سبک زندگی از دیدگاه اسلامی مظهر و نمایانگر تمدن دینی است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: سبک زندگی خانوادگی و امور اجتماعی از دیدگاه اسلامی مظهر و نمایانگر تمدن دینی است.

خبرگزاری شبستان // سبک زندگی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است که رسانه ها نیز در راستای به تحقق رساندن این دغدغه نقش مهمی دارند و خبرگزاری شبستان تاکنون گفتگوها و گزارش هایی با این موضوع تهیه کرده است.

 آنچه می خوانید گفتگویی است که این خبرگزاری با حجت الاسلام صفر قربان پور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی انجام داده است.

 

چرا باید به سبک زندگی اهمیت داد؟

از آنجا که خانواده و سبک زندگی خانوادگی و امور اجتماعی از دیدگاه اسلامی، مظهر و نمایانگر تمدن دینی است و از طرفی آرامش و سعادتمند شدن و ارتقاء مظاهر اخلاقی و فضیلت ها مورد تاکید اسلام و مفید برای رشد جامعه است، سبک زندگی و چینش امور بر اساس دستورات دینی دارای اهمیت است.


وی ادامه داد: چون رفتار ناشی از فکر و اعتقاد درونی است باید تلاش کرد که شیوه زندگی مردم در حاکمیت دینی مطابق با آیین نامه های الهی و بر اساس مبانی اعتقادی اسلامی باشد تا در آن جامعه فضایل اخلاقی رشد نماید و فساد و منکرات رخ ندهد و مردم در یک فضای پر نشاط و امید بخش اسلامی زندگی کنند.


دغدغه های مهم در زمینه سبک زندگی چیست؟
حجت الاسلام قربانپور با اشاره به اینکه در این رابطه چند موضوع کلی از اهمیت والایی برخوردار است، افزود: دور شدن از فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، گسست دینی و فرهنگی نسل جدید در سبک زندگی از مبنای مکتبی، تغییر رفتار جامعه اسلامی و گرایش به سبک زندگی غربی، فروپاشی خانواده در زندگی اجتماعی، عدم اجرای فرامین الهی در سبک زندگی که منجر به شقاوت و دوری از از آرامش در جامعه از جمله این موضوعات است.


سبک زندگی چه جایگاهی در تمدن اسلامی دارد؟

اساسا اسلام آمده است تاهدایت گر بشر در ابعاد گوناگون مادی و معنوی زندگی باشد و برای این هدایتگری کتاب عظیم القدر قرآن کریم را خداوند نازل فرموده است.


بنابر این بالندگی فرهنگ و ایجاد تمدن دینی و اسلامی جزء آرمان های حکومت الهی بدین جهت فرهنگ عمومی و فرهنگ خاص مکتبی در بخش های پر تنوع زندگی انسانی از جایگاه والایی برخوردارند و بدون داشتن فرهنگ اصیل دینی امکان ایجاد تمدن اسلامی در عالم نیست. به همین لحاظ است که سبک زندگی مردم مسلمان در ایجاد و بنای تمدن اسلامی اثرگذاری دارد و اگر روش و سیره زندگی مردم در جوامع اسلامی دارای تزلزل و ضعف و سستی باشد بنای تمدن اسلامی ضعیف خواهد شد.


بنابر این توجه به سبک زندگی و استحکام بنیان زندگی دینی بسیار مهم و ضروری بود ر کیفیت ایجاد تمدن اسلامی موثر خواهد بود.


چه راهکارهایی برای اشاعه سبک زندگی اسلامی ایرانی وجود دارد؟
اولا مردم باید از دستورات ریز و درشت سبک زندگی اسلامی مطلع شوند بنا بر این اولین قدم توجه و آگاهی دادن مردم از روش زندگی اسلامی ایرانی است این موضوع از طریق ایجاد کارگاه های آموزشی تخصصی و از طریق آموزش های عمومی و اجرایی است.ثانیا به صورت پیوسته باید رصد کرد تا جامعه مورد هجوم فرهنگ های بیگانه قرار نگیرد و از روش و اصول آنها پیروی نکنند.ثالثا بر اساس نیاز مردم در دوره های گوناگون و طبق مبانی اصیل اسلامی باید ابراز و کالاها و مواد مصرفی مردم تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد تا صورت ظاهر و وضع متعارف و مورد دید عمومی در زندگی دارای شکل و تمایل دینی شود.در آخر باید با تشکیل جبهه فرهنگی و تمدن اسلامی بصورت پیوسته در برابر تهاجم غرب ایستادگی و با تولید محتوای دینی مقابله با هجوم و شبیخون فرهنگی را جدی انجام داد.

 

برای تبیین اهمیت سبک زندگی چه راهبردی لازم است؟
استخراج راهکارهای علمی و جزیی از منابع دینی، پرداختن به جزئیات سبک زندگی و تبیین معارف دینی در همه ابعاد زندگی، تبیین معارف دینی در همه ابعاد زندگی، تبلیغ مستمر در مناطق شهری و روستایی در خصوص آثار و عدالت زندگی غیر دینی، ایجاد تنوع در بازار مصرف خوراک و پوشکاک و مدل های اسلامی، پایین آوردن سطح هزینه زندگی اسلامی با رفع نیازمندی های مردم، تولید فیلم ها و داستان ها و انیمیشن ها و بازی های رایانه ای طبق مبانی دینی و اسلامی و ایجاد کارگاه های آموزشی برای نسل جدید در جوامع اسلامی با استفاده از ابزار مدرن روز دینی راهبردهای است که برای تبیین سبک زندگی اسلامی در جامعه لازم است.


پایان پیام/
 

کد خبر 384052

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha