مسجد چگونه می تواند زمینه جذب مردم را فراهم کند؟

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران معتقد است امام جماعت با قدرت جذب و نوآوری باید بتواند جنبه های اجتماعی مسجد و کارکردهای اجتماعی این مکان مقدس را رونق ببخشد.

حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد در جامعه اسلامی اظهار کرد: همان طور که می دانیم مسجد از مکان هایی است که با عنوان محل عبادت مورد توجه مسلمین است، در قرآن و تعالیم اسلامی از این مکان مقدس به «مسجد» تعبیر می شود و نه معبد در حالی که در سایر ادیان معبد تعبیر رایج در مورد اماکن مذهبی است اما مسجد به معنای سجده گاه و مکان عبادت مسلمین است.


وی ادامه داد: سجده آن حالتی است که انسان مومن در برابر خدا نهایت خضوع و خشوع خود را نشان می دهد و شریف ترین قسمت بدن اش یعنی پیشانی بر روی خاک به نشانه خضوع در برابر پرودگار قرار می گیرد لذا زمانی که می گوییم مسجد یعنی جایی که انسان ها در آن سجده می کنند.


این محقق تصریح کرد: خداوند در آیه (108) سوره توبه می فرماید « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند) که در این آیه صحبت از آبادکنندگان است و منظور از آبادی ساختن مسجد نیست بلکه رسانیدن مسجد به هدف واقعی خودش یعنی محلی برای وحدت و عبادت است بنابراین اگر بخواهیم از مسجد استفاده کنیم باید آن را به عنوان پایگاه نگاه کنیم .


حجت الاسلام مصطفی پور گفت: یک وقت مسجد محل توحید، وحدت و دعوت به احکام الهی است و یک وقت نیز محلی است که قرآن از آن به عنوان «ضرار» یاد می کند یعنی جایی برای آنکه میان مومنین تفرقه افکنی ایجاد شود. در آیه 108 مسجد «ضرار» پایگاه تفرقه افکنی میان مومنین معرفی می شود که می خواهد به بدنه جامعه اسلامی ضربه وارد کند، در این آیه مسجد به عنوان محل کمین برای کسانی است که با خدا و پیامبر اسلام مبارزه می کردند.

وی تصریح کرد: اما مساجدی وجود دارند که نه تنها ضرر نمی زنند که باعث منافع جامعه اسلامی شده و محل حفظ وحدت اند، بنابراین با توجه به این نکات در جامعه امروز باید توجه کنیم مسجد اولا پناهگاهی است که اگر به حقیقت به آنها توجه کنیم می تواند جایگاه رفیع و وسیعی برای رسیدن به اهداف اسلامی باشد به خصوص آنچه که جنبه های اجتماعی اسلام را در بر می گیرد.

 

حجت الاسلام مصطفی پور گفت: یکی از کارکردهای مسجد اقامه نماز و عبادت است اما مسجد صرفا منحصر به عبادت نیست، چنانچه در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد همان طور که محل عبادت محسوب می شد محل فعالیت های اجتماعی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ و محل تعلیم و تربیت نیز بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران خاطرنشان کرد: امام جماعت مسجد که در واقع رکن یک مسجد محسوب می شود و قدرت جذب و نوآوری دارد باید بتواند جنبه های اجتماعی مسجد و کارکردهای اجتماعی مسجد را رونق ببخشد و در عین حال فعالیت های علمی، آموزشی و آگاهی بخشی داشته باشد بنابراین اینکه مسجد تا چه اندازه بتواند با مردم رابطه برقرار و زمینه جذب آنها را فراهم کند بسته به تنوع کارکردهایی دارد که باید از آنها استفاده شود؛ اگر امام جماعت با نیازهای جامعه آشنایی داشته باشد می تواند در ارتباط با مفاسد اجتماعی و حتی ارتباط با مسایلی که با حوزه محیط زیست ارتباط می یابد از مسجد به عنوان یک نهاد برای آگاهی بخشی استفاده کند.


وی به اهمیت تکریم مساجد در جامعه اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: باید فضای مسجد را به گونه ای شکل داد که فرد وقتی وارد مسجد می شود آن حالت معنوی در او بروز یابد و احساس کند که وارد خانه خدا شده است و می تواند با خدا و مومنان رابطه برقرار کند، اگر چنین کنیم همان طور که پیش تر اشاره داشتم مسجد محلی برای اتحاد مسلمین می شود.


حجت الاسلام مصطفی پور گفت: مسجد بهترین مکان برای تصویه نفس است لذا باید در راستای تکریم مساجد کوشید تا اقشار مختلف نسبت به مسجد چنین نگاهی داشته باشند و با برنامه های دقیق در راستای احیای کارکرد مساجد پیش رفت.
پایان پیام/
 

کد خبر 379251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha