حضور میهمانانی از 33 کشور جهان در کنگره سبط‌النبی

خبرگزاری شبستان: تنوع کشوری شرکت کنندگان در کنگره سبط النبی(ع) قابل توجه است. علاوه بر مهمانانی از اهل سنت، اندشیمندانی از مسیحیت نیز در این همایش حضور دارند.

 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شمسایی، دبیر کمیته فرهنگی هنری کنگره بین‌المللی سبط ‌النبی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: اندیشه تشکیل این کنگره شناساندن امام مجتبی (ع) به همه مسلمانان جهان است که به همت نهادها و دستگاه های مختلف چون مجمع جهانی اهل بیت (ع)، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجاد، حوزه های علمیه و با همکاری موسسه قاسم بن الحسن (ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان برگزاری جشنوارهای مختلف در سال‌های گذشته به مناسبت ولادت این امام بزرگوار افزود: جشن‌های میلاد امام حسن مجتبی (ع) امسال با شکوه و عظمت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برپا می‌شود ضمن اینکه امسال شاهد برپایی کنگره بین‌المللی سبط‌النبی (ع) در روزهای اول و دوم تیر هستیم.

وی در توضیح برنامه‌های این کنگره در بخش شعر خاطرنشان کرد: در این بخش از شعرای آیینی کشور خواسته شده تا اشعار جدیدی در قالب‌های مختلف شعری از جمله قصیده، غزل، رباعی، مصمت و شعر نو با محوریت زندگی امام مجتبی (ع) و فرزندان ایشان قاسم بن الحسن (ع) و عبدالله بن الحسن (ع) بسرایند.

شمسایی تصریح کرد: یکصد قطعه شعر به دبیرخانه همایش رسیده و اعضای هیئت داوران این بخش شامل محمدعلی مجاهدی، علیرضا قزوه و حسینی  نیز یا همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات انتخاب شده اند.

دبیر کمیته فرهنگی هنری همایش بین‌المللی سبط ‌النبی خاطرنشان کرد: به 14 نفر از برگزیدگان بخش ادبی همایش جوایزی اهدا می‌شود. همچنین دو نفر از شعرای ایرانی و غیر ایرانی شرکت‌کننده در این همایش در روز افتتاحیه و اختتامیه اشعار خود را ارایه می‌کنند. علاوه بر این شب شعری نیز به همین مناسبت از ساعت 18 روز اول تیر در مجتمع آدینه برگزار می‌شود.  مجموعه اشعار رسیده به دبیرخانه کنگره نیز در قالب کتاب فاخری با عنوان دیوان شعر امام مجتبی (ع) چاپ و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سالار، معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تعداد کشورها و میهمانان خارجی شرکت‌کننده در این همایش را 33 کشور عنوان کرد و گفت: از مجموع 116 مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره 50 مقاله آن از خارج از کشور ارایه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کنگره شکل تبلیغی ندارد بلکه با اهداف علمی و در قالب موضوعات علمی و پژوهشی برگزار می‌شود تلاش شده است تا حق مطلب در رابطه با سیره امام مجتبی (ع) ادا شده و این حرکت مقدمه‌ای برای ترغیب ارادتمندان به خاندان اهل بیت (ع) برای فعالیت در این عرصه باشد.

وی کشورهای شرکت‌کننده در این همایش را کشورهای افغانستان، انگلستان، اوگاندا، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، تایلند و سودان عنوان کرد و افزود: علاوه بر این کشورها میهمانانی از مصر، مراکش، لبنان، سوریه، عراق، ژاپن، نروژ، کانادا، آمریکا، بلژیک، عربستان، کویت، استرالیا، آرژانتین و آذربایجان نیز در این همایش حضور دارند که تنوع کشوری قابل توجه‌ای را از میهمانان شرکت‌کننده شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد:« عباس تونی» از شاعران بزرگ لبنانی و همچنین «شیخ نبیل حلباوی» از شاعران معروف سوری نیز در این کنگره حضور داشته و سروده‌های خود را ارایه می‌کنند.

حجت الاسلام سالار یادآور شد: علاوه بر شرکت‌کنندگان اهل سنت بزرگان و نویسندگانی از سایر مذاهب از جمله مسیحیان نیز در این کنگره دعوت شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به استاد «سلیمان کتانی» از نویسندگان بزرگ مسیحی اشاره کرد که در رابطه با ائمه اطهار (ع) آثار فراوانی داشته است اما با توجه به اینکه ایشان فوت کرده است برادرزاده او در کنگره حاضر می‌شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 376105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha