آیین "اهواهو" همزمان با نیمه ماه مبارک در محلات

خبرگزاری شبستان: از دیگر رسوم مردم استان مرکزی آیین "اهواهو" است که همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد باسعادت امام حسن مجنبی(ع) در شهرستان محلات برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، مراسم اهو اهو از دیر باز یکی از مناسک بومی و محلی منطقه محلات در ماه مبارک رمضان محسوب بوده است یک مراسم سنتی است که شب نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) درروستای خورهه محلات اجرا می‌شود.


این مراسم به این صورت است که نوجوانان روستا در دسته‌های چند نفری به در خانه اهالی رفته و یک ترانه عامیانه اجرا می کنند.آن‌ها کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده را مورد خطاب قرار داده و ترانه را به نام او می‌خوانند و در انتها صاحب‌خانه مقداری آجیل، شیرینی، پول و یا چیزهای دیگر به آن‌ها می‌دهد. در این شب تمام خانواده‌ها منتظر هستند تا دسته‌های مختلف به در خانه آن‌هابروند. این مراسم حدود سه ساعت به طول می انجامد.


متن ترانه‌ای که درشب اهو اهو خوانده می‌شود، به صورت ذیل است:
با فرض اینکه کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده، سعید نام دارد. قسمت اصلی ترانه را یک نفر می‌خواند و قسمت اهو اهو را همه تکرار می‌کنند.

سعید خان شمایید                                           اهو اهو
از قله در نیایید                                                 اهو اهو
که مردم دشمنتن                                             اهو اهو
به قصد کشتنتن                                               اهو اهو
خرکی خریدم                                                  اهو اهو
دمبکش بریدم                                                  اهو اهو
یه چوب می زنم می‌خوابه                                   اهو اهو
یه چوب می زنم پا می‌شه                                  اهو اهو
بلبلا ریختن بر سر چنار                                       اهو اهو

جیرجیر مز‌کنن اشرفی بیار                                  اهو اهو
قلیونو آب نم کن                                               اهو اهو
آتیش به سرش بند کن                                      اهو اهو
تا ما بکشیم دودی                                           اهو اهو
آجیلو بیار زودی                                                اهو اهو
 

 

فلسفه وجودی این مراسم در واقع نوعی شادباش و تبریک تولد امام حسن مجتبی (ع) است، که به منزله فال نیک گرفته می‌شود و نوجوانان روستا به صورت سمبلیک به درب خانه‌های اهالی رفته و ترانه را به نام کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده می خوانند . این موضوع بیانگر پیوند میان مذهب تشیع و شادی مردم با شادی اهل بیت با آیین‌ها و ادبیات شفاهی ایرانی است که در مراسم اهو اهو جلوه‌گر شده است.


این آیین سنتی به عنوان یکی از آثار معنوی استان مرکزی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده‌است.

 

مراسم اهو اهو، در روستای خورهه از توابع دهستان خورهه، بخش مرکزی شهرستان محلات استان مرکزی برگزار می‌ شود. روستای خورهه، یکی از تاریخی‌ترین نقاط استان مرکزی است و پیشینه سکونت در آن بر اساس شواهد یافت شده از محوطه پیش از تاریخی شهریاری در نزدیکی خورهه به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. همچنین یکی از معدود آثار معماری دوره اشکانی، در مرزهای امروزی ایران با نام محوطه اشکانی خورهه که هم اکنون بقایای معماری آن از جمله دو ستون با سرستون‌های به سبک ایونیک برپاست، در این روستا قرار دارد.

 

لازم به ذکر است، ‌آیین الم ترانی، شب افطاری بردن برای عروس عقد کرده،‌ اذان گویی بر بام، پیشواز، کلوخ اندازان و بیدار کردن در موقع سحر از دیگر رسوم متداول مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان است.


پایان پیام/
 

کد خبر 384362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha