غفلت از تفسیر / الغوث الغوث خوب است اما بدانیم که پز رمضان به قرآن است

خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام قرائتی بااشاره به اینکه برای انجام کار فرهنگی بویژه در مساجد باید قصد قربت داشت، گفت: در کنار تلاوت قران به بحث تفسیر قران هم باید توجه شود و مفسرین بین المللی باید دور هم جمع شوند.



به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین گشایش فصل نشاط (طرح سراسری اوقات فراغت تابستان 93 کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران) عصر امروز 26 خرداد ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 

 دراین مراسم حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، حجت‌الاسلام اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، هاشمی استاندار تهران، فرهادی، فرماندار تهران، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور و جمعی از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران حضور داشتند.

 

 حجت‌الاسلام محسن قرائتی در این برنامه با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: عظمت ماه مبارک رمضان به قرآن است. نشود که به دعاهای دیگر در شبهای قدر اهتمام باشد اما یک صفحه قرآن تفسیر شنیده نشود. من دعای الغوث الغوث را دوست دارم و در طول سال هنگام مسافرت گوش می دهم اما یادمان نرود که خداوند می فرمایند "شهر رمضان، الذی انزل فیه القرآن" .

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: قرآن برای تمامی مراحل زندگی ما برنامه دارد و مشکلاتی که  امروز با آن روبرو هستیم به دلیل رها کردن و بی اهمیتی به قران کریم است زیرا که قرآن ذکر است و هر کس به آن بی‌اعتنایی کند زندگی‌اش تلخ می شود.
 

وی با توصیه به اعضا و مدیران کانون های مساجد و ائمه جماعات گفت: باید به هویت خود یعنی اسلام و قرآن و اهل‌بیت(ع) برگردیم به عنوان مثال قرآن کریم به ما می‌گوید ما جمعیت شما را زیاد کردیم اما در جامعه ما مردم به نظرات جامعه‌شناسان و روانشناسان گوش کردند و در بحث جمعیت غفلت شد. اما باید گفت که متاسفانه در زندگی های امروز جوانان ما به خاطر اینکه در زندگی خود احساس راحتی کنند، می خواهند از داشتن فرزند خودداری کنند در حالی که فرزندان می توانند بنیان های خانواده را استحکام ببخشند.

 

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از کم توجهی به قران کریم گفت:  تمام فرهنگ ما قرآن ما است. امروز پژوهشکده های قرآنی در کشور راه اندازی می کنیم ولی در هیچ یک از آنها حرفی از قرآن زده نمی شود، ما در خیلی از جاها خط را گم کرده ایم. با وجود داشتن بیش از دوهزار پژوهشکده قرآنی درکشور، هنوز در امر تفسیر و تدبر در قرآن کریم جا مانده ایم.

 

 این مفسر قرآن کریم بیان کرد: ما اگر می خواهیم فقر از بین برود و فرهنگ درست به جامعه بازگردد، باید به اصل دین یعنی قرآن کریم برگردیم. ما چون از ریل خارج شده ایم در فرهنگ دچار مشکل شده ایم.


 

وی با تبیین معنای هنر گفت:  معنای هنر و فرهنگ گیج کردن مردم با برخی کارها به اسم فرهنگ و هنر نیست، بلکه باید به گونه‌ای به مردم در مورد هنر آموزش داد که آن هنر ماندگار برای همیشه در خاطرها بماند، همانند تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان که انسان با یک نگاه به پیام آن پی می‌‌برد. متاسفانه امروز برخی نمی‌دانند، معنای هنر چیست و تا خود انسان هنرمند نباشد، نمی تواند انتقال دهنده هنر به جامعه باشد. 



وی طرح تلاوت نور در مساجد را یکی از طرح های بسیار خوب عنوان کرد و گفت: لازم است که در کنار تلاوت قران کریم به بحث تفسیر قران هم توجه شود. چرا نباید یکبار مفسرین بین‌المللی دور هم جمع شوند و چرا در مساجد ما تفسیر گفته نمی شود.

 

مفسر قرآن کریم ابراز کرد: ما امروز برای سمینارها و کنفرانس های خود بنرهای آنچنانی می زنیم و می خواهیم فرهنگ را ترویج دهیم ولی یک روز بعد از اتمام این مراسم، تمامی بنرها  را پاره می کنیم. فرهنگ آن است که شاه عباس در 400 سال پیش کاروانسراهایی ساخت که امروز هم اثر آن باقی است و برای جامعه مفید است.

 

 حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه برای انجام کار فرهنگی بویژه در مساجد ابتدا باید قصد قربت  داشت، بیان کرد: داشتن اطلاعات، مطالعه و داشتن اخلاق پسندیده می تواند موجب شود تا کارهای فرهنگی ما موفق شود و تاثیرگذار باشد. اگر آخوند، آخوند باشد می تواند جوان را به مسجد جذب کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز با انتقاد از عدم بی توجهی به ساخت مصلی تهران گفت: امام خمینی(ره) سال ها پیش دستور دادند که مصلی تهران را به محکم ترین شکل و بزرگترین حالت بسازیم و بدون هیچ تزیینی باشد اما از آن سال تا به حال ما فقط به فکر تزیین مصلی هستیم و هنوز کار مصلی به پایان نرسیده است و درگیر تشریفات و کارهای بیهوده هستیم.
 

 حجت الاسلام قرائتی خاطر نشان کرد: کارفرهنگی 200 شرط دارد که اگر به آنها عمل کنیم موفق می‌شویم. بنابراین تا کار ارزان است نباید کار گران کنیم اما متاسفانه کارهای فرهنگی ما امروز انجام می‌شود و فردا از بین می‌‌رود.

 

وی همچنین اذعان کرد: باید از ظرفیت مدارس که در طول تابستان تعطیل هستند برای تفریح و کارهای تربیتی دانش‌آموزان استفاده شود.



 حجت الاسلام قرائتی تاکید کرد: ما باید به سراغ قرآن، اسلام و امیرالمونین (ع) برگردیم. دین اسلام تنها دینی است که برای مال، جان، ناموس و آبرو قانون دارد. این درحالی است که درجامعه ، تجاوز به آبرو رایج ترین خطاست اما حقوقدانان جهان از آن غافل هستند و هیچ قانونی برای آن وضع نشده است.

 

 وی  گفت: تمام عوامل سقوط یک جامعه در یک صفحه توسط امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی آمده است. اگر می‌خواهیم مسلمان درست و حسابی باشیم استغفار کنیم و در گام اول مثلا امسال نحوه افطاری دادن‌هایمان را عوض کنیم. مثلا امسال بچه های مسجد، هم کلاسی های خود را در منزل افطاری دهند تا تشویق به حضور در مسجد شوند.

 

 وی اظهار کرد: ما وقتی که به مسجد می رویم باید 8 چیز را یاد بگیریم که یکی از آن 8 چیز، حرف تازه است. پس روحانیون ما باید مطالعات خود را بالا ببرند.

 

حجت الاسلام ضمن گلایه از دستگاه ها و نهادهای فرهنگی افزود: برنامه تلویزیونی شبهای جمعه من 32 سال است که یک قسمتش هم تعطیل نشده، تفسیر نور را نوشته ام، بیش از 40 کتاب تالیف کرده ام اما در این چند سال، یکبار هم دستگاههای فرهنگی به سراغ من نیامده اند تا با همدیگر کار فرهنگی انجام دهیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 377085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha