آیین الم ترانی از رسوم استان مرکزی در ماه رمضان

خبرگزاری شبستان: آیین "الم ترانی" از آداب و رسوم متداول مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، ماه رمضان، ماه پر فضیلت و با برکتی است که مسلمان برای استفاده از فرصت های آن خود را در ماه شعبان آماده کرده و با روزه داری و تهذیب نفس به استقبال ماه مهمانی خدا می روند.


از بزرگترین اهداف روزه ماه رمضان تقواست و مردم باید هرکدام خود و اگر بتوانند دیگران را اصلاح کرده و در مسیر صحیح زندگی گام بردارند.


مردم استان مرکزی آداب و روسوم خاص و سنتی را در این ماه اجرا می کنند که آیین الم ترانی از جمله مراسم سنتی و مذهبی کهنی است که در ماه مبارک رمضان در شهرستان ساوه استان مرکزی برگزار می شود.


این مراسم در شب های پایانی ماه مبارک رمضان به ویژه آخرین چهارشنبه این ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء توسط عده ای ازجوانان و نوجوانان ساوجی برگزار می شود که شرکت کنندگان در این آیین با اجتماع در مقابل خانه های خویشان و همسایگان به اجرای این برنامه می پردازنند.

 

آنان هم صدا با هم اشعاری سرمی دهند و درادامه نام یکی ازفرزندان خانه ای که درمقابل آن اجتماع کرده اند را به نیکی ندا می دهند.


جوانان و نوجوانان شرکت کننده درمراسم"الم ترانی" با ذکراین گفته که "یاثواب، یاجواب "برای گرفتن انعام ازصاحب خانه به انتظار می ایستند.


دراین مرحله از برنامه " الم ترانی" صاحب خانه با خوشرویی و گشاده دستی و تقدیم شیرینی و تنقلات و احیانا وجه نقد از جوانان ونوجوانان شرکت کننده در مراسم به گرمی پذیرایی می کند.

 

اذان گویی بر بام از دیگر سنت های کهن استان مرکزی

در بسیاری از مناطق استان از جمله فراهان و شازند در برخی مناطق سنت اذان گویی بر بام رواج دارد و کسانی که دارای صدایی خوش هستند با قرائت اذان و مناجات حال و هوایی روحانی را برای روزه داران ایجاد می کنند.


در مناطق روستایی استان رسم بر این است که روحانی اعزامی هر شامگاه بر سفره افطار یکی از اهالی میهمان می شود.

 

بیدارکردن همسایگان، دوستان و خویشان به هنگام سحر یکی دیگر از سنت های رایج درمیان مردم استان مرکزی و دیگر شهرهای استان از جمله فراهان است.

 

کمک به نیازمندان و دستگیری از مستمندان
کمک به مستمندان در ماه مبارک رمضان نیز نسبت به دیگر ایام سال فزونی یافته و افراد خیربه صورت وجه نقد، جنسی و یا بردن طعام به دستگیری افراد بی بضاعت می شتابند. معمولا بر سر سفره رمضان هر شهروند استان یکی از طعام ها شامل آش رشته، شله زرد، رنگینک، مسقطی، شیربرنج، خرمافتیر و نان کنجد زده یافت می شود.


بردن شب افطاری برای نو عروسان
یکی دیگر از آداب و رسوم رایج در فراهان و سایر نقاط استان مرکزی بردن "شب افطاری" برای نوعروس عقد کرده است که در یکی از روزهای ماه رمضان، خانواده داماد از خانواده عروس می خواهند که برای افطار چیزی آماده نکنند و آنان با مهیا کردن طبقی از غذا، شیرینی، زولبیا و یک هدیه مخصوص به منزل عروس می روند.


افطاری دادن به دوستان، خویشان و آشنایان از دیگر امور پسندیده و متداول در سطح استان است که در شب های ماه مبارک رمضان شاهد آن هستیم.


شرکت در لیالی قدر، برتن کردن جامه سیاه در این ایام و شب زنده داری و عبادت در مساجد، تکایا، منازل ونصب پرچم های عزا برسردر اماکن، جلسات ختم قرآن مجید و تشکیل مجالس خانگی از دیگر آدابی است که طی ایام ماه رمضان در نقاط مختلف استان برگزار می شود.


از دیگر رسوم متداول دراستان مرکزی سنت "پیشواز"، کلوخ اندازان، سنت دیرینه "اهو اهو" است که مردم استان با روزه گرفتن در روز آخر ماه شعبان به استقبال ماه رمضان می روند.

 

در روز عید سعید فطر نیز در اکثر مناطق استان به خصوص فراهان بزرگان روستا با حاضر شدن در مقابل محل استقرار مبلغ، او را با سلام و صلوات تا مسجد ده مشایعت کرده و پس از شرکت در نماز عید سعید فطر به پخش شیرینی و شکلات وتبریک عید به یکدیگر می پردازند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 381512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha