تدوین درسنامه سبک زندگی اسلامی برای تدریس در دانشگاه ها

خبرگزاری شبستان: پروژه درسنامه سبک زندگی اسلامی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به منظور تدریس در فضای دانشگاهی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، طرح پژوهشی "درسنامه سبک زندگی اسلامی" یکی از پروژه های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که گروه روان شناسی این پژوهشگاه کمتر از سه ماه است، آن را کلید زده؛ در این خصوص با سرپرست این طرح گفتگویی انجام داده ایم:
حجت الاسلام محمد کاویانی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص طرح پژوهشی "درسنامه سبک زندگی اسلامی" گفت: پژوهش پیشین که در موضوع سبک زندگی انجام داده بودم، در قالب یک کتاب به نام «سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن» منتشر شد.
وی با بیان این که کتاب یاد شده مشتمل بر سه بخش کلی بود، ادامه داد: در بخش اول دیدگاه های روانشناختی، جامعه شناختی، پزشکی، و ... به اختصار معرفی شده و در بخش دوم، مبانیِ نظری و زیربنائیِ سبک زندگی اسلامی، از قرآن استخراج و ارائه شده بود.
وی با اشاره به اینکه در بخش سوم نیز گزارش ساخت یک پرسشنامه برای سنجش سبک زندگی اسلامی، مبتنی بر مباحث بخش دوم، ارائه شد، عنوان کرد: اکنون چند ماه است که کار جدیدی تحت عنوان «درسنامه سبک زندگی اسلامی» در دست انجام دارم.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این طرح بنا به درخواست شورای تحول علوم انسانی در حال انجام است، اظهار کرد: قرار است با محوریت فصل دوم کتاب یاد شده، مباحث نظری سبک زندگی اسلامی تقویت شده و تبدیل به درسنامه ای شود که ظاهراً برای آن واحد درسی تعریف شده است و در دانشگاه ها تدریس می شود.
سردبیر مجله علمی پژوهشی "مطالعات اسلامی و روانشناسی" تصریح کرد: این درسنامه، همانطور که از عنوان آن پیدا است، از شکل گزارش پژوهشی خارج شده و در قالب 16 یا 17 درس که هر کدام قابلیت ارائه در یک جلسه را دارند، تنظیم می شود؛ برای مثال، یک جلسه به مفهوم شناسی اختصاص می یابد، درس و جلسه دیگر به پیشینه مباحث سبک زندگی تعلق می گیرد که پیشینه بین المللی و اسلامی مربوط به آن است.
وی در خصوص هدف انجام این طرح پژوهشی بیان کرد: قرار است در این طرح به سوالاتی همچون سبک زندگی اسلامی چگونه شکل می گیرد، بر چه نگرش هایی مبتنی است، منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد، مولفه های آن کدامند، چگونه برای ما معلوم می شود که افراد و گروه ها، چه مقدار دارای سبک زندگی اسلامی هستند، چگونه برای ما معلوم می شود که افراد و گروه ها، در کدام مولفه، قوت بیشتر و در کدام مولفه قوت کمتری دارند و مطالعات علمی در زمینه سبک زندگی اسلامی در چه مرحله ای است، پاسخ داده شود.
حجت الاسلام کاویانی در خصوص ضرورت انجام چنین طرح هایی گفت: اگر نگاهی به واحدهای دروس عمومی در دوره کارشناسی داشته باشیم، برخی از موفقیت ها و ناموفقیت ها را در این دروس به ویژه دروس معارف اسلامی طی این دو و سه دهه شاهدیم؛ یکی از دلایل این موضوع آن است که نگاه ها در هر رشته ای تخصصی نبوده و اگر این اتفاق می افتاد، هم استاد و هم دانشجو با آن درس و متن ارتباط بهتری برقرار می کردند.
این روانشناس ابراز کرد: وقتی جوانی که شاکله و خمیرمایه شخصیت او در دوران کودکی و نوجوانی شکل گرفته، وارد دانشگاه می شود چطور می توان به یکباره رفتارها، اطلاعات، هیجانات و عواطف دانشجویی او را تغییر داد و به کمال مطلوب رساند؟ این زمان قدری دیر شده است؛ باید از دوران کودکی سبک زندگی ها شکل داده شود.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: به نظر می رسد این درسنامه برای دانشجویان روان شناسی گزینه ای مناسب بوده و با نگاهی عمیق به بحث سبک زندگی که موضوعی شناخته شده در فضای دانشگاهی و بین المللی است و با تأکیدات مقام معظم رهبری در جامعه ما هم جای خود را باز کرده، می پردازد.
وی تاکید کرد: ما در جامعه اسلامی خود نیاز داریم که راجع به سبک زندگی، به گونه ای بیندیشیم، پژوهش کنیم، برنامه ریزی و عمل کنیم که بیش از این، گرفتار دام سبک زندگیِ غربی نشویم.
سردبیر مجله علمی پژوهشی "مطالعات اسلامی و روانشناسی" یادآور شد: تلاش می شود این پروژه هم به لحاظ متن و عبارت پردازی و شکل ظاهری، ساده و روان در سطح کارشناسی باشد و پیچیدگی نداشته باشد، و هم به لحاظ پشتوانه های مطالعاتی و دیدگاه های نظری به گونه ای قوی و غنی باشد که بتوان آن را به دنیا و افرادی که می خواهند نگاهی به نظریه سبک زندگی اسلامی داشته باشند، ارائه داد.
به گفته وی این طرح تا پایان سال تکمیل و به بهره برداری می رسد.
پایان پیام/
 

 

کد خبر 376361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha