چه عاملی موجب تفاوت میان مساجد می شود؟

خبرگزاری شبستان: عضوهیئت علمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه عامل تمایز میان مساجد متولیان و سیاست گذاران فرهنگی آن هستند، گفت: با برگزاری جلسات دینی، قرآنی و فرهنگی بیشتر از ارایه مباحث فلسفی در مساجد موافقم.

دکتر «حسن احمدی زاده»، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با اشاره به نقش مساجد در فرهنگ سازی جامعه اسلامی به خبرنگار  حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به اینکه در جامعه ما فرهنگ ها و قومیت های مختلفی زندگی می کنند لذا مساجد می توانند به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز و اثرگذار به نسبت فرهنگ های متعددی که در جامعه ما وجود دارد آموزه های دین مبین اسلام را منتقل کنند.


وی ادامه داد: البته مسجد با مسجد تفاوتی ندارد و این متولیان و سیاست گذاران فرهنگی مساجد هستند که به نوعی عامل تمایز در میان مساجد می شوند و همین مسئله امکان دارد که مثلا در شهری مانند تهران در برخی مساجد فعالیت های فرهنگی بسیار چشمگیر باشد و در برخی مساجد فعالیت ها اندک باشد.


این پژوهشگر با بیان اینکه حتی در برخی مساجد علاوه بر برنامه های فرهنگی شاهد برگزاری جلساتی در حوزه مباحث فلسفی هستیم، افزود: همچنان که پیش تر نیز اشاره داشتم نوع رویکرد به مساجد است که باعث می شود در برخی مساجد فعالیت های فوق برنامه گسترش یابد در حالی که در برخی مساجد دیگر صرفا به اقامه نماز جماعت و بعضا سخنرانی اکتفا می شود.


احمدی زاده تصریح کرد: با تفاسیر یاد شده به نظرم باید به نسبت فراوانی مساجد کشور امکانات قابل قبولی را در اختیار مساجد قرار دهیم البته شاید این امکان وجود نداشته باشد که تمامی مساجد کشور از همه مساجد امکانات برخوردار باشند اما می توان با برنامه ریزی های دقیق نسبت به حضور هرچه بیشتر مسجد در زندگی مردم تلاش کرد و قطعا برپایی جلساتی در حوزه های مباحث دینی، قرآنی و فرهنگی می تواند در این مسیر اثربخش باشد.

 

وی افزود: البته در این راستا با برگزاری جلساتی پیرامون مباحث فلسفی در مساجد چندان موافق نیستم چراکه در حال حاضر در دانشگاه ها که محل تخصصی کردن مباحث در حوزه های مختلف از جمله فلسفه است با مشکل مواجهیم چه رسد به مسجد که محل حضور اقشار مختلف با سطح معلومات متعدد است بنابراین برگزاری جلساتی با درون مایه فلسفی در مساجد به نظر شخص من چندان موفقیت آمیز نخواهد بود هرچند که در برخی مساجد چنین رویکردی وجود دارد اما همان طور که اشاره داشتم عموما این قبیل جلسات در مساجدی شکل می گیرد که از امکانات بیشتری برخوردار باشند مثلا در برخی مساجد پایتخت این رویکرد را شاهدیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: در رابطه با گسترش کارکردهای مساجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد می توانند نقش به سزایی داشته باشند، من در کانون های فرهنگی هنری مساجد عضو بودم در حال حاضر نیز اگر فرصتی دست دهد سعی می کنم که در برنامه ها شرکت داشته باشم اما در دوره نوجوانی در کانون فرهنگی هنری مسجد سید مصطفی خمینی عضویت داشتم و کارهای فرهنگی انجام می دادم.


وی در پایان گفت: فکر می کنم برنامه های مساجد باید با زبان خاص به مردم ارایه شود، البته منظورم از زبان خاص زبان تخصصی دانشگاهی نیست بلکه بیانی است که مخاطب جذب شود و قطعا این مهم می تواند از طرق مختلف از جمله برگزاری جلسات سخنرانی محتوایی در مساجد ممکن شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 382428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha