کتاب «مفاتیح الحیاة»؛ آغازگر رویکرد جدیدی در سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل خبرگزاری رسا، کتاب «مفاتیح الحیاة» از آیت‌الله جوادی آملی را آغازکننده رویکرد جدیدی در سبک زندگی اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره سبک زندگی اسلامی عنوان کرد: نظام اسلامی در حال بازسازی و احیای تمدن بزرگ اسلامی است. این تمدن اسلامی اجزایی دارد که مهمترین جزء فرهنگ است.
وی افزود: مقوله فرهنگ اهمیت بسیار زیادی دارد و خود آن سبک زندگی را شکل می‌دهد و عقاید و باورها را می سازد. لایه بیرونی آن رفتارها، نگرش‌ها و احساسات و عواطف و انگیزه‌ها، لایه‌های زیرین مقوله فرهنگ را تشکیل می‌دهد. در سخنرانی که مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی در روز اول ماه مبارک رمضان داشتند، بر تدبر در قرآن کریم تاکید داشتند.


حجت‌الاسلام محققی اظهار کرد: قرآن کریم کتاب هدایت انسان تا روز قیامت است و تمامی مولفه‌هایی که بشر برای زندگی در این دنیا و آخرت در آن دنیا می‌خواهد در همین کتاب موجود است و همین موضوع معجزه جاودانه اسلام است. برای استخراج این سبک زندگی قرآنی باید یک سر کارهای اندیشه‌ای انجام شود که منبع آن قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) است زیرا طبق حدیث ثقلین، قرآن و عترت از هم جدایی ندارند.
وی ضمن اشاره به دفاع علما با استفاده از ابزار روز و تکنولوژی جدید بیان کرد: علما در اعصار گذشته این کار را به خوبی انجام دادند. ما در میراث نمایه شیعه مشاهده می‌کنیم که کتاب‌هایی با نام «کتاب‌العشره» یه معنای کتاب زندگی وجود دارد. کتاب‌هایی مانند حلیةالمتقین، کتاب‌ های اخلاقی و ... از دیگر کتاب‌هایی است که در این باره نوشته شده است.
 

این پژوهشگر تصریح کرد: این کتاب‌ها بخشی از سبک زندگی را تشکیل می‌دهند که کتاب «مفاتیح‌الحیاة» از آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی رویکرد جدیدی را در سبک زندگی دنبال می‌کند. از این دست تالیفات لازم است که از سوی علما و اندیشمندان نوشته شود. اینکه ان تحقیقات عملیاتی شود و برای اقشار مختلف مردم جزییات سبک زندگی اسلامی تبیین شود و به آن رفتارها گرایش کنند، وظیفه‌ای است که برعهده رسانه‌ها هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این فرهنگی که در جامعه ما هست یک فرهنگ اصیل ایرانی برخواسته از اسلام است که در قرون قبل مورد تهاجم فرهنگ غربی قرار گرفته و باعث شده که آمیزه‌ای از فرهنگ غربی و اسلامی ایجاد شود. برای پالایش این فرهنگ قطعا لازم است که رسانه‌ها با اتکا به تحقیقات اندیشمندان و تاکیدات مقام معظم رهبری به میدان بیایند.
 

کد خبر 382023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha