دستاوردهای فرهنگی به لحاظ زمانی قابل قبول است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه فرهنگ به لحاظ ماهیتی دیربازده است؛ افزود: باتوجه به دوران انقلاب، دستاوردهای این بخش قابل قبول است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته(14تیر)در در همایش "هم‌اندیشی اهل قلم در توسعه فرهنگی و اقتصادی استان کرمان" که همراه با ضیافت افطاری بود، در سخنانی بیان داشت: در بخش فرهنگ، مدعی بهره‌گیری از غنی‌ترین فرهنگ جهان هستیم که در اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله) ریشه دارد اما با وجود این ریشه اصیل، آنچه امروز در جامعه ما عمل می‌شود با باورها و اعتقادات و آنچه که آرمان شهر اسلام ناب به جلوه کشیده است، تفاوتی از زمین تا آسمان دارد.


این مسئول، تفاوت باورها و نگرش‌ها با رفتارها و عملکردها را مهمترین آسیبی دانست که باید برای آن چاره‌جویی کرد و گفت: اگر چه نهال 30 و اندی سال انقلاب اسلامی برای اصلاح زیربنایی فرهنگ که ماهیتا با ثبات و دیربازده شمرده می‌شود، زمان کوتاهی در اختیار داشته و دستاوردها به لحاظ این زمان کوتاه قابل قبول هستند، اما آنجا که ایستاده‌ایم به ویژه در عرصه فرهنگ با شأن مردم با فرهنگ و فرهنگ دیرپا و آرمان‌های اسلام ناب فاصله‌ای زیاد داریم.


وی با بیان اینکه ماحصل تلاش های برنامه‌ریزان فرهنگی کشور برای همه اجزا فرهنگ در قوانین برنامه‌های پنج ساله به جلوه رسیده است؛ خاطرنشان کرد: برای اینکه بینیم برای فرهنگ و بخش بنیادین آن یعنی قلم چه راه توسعه و پیشرفتی لحاظ و قائل شده‌ایم، باید به برنامه‌های پنج ساله مراجعه کنید.


فلاح در همین زمینه با بیان رئوس مورد توجه در بخش فرهنگ، طی برنامه های اول تا پنجم توسعه بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه صرفا پنج خط به فرهنگ اختصاص یافت و با وجود ذکر مفاهیم زیبایی مانند اندیشه‌های امام راحل، توسعه اخلاق و ... دولت، تکلیفی جز توسعه کانون‌های مساجد برای خود احساس نمی‌کند.


وی لازمه ایفای نقش فرهنگ در توسعه کشور را گنجاندن مطالبات عرصه فرهنگ، عرصه قلم، اندیشه، نشر و سینما را به صورت تکلیف برنامه‌ای در لایحه برنامه ششم و پس از آن در قانون برنامه ششم دانست.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر اینکه باید از اشتباه حمایت از نویسندگان به شکل خرید کتاب که قشری کتاب‌ساز و کتابخانه‌هایی شبیه انبار کتاب را به دنبال داشته درس عبرت بگیریم؛ در خصوص بودجه ریزی سالانه هم یادآور شد: بودجه‌های سنواتی باید بر اساس آرمان سند چشم‌انداز 1404 طراحی شوند.


وی در همین زمینه حل و فصل گسست بین برنامه‌های پنج ساله، بودجه‌ریزی سالانه و قوانین بودجه کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: این چه برنامه‌ای است که بودجه سالانه براساس عملکرد سال قبل باید باشد و دستگاه‌ها و بودجه راه خود و برنامه پنج ساله مسیر دیگری را برود؟
 

 

 

پایان پیام/

کد خبر 382800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha