اخلاص در عمل اولین قدم برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با تاکید بر اثر باطن اعمال در زندگی مومن گفت: تحقق سبک زندگی اسلامی در گرو اخلاص در اعمال است.

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی،‌ محقق و پژ‍وهشگر حوزوی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم در موضوع سبک زندگی اسلامی گفت: یکی از نکات مهم در این خصوص تقویت باطن و هماهنگی میان ظاهر و باطن فرد می باشد.


وی ادامه داد: اسلام آموزه های متعددی را به ما عرضه کرده تا از طریق این رفتارهای ظاهری باطن ما اصلاح شود چرا که ظاهر و باطن با هم مرتبط بوده و برای اصلاح رفتار بیرونی نیازمند اصلاح باطنمان هستیم.


این استاد حوزه افزود: همچنان که میان نفس و بدن ارتباط وجود دارد و به طور مثال نوع غذایی که می خوریم، می تواند بر روح و روان ما تاثیرگذار باشد بین رفتار و ملکات انسان هم رابطه وجود دارد.


تاکید اسلام بر باطن اعمال و تاثیر آن در سبک زندگی اسلامی
وی گفت: اسلام تاکید ویژه ای بر عمق بخشیدن به رفتارها و تقویت باطن دارد چرا که توجه به باطن هر رفتاری باعث می شود تا اعمال صادقانه و برای خدا صورت گیرد.


وی ادامه داد: این نوع نگرش باعث می شود هر فردی احساس کند فعالیت او علاوه بر اینکه برای رفع نیاز مردم می باشد در مسیر خداوند هم باشد و اینگونه است که همه رفتارهای ما چه فردی و چه اجتماعی همه در مسیر عمل به خواست خداوند باشد.


حجت الاسلام ساجدی در ادامه با اشاره به دو نوع حقی که مومن وظیفه دارد تا آن را رعایت کند، اضافه کرد: خداوند نسبت به مردم برای هر فرد حقوقی تعیین کرده (حق الناس) که در کنار حق الله باید رعایت شود و هر دوی آنها در مسیر تکامل الهی است.


اخلاص در اعمال اولین قدم برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی
وی تصریح کرد: در مسیر عمل به سک زندگی اسلامی اولین گام برخورد صادقانه در رفتارها با مردم است یعنی اخلاص و پیوند زدن بین عمل و خداوند یعنی هر کاری را با هدف کسب رضایت پروردگار انجام دهیم و نه جهت ریا و چاپلوسی.


این محقق علوم دینی افزود: اگر مردم ما در کوچه و بازار این مسئله را لحاظ کنند و هر کاری که در تجارت، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، خانواده و نهادهای سیاسی انجام می شود با خداوند پیوند بخورد به تدریج می بینیم که در جامعه ظاهرها با باطن ها هماهنگ شده و اصلاح صورت می گیرد.


وی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به این هدف کار سختی نیست، اضافه کرد: برای رسیدن به این منظور باید مردم ما کمی تمرین کنند و در کارها به خدا توجه کنند.


وی افزود: در آیین ما توصیه شده که کار خود را با "بسم الله الرمن الرحیم" شروع کنید و در هر موفقیتی که حاصل می شود، ابتدا خدارا شاکر باشید و رعایت همین موارد است که کم کم کار مومن را به خداوند پیوند می زند.


حجت الاسلام ساجدی گفت: این تاکیدها بر لزوم توجه در آغاز و پایان هر کاری به خداوند ناخودآگاه تمام امور ما را به پروردگار و تلاش برای کسب رضایتش پیوند می زند و سبب می شود، رفتار ظاهری ما با باطنمان درآمیخته و در ادامه باطن ما به عنوان یک فرد مسلمان همان چیزی شود که اسلام خواسته است.


رفتار در ظاهر الهی و در باطن غیر الهی به اصلاح باطن نمی انجامد
وی در ادامه با اشاره به تاثیر منفی دوری از این رفتار خاطرنشان کرد: اگر در کاری ظاهر خدایی باشد ولی نیت نیتی الهی نباشد این رفتار به اصلاح باطن نخواهد رسید و اتفاقا به تدریج انسان را از خداوند دور می کند.


عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: یکی از اشکالاتی که به جامعه ما وارد می شود و جای واکاوی هم دارد این است که مردم ما به عمق و باطن اسلامی کارهایی که انجام می دهند، توجهی ندارند.


وی گفت: مثلا تاکید شده که نماز انسان را از فحشا و منکر دور می کند و بر همین اساس هر فرد باید این انتظار را داشته باشد که نمازش در زندگی او تاثیرگذار باشد یعنی نمازی کامل تر است که در زندگی اثرش بارزتز باشد.


حجت الاسلام ساجدی افزود: یا مثلا در مورد فریضه روزه مهم این است که انجام این فریضه احساس عاطفی نسبت به نیازمندان و نیازهای آنان را نزد مومن تقویت کند و انسان روزه دار باید به این درجه از تاثیر نائل شود.


وی با اشاره به آثار متعدد آن خاطرنشان کرد: آثاری هم بر این موضوع بار است که بخشی در این دنیا و بخشی در آخرت حاصل می شود، بخشی از این آثار درونی است و درون را اصلاح می کند، بخشی بیرونی است که روابط اجتماعی را اصلاح می کند و بخشی هم آثار اخروی در پی دارد.


این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: آنچه اسلام از ما خواسته رسیدن به هر سه نوع این آثار است و هر چقدر عمل ما کامل تر باشد این آثار نیز بیشتر بر آن بار می شود.


پایان پیام/
 

کد خبر 371669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha