف از جمله مباحث علمی میسر است، چنانچه در زمان پیامبر(ص) همه مسایل در مساجد مطرح می شد و این در حالی است که در شرایط فعلی مساجد محدود به محلی برای اقامه نماز و برگزاری برخی مراسم مذهبی شده است که شرایط قابل قبولی نیست.


وی با بیان اینکه باید کارکردهای مساجد را با توجه به آنچه که در صدر اسلام جاری بود، احیا و به ویژه باز تعریف کنیم، خاطر نشان کرد: لازمه تحقق این امر آن است که مدیریت مسجد توانایی مدیریت این «محور» بودن را داشته باشد چرا که در غیر این صورت به جز جذب مخاطب حداقلی توفیقی نمی یابد ولی اگر در مباحث مختلف از جمله آموزش، داشتن کتابخانه، فعالیت های فرهنگی، اقتصادی، پر کردن اوقات فراغت افراد در سطوح مختلف برنامه ریزی های دقیق و لازم در مساجد شکل گیرد می توانیم جایگاه مسجد را همچون گذشته احیا کنیم.


ربانی افزود: فعالیت های فرهنگی که نسل جوان به آن نیاز دارند می تواند از طریق مسجد تامین شود البته این مساله در حوزه های دیگر مسایل اجتماع نیز نمود دارد اما همان طور که اشاره کردم نیاز به مدیریت دارد، در گذشته افرادی که متدین بودند به مساجد می آمدند و خود به خود تربیت و روحیه مسجدی گسترش می یافت و اگر در حال حاضر شاهد چنین جریانی نیستیم به این علت است که بعضا گرایشات فکری خاص در برخی مساجد وجود دارد.


این پژوهشگر در این راستا ادامه داد: به نظر من امام جماعت نقش اساسی را در جذب سلیقه های مختلف فکری دارد، به هرحال مسجد مکانی برای حضور عموم مردم است ضمن اینکه توان کسانی که مسجد را مدیریت می کنند نیز اهمیت بالایی دارد. البته در این میان وجود بودجه در مساجد بی تاثیر نیست اما حرف اول را نمی زند من مساجدی را می شناسم که امکانات محدودی داشتند اما افرادی با توان مدیریتی بالا و با برنامه ریزی تواستند ارتباط عمیقی را میان مردم و مسجدشان ایجاد کنند.

 

ربانی با اشاره به دهه تکریم و غبارروبی مساجد خاطر نشان کرد: به نظر من یکی از مهمترین فعالیت ها در این دهه تهیه برنامه مدون در راستای فعالیت های مساجد در حوزه های آموزشی و پژوهشی است، البته بعضا برنامه های متعددی ارایه شده که قابل تقدیر است اما نیاز به اجرای این برنامه ها داریم چرا که تا زمانی که یک ایده و فکر در ذهن بماند و یا در صورت طرح بدون برنامه ریزی باشد به توفیق نمی رسد.
پایان پیام/


 

کد خبر 376010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha