روش های علمی بهترین راهکار برای حل آسیب های اجتماعی موجود در جامعه

خبرگزاری شبستان: مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد گفت: باید آسیب های موجود در جامعه را بپذیریم و با استفاده از روش های علمی به دنبال حل آن آسیب ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد شب گذشته(22 تیر) به مناسبت هفته بهزیستی در نشت خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به هم راستا بودن بخشی از فعالیت های سازمان بهزیستی با نقش رسانه ها در جامعه گفت: رسانه ها و سازمان بهزیستی نقش مهمی در ارائه خدمات اجتماعی بر عهده دارند.


وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی عرصه خدمتی وسیعی است اظهار داشت: به نوعی تمام افراد جامعه از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند.


عفتی تصریح کرد: یک خانواده از ابتدا برای شکل گیری از آزمایشات ژنتیک این سازمان بهره مند می شود و این روند تا پایان زندگی این خانواده و در مراحل مختلف زندگی آنها ادامه دارد.


وی با بیان اینکه هر فرد به توجه به نوع خدماتی که از بهزیستی دریافت می کند این سازمان را می شناسد گفت: نیروی انسانی خدوم و دلسوز و مردم دو سرمایه بزرگ این سازمان است.


عفتی با اشاره به فعالیت حدود 500 نفر در این سازمان اضافه کرد:بیش از 60 درصد کارکنان سازمان دارای مدرک تحصیلی لیسانی به بالا هستند و با حداقل دریافتی دولت پاسخگوی خیل عظیم مخاطبان این سازمان می باشند.


وی افزود: با ایجاد مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی به دنبال رشد مراتب علمی همکاران و علاقه مندان به این حوزه هستیم.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد با بیان اینکه در حال حاضر مرکز تحقیقات دکتر فیروزآبادی استان به عنوان یکی از مراکز نمونه جنوب شرق کشور مطرح است اضافه کرد: تاسیس 2 مرکز تحقیقات دیگر شامل مرکز سالمندان اردکان و مرکز آسیب های اجتماعی شهرستان یزد با رویکرد آسیب های ناشی از مواد مخدر در دستور کار این سازمان قرار دارد.


وی افزود: به دنبال آن هستیم تا با گسترش فعالیت ها تحقیقاتی سازمان بهزیستی از نظر علمی و تحقیقاتی حرفی برای گفتن در حوزه فعالیت های خود داشته باشد.

 

فعالیت 650 مرکز غیردولتی ارائه خدمات اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی در استان


عفتی با اشاره به وجود مردم به عنوان دومین سرمایه سازمان بهزیستی گفت:در سازمان بهزیستی تنها با کمک های دولتی نمی توان پاسخگوی خیل عظیم مراجعه کنندگان بود و این حمایت های مردم در قالب موسسات و مراکز نیکوکاری است که این سازمان را در جهت ارائه خدمات بهتر یاری می کند.


وی افزود: اعتقاد داریم پشت این همیاری ها و همکاری های مردم از سازمان بهزیستی نوعی عشق به خدمت به هم نوع نهفته است.


عفتی اظهار داشت: اگر امروز 650 مرکز غیردولتی ارائه خدمات اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی در استان وجود دارد بواسطه پشتوانه همین مردم است.


وی تخصصی کردن این موسسات را از برنامه های آینده سازمان بهزیستی اعلام کرد و گفت: مردم در هر حوزه ای که احساس می کنند توانایی دارند ما در خدمت آنها هستیم و از آنها حمایت می کنیم.
 

عفتی با بیان اینکه ما معتقدیم بهره مندی از خدمات بهزیستی حق همه مردم این سرزمین است گفت: در هفته بهزیستی قریب به 20 مرکز در حوزه های مختلف خدمات راه اندازی می شود.


وی افزود: همراه کردن و همراه بودن مردم با این سازمان غیر از بحث خدمتی سازمان دارای یک اثر اجتماعی پنهان است و آن سرمایه اجتماعی است.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد با بیان اینکه اولین رکن به وجود آمدن این سرمایه اعتماد مردم است تصریح کرد: جوامع در حال گسترشی که دارای سرمایه اجتماعی هستند آسیب های اجتماعی در آن جوامع در حال کاهش است.

 

حدود 45 هزار کودک به صورت های مختلف تحت پوشش مهدهای کودک سازمان بهزیستی قرار دارند 


وی با اشاره به فارغ التحصیلی بیش از 2500 نفر در حوزه های عملکردی این سازمان از دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی گفت: چون حوزه فعالیت ما حوزه اجتماعی است می توان رشته های مختلفی را در رابطه با این مسائل در حوزه کاری بهزیستی تعریف کرد.
 

عفتی با اشاره به فعالیت 270 مهدکودک در سطح استان اظهار داشت: حدود 45 هزار کودک به صورت های مختلف تحت پوشش این مهدهای کودک قرار دارند.


وی با اشاره به نظارت های مختلف این سازمان بر مجموعه مهدهای کودک استان گفت: کودکان سه تا پنج سال که مخاطبان مهدهای کودک هستند تنها 10 درصد از گودکان استان را تشکیل می دهند و ما به دنبال گسترش این مخاطبان هستیم.


عفتی با اشاره به فعالیت های سازمان در حوزه های مختلف افزود: شرکت بیش از 177 هزار نفر در دوره های آموزشی قبل از ازدواج، شرکت حدود 22 هزار کودک در طرح غربالگیری گوش و شناسایی 32 کودک دارای مشکل، شرکت 45 هزار کودک در طرح پیشگیری از تنللی چشم با پوشش 83 درصد، استفاده حدود پنج هزار نفر از مشاوره و خدمات مربوط به حوزه ژنتیک تنها بخشی از فعالیت های این سازمان در سال گذشته است.

 

ظرفیت خالی خانه های سالمندان استان یزد

 

وی مدیریت خانه های سالمندان را از دیگر وظایف این سازمان دانست و گفت: ما به دنبال توسعه خدماتی هستیم که موجب توانبخشی سالمندان شود نه اینکه تبلیغ کنیم و آن ها را در مراکز سالمندی نگهداری کنیم.


عفتی با اشاره به خالی بودن بخشی از ظرفیت های خانه های سالمندی استان افزود: ما مانند بیمارستان ها به دنبال پر کردن تخت های خود نیستیم بلکه معتقدیم سالمندان باید تا حدامکان در محیط طبیعی زندگی خودشان نگهداری شوند.


وی پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی را از دیگر برنامه های این سازمان اعلام کرد و افزود: آسیب های اجتماعی بحثی نیست که یکروزه شکل بگیرد بلکه دارای فرآیندی و ما باید با برنامه ریزی این فرآیندها را کنترل کنیم.


کمک 122 میلیارد ریالی از سوی مردم جهت حمایت از پروژه های مسکونی بهزیستی


عفتی با اشاره به تحویل 2 هزار واحد مسکونی به افراد تحت پوشش سازمان تصریح کرد: بیش از 1300 واحد مسکونی دیگر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در دست اقدام است که در آینده ای نزدیک به متقاضیان اهدا می شود.
 

وی افزود: در راستای انجام این پروژه بیش از 122 میلیارد ریال از سوی مردم همراهی و مشارکت صورت گرفته است.


عفتی با بیان اینکه حدود 60 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این سازمان خدمات دریافت می کنند افزود: همین تعداد افراد تحت پوشش از سبد غذای دولت در دوره دوم بهره مند می شوند.


وی اظهار داشت:در ارائه خدمات به افراد تحث پوش سعی شده است تا شانیت افراد حفظ شود اما در بعضی موارد با مشکلاتی روبرو هستیم که به دنبال رفع آن می باشیم.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد با بیان اینکه ما باید آسیب های اجتماعی جامعه را بپذیریم گفت: باید با استفاده از روش های علمی به دنبال حل این آسیب ها در جامعه باشیم.


فضاسازی محیط برای معلولین باید به یک فرهنگ و باور تبدیل شود


وی با بیان اینکه طبق قانون باید سه درصد از اشتغال در هر حوزه به معلولین اختصاص یابد گفت:اما متاسفانه عملا مشاهده می شود که این موضوع در همه موارد رعایت نمی شود.


عفتی با بیان اینکه برای تشویق کارفرمایان برای جذب معلولان بخش سهم بیمه کافرمایان توسط این سازمان پرداخت می شود افزود:با استفاده از این قانون 400 نفر در حوزه های مختلف استخدام شده اند.


وی بر لزوم فرهنگسازی محیط شهری برای معلولان تاکید کرد و اظهار داشت:در قالب نشت ها و جلسات نمی توان این مشکل را حل کرد بلکه باید این موضوع به یک فرهنگ و باور در بین مردم تبدیل شود.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 385576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha