آیین "گل خندان" رسم ماندگار ماه رمضان در قزوین

خبرگزاری شبستان: ماه رمضان با آیین ها و رسم و رسوم های مختلفی در قزوین برگزار می شود و یکی از آدابی که از گذشته تاکنون از ماه رمضان به یادگار مانده است، آیین "گل خندان" است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، ماه رمضان ماه میهمانی خداست، ماهی که در کنار روزه داری، نماز و عبادت خاص خود، آداب و رسوم ویژه ای را در نقاط مختلف کشور به همراه دارد که بر زیبایی های آن افزوده است.
 

در استان قزوین نیز که از پیشنیه تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار است، این آداب و رسوم دیده می شود که برخی از این آیین ها جلوه ای خاص به ماه رمضان بخشیده است و موجب شده تا لذت بردن از این ضیافت الهی دوچندان شود.
 

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: قزوین مانند بسیاری از استان های کشور، رسم و رسومات خاصی در ماه مبارک رمضان دارد و در کنار روزه داری و انجام تکالیف الهی برخی مراسم ها در این شهر دیده می شود.
 

مجتبی عباسی عنوان کرد: البته می توان گفت که در ماه رمضان تفاوت چندانی را بین قزوین و دیگر استان ها نمی بینیم ولی چند مراسم وجود دارد که مختص و ویژه قزوین است و به صورت خاص در این شهر برگزار می شود.
 

وی توضیح داد: قبل از ماه رمضان در قزوین جشنی با عنوان "کلوخ اندازان" و یا " گل خندان" برگزار می شود که یک نفر برای تشویق جوانان به روزه داری بانی شده و میهمانی را برگزار کرده و جوانان را دعوت می کند.
 

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: آیین " گل خندان" مراسمی است که چند روز قبل از ماه رمضان و در واقع برای تشویق جوانان برگزار می شود و در واقع این مراسم، جشنی برای ورود به ماه رمضان است که جوانان میهمان خاص آن هستند.
 

وی عنوان کرد: موضوع دیگری که در ماه رمضان وجود دارد این است که وقتی از هشتم این ماه می گذرد و در واقع از نهم و دهم به بعد، اصطلاحی در قزوین به کار برده شده و گفته می شود که ماه رمضان به "هُم هُم" افتاده است و در واقع منظور این است که به ایام این ماه عادت شده است.
 

عباسی یادآور شد: در بحث غذاهای مرسوم در این ماه در بین مردم قزوین نیز با توجه به اینکه در گذشته بیشتر مردم باغ دار و کشاورز بودند، غذاهای مقوی را مصرف می کردند و یکی از این غذاهای بسیار مرسوم عدس پلو با شیر بوده است.
 

وی خاطر نشان کرد: این آیین ها حال و هوایی خاص به ماه رمضان می دهند که امیدواریم با زنده نگاه داشتن آن استفاده بیشتر و بهتری از ماه میهمانی خدا ببریم.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 382097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha