توجه به قرآن محدود به ماه مبارک رمضان نشود

خبرگزاری شبستان: کارشناس فرهنگی و دینی در ایلام، گفت: توجه به قرآن و فعالیت های قرآنی نباید محدود به ماه مبارک رمضان شود بلکه در تمام سال مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، حجت الاسلام حسین مرادویسی، رئیس عقیدتی، سیاسی مرزبانی استان ایلام، صبح امروز(9 تیر) در بازدید از نمایشگاه علوم قرآنی این استان، گفت: اصل و رهاورد ماه مبارک رمضان رهاورد فرهنگی است.


وی، افزود: اگر در باید و نبایدهای ماه مبارک رمضان به دقت نگاه کنیم، می بینیم که تمام اعمال این ماه، بار فرهنگی دارد و اولین چیزی که در مورد فرهنگی دین اسلامی مطرح می شود، فرهنگ قرآنی و در این ماه که بهار قرآن است توجه ویژه ای به فرهنگ قرآنی می شود.


این کارشناس فرهنگی و دینی در ایلام، یادآور شد: یکی از چالش های فرهنگی این است که توجه به قرآن باید در طول ایام سال باشد و فقط به ماه مبارک رمضان ختم نشود.


مرداویسی، ابراز کرد: برنامه ها و فعالیت های قرآنی باید در طول سال به صورت مستمر برگزار شود و باید گفت که دین پویای اسلام، دینی برای همه فصول و 12 ماهه است که برای همه ایام برنامه دارد و همه اینها در فرهنگ دینی اسلامی تعریف شده است.


وی، بیان کرد: باید بستر لازم را فراهم کرد که مردم با هر ذوق و سلیقه و گرایشی که دارند به سمت سویی هدایت شوند که تراوش ذهن و تقویت اعقلانیت، بروز اخلاق و رفتار آنان بر اساس مبانی دینی و سیره ائمه اطهار(ع) باشد.


این کارشناس فرهنگی و دینی، گفت: ما باید به این باور برسیم که قرآن دستورالعمل جامع زندگی است که اگر به این باور برسیم خود به خود توجه جامعه به سمت بهره گیری از معارف قرآنی در زندگی روزمره معطوف می شود و آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است در جامعه نهادینه خواهد شد.


حجت الاسلام مرادویسی، یادآور شد: توجه به قرآن کریم نباید محدود به قرائت و حفظ شود بلکه باید علاوه بر این جوانان و نوجوانان ما با مفاهیم قرآنی آشنا شده و از تفاسیر قرآنی در راستای معرفت افزایی و بصیرت قرآنی بهره گیرند.


وی، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره در بیانات گهربارشان بر عملیاتی کردن فرهنگ قرآنی در نهاد جامعه و حاکمیت تاکید داشته اند، گفت: خانواده در این امر نقش مهمی دارد و اگر مباحث قرآنی درست در جامعه مطرح شود و مستمعین نیز درست و صحیح بگیرند به طور قطع جامعه دینی و قرآنی شکل خواهد گرفت.


مرادویسی، با بیان اینکه احیای تمدن اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی یکی از علت های وجودی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که خانواده های جامعه ما، در سبد فرهنگی خانوار که تعریف می کنند، یکی از کالاهای اساسی این سبد فرهنگی قرآن و مبانی قرآن باشد که این امر به طور قطع تاثیر گذار خواهد بود.


این کارشناس فرهنگی و دینی، بیان کرد: حقیقت این است که عامل بودن کارگزاران و نهادهای دینی به مبانی قرآنی می تواند در راه تبلیغ دین موثر باشد و امروز یکی از علت های دین گریزی جوانان که می توان از آن نام برد رفتار غیر قرآنی برخی افراد و برخی مبلغان فرهنگ اسلامی است و باید مسئولان در همه عرصه ها در فضای قرآنی رفتار کنند.


وی، افزود پیامبر مکرم اسلام(ص) قلب جوان را همانند مزرعه ای توصیف می کند که آماده پاشیدن بذر است و باید گفت که بهترین بذر برای قلب جوانان داده ها و معارف قرآنی است که باید این را در جامعه عملیاتی کنیم.


مرادویسی، گفت: اگر به سلاح معرفت و مضامین قرآنی مسلح شویم از اعتیاد، ابتذال و مسائلی که امروز دامنگیر جوانان ما شده و به عنوان یک تهدیی عمده در مبانی حوزه جنگ نرم برای آسیب زدن با باورهای دینی ما طراحی شده، دور خواهیم شد و قرآن کریم و معارف ناب آن بهترین پادزهر برای مقابله با این تهدیدات فرهنگی است.


این کارشناس فرهنگی و دینی، گفت: فرصت هایی که برای ما در ماه مبارک رمضان است نسبت به ماه های دیگر بیشتر است، در این ماه مبارک طمانینه و آرامشی در جامعه حاکم است، در نتیجه بسیاری از ناهنجاری ها خود به خود کنترل می شود.


وی، گفت: آرامش برای انسان فرصت ساز است و این آرامش زمینه مطالعه و تفکر را فراهم می کند و از طرفی یکی از بهترین چیزهایی که می تواند در آینده فرد چه در حوزه تربیت، اخلاق و پایدار بودن زندگی و مباحث شخصی، بالا بردن معلومات سیاسی، به روز شدن و بصیرت پیدا کردن تاثیر داشته و ماندگار باشد، مطالعه است.


مرادویسی، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های قرآنی تاثیر بسیاری در ترویج فرهنگ قرآنی دارد و فرصتی است که مردم در آستانه ماه مبارک رمضان به ویژه قشر جوان از این فرهنگ بهره لازم را برده و فرهنگ دینی در آنان تقویت می شود.


وی، افزود: نظام سلطه و دشمن امروز، با استفاده از تکنولوژی روز، فضای مجازی و اینترنت و ترویج ابتذال می خواهد جوانان را فرهنگ دینی دور کنند و به طبع یکی از زمینه هایی که می تواند این خلا را پر کند ایجاد نمایشگاه های قرآنی و توجه به معارف قرآنی است، اما توقع این است که یک مقداری به روز تر و پربارتر باشد.


مرادویسی، در پایان با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه علوم قرآنی در استان، خاطرنشان کرد: امید است برگزاری چنین نمایشگاه های در طول سال مورد توجه قرار گرفته و شاهد افزایش تعداد این نمایشگاه ها در طی سال باشیم.


گفتنی است، نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی از 7 الی 25 تیر در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ایلام دایر است.


پایان پیام/

 

کد خبر 380883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha