ماه رمضان در امارات؛ در گذشته ای نه چندان دور

خبرگزاری شبستان: مردم امارات در درگذشته ای نه چندان دور از نیمه ماه شعبان به استقبال ماه مبارک رمضان می رفتند و مراسم ویژه این ماه مبارک تا پایان عید فطر ادامه داشت.

خبرگزاری شبستان: در گذشته ای نه چندان دور جشن‌های ماه مبارک رمضان در امارات عمدتا از نیمه ماه شعبان آغاز می‌شد. به این جشن‌ها، جشن شب «حق‌الله» اطلاق می‌شد. مناسبتی که ملت ها و کشور‌های مختلف اسلامی در زمان برگزاری آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
این مناسبت با نامهای مختلفی از جمله «حق‌الله»، «القرقاعون»، «القرنعقوه»، «الکرکیعان»، «النافله»، «الکریکشون» و «حل و عاد» خوانده می‌شود.
براساس این رسم در امارات در ماه مبارک رمضان ، کودکان پس از نماز مغرب با لباس‌های سنتی، دختران با لباس‌های گلدوزی‌ شده، پسران با لباس محلی کفش به پا و عرق چین گلدوزی شده با نخ‌های طلایی بر سر، در حالی که برگردنشان کیسه‌ای از پارچه ای به نام الخریطه آویزان کرده‌اند و به صورت گروهی به در خانه‌ها می روند و شروع به خواندن آوازی مخصوص می‌کنند تا اهل خانه را از حضور خود در پشت درب منزل آگاه کنند و اهالی خانه هم خشکبار، شیرینی‌جات یا پول در کیسه آنها می ریزند.
با آغاز ماه مبارک رمضان در امارات، در هر منطقه اهالی در یک مکان واحد برای صرف افطار دسته جمعی حاضر می‌شدند و زنان افطاری‌های تهیه دیده بر حسب توان مالی خود را حتی اگر یک ظرف خرما باشد ‌آورده و همگی در خوردن آنچه از خوراک های معروف اماراتی مانند برنج، هریسه، فرنی، حلوا، عصید و شیرینی‌هایی به نام های لقیمات، الخبیعه، البثیته و البلالیط آماده شده بود، همراهی می کردند.
همچنین در ماه رمضان مجالس معروفی با نام‌های «الملیس یا الدیوانیه» برگزار می‌شود که بر روی فرش در میان طبقه مرفه و گلیم یا حصیر در میان طبقه متوسط ترتیب داده می شد و صاحب مجلس نیز برای استقبال از مهمانان کنار درب می‌نشست و حاضران به سلام و صلوات بر پیامبر(ص) می پرداختند و به نقل اخبار غواصی وسفرهای خود و یا شعرخوانی مشغول می شدند و معمولا در یک هفته دو شب مجلس شعر خوانی برگزار می‌شد.
این مجالس تا وقت سحر ادامه می‌یافت؛ هنگام سحر صدای شبگردی که آنان را برای سحر بیدار می‌کرد و صدای کودکانی که در پی مرکبش می دویدند، شنیده می‌شد. پس از صرف سحری و با صدای اذان برای اقامه نماز صبح به مساجد می شتافتند و پس از آن به خانه می‌رفتند.
اما زنان و دختران روزانه جمع می‌شدند و هر یک به دوخت و تهیه لباس اهالی خانواده خود از مرد و کودکان می‌ پرداختند و با فرا رسیدن دهه‌ آخر ماه رمضان مشغول خانه تکانی، شیرینی پزی و تهیه دیدن مراسم استقبال از عید فطر می‌شدند.
پاره ای از بازیهای ویژه ماه مبارک رمضان نیز رواج داشت که از جمله بازی‌های مشهور می توان به بازی «خاتم»(انگشتری)، بازی «الصویر» و بازی‌های «المدافع» و «المریحانه» اشاره کرد.
پایان پیام/

 

کد خبر 381940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha