توجه به فرهنگ و اقتصاد رویکرد اصلی دومین نمایشگاه قرآن و عترت قم

مشاور وزیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مهم‌ترین رویکرد دومین نمایشگاه قرآن و عترت قم را فرهنگ و اقتصاد عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه با تبیین رویکرد برگزاری دومین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم اظهار داشت: نمایشگاه قرآن و عترت حقیقتاً اگر بخواهد بار معنایی همین عبارت را بر عهده داشته باشد می‌تواند بسیاری از کاستی‌های جامعه را بپوشاند و زمینه‌ رهایی و هدایت انسان را فراهم کند، به عبارت دیگر اگر ما این امکان را داشته باشیم که معارف ناب قرآن کریم و اهل بیت (ع) را در جایی به نمایش بگذاریم کار عظیم و رفیعی را شکل داده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن و عترت چند مسئله ریز مورد عنایت بوده است، اینکه متدینان و روزه‌داران پس از یک روز روزه‌داری آن هم در این اقلیم مکانی و شرایط زمانی بتوانند در فرصت مناسبی در سایه سار قرآن کریم خود را به نشاط معنوی برسانند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه این نمایشگاه مکانی مناسب برای تفرج معنوی خانواده‌های متدین و روزه‌دار در شبهای‌ ماه مبارک رمضان است ابراز داشت: خداوند توفیق داد این نمایشگاه را برپا کرده و خوشبختانه زمینه اجرای این ایده را فراهم کردیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه با تاکید بر اینکه قم مرکز تولیدات فرهنگی کشور است ادامه داد: لازم است ساکنان استان در جریان اتفاقاتی که در مراکز فرهنگی رخ می‌دهد قرار گیرند و از وسعت عملکرد مراکز فرهنگی، هنری، انتشاراتی و نرم افزاری قم در طول سال با خبر شوند که این مسئله نیز در نمایشگاه امسال مورد توجه قرار گرفت.

 

وی افزود: سومین مسئله که از اهداف مجموعه ما در برگزاری این دست برنامه‌ها است، توجه به عنوان سال است که از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای سال مطرح می‌شود و امسال نیز این عنوان بسیار دقیق و عمیق از سوی ایشان با عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی اعلام شد.

 

معاون سابق قوه قضائیه با بیان این موضوع که نقش محصولات فرهنگی در سبد خرید خانوار نقشی انکار ناپذیر است بیان کرد: همان طور که پوشاک و خوراک در سبد خانوار نقش ایفا می‌کند حتماً محصولات فرهنگی نیز باید این نقش آفرینی را داشته باشند که همین مسئله باعث رونق شرایط کسب و کار و تولید محصولات فرهنگی می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه ادامه داد: در واقع ما باید زمینه‌ای فراهم کنیم که چرخه تولیدات آثار فرهنگی هم در این شرایط اقتصادی بچرخد و هنرمندان بتوانند شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری و هم بهره‌برداری از آن را داشته باشند. بدیهی است این امکان وجود نخواهد داشت مگر با توجه به مقوله اقتصاد و فرهنگ که از فرمایشات و دغدغه‌ها و تلاش‌ها و هشدارهای مقام معظم رهبری است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نمایشگاه قرآن و عترت باید به سمتی برود که پناهگاهی برای مخاطبان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی قرآنی و عترتی باشد ابراز داشت: برای ما مهم این است کسانی که به این نمایشگاه می‌آیند بارقه امید و نشاط در وجودشان بدمد و از این همه اتفاق خوب قرآنی بهره‌مند شوند.

 

وی گفت: برای ما مهم است که با دست تدبیر مسئولان بتوانیم فاصله تولید محصولات فرهنگی قرآنی با مخاطب را کم کنیم. به نظر می‌رسد این بخش مهم از تفاوت‌های اصلی نمایشگاه با دوره قبل است. نمایشگاه در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین وظیفه‌اش ایجاد آرامش روحی در مخاطبان است که بتوانند و بدانند بسیاری هستند که دغدغه فرهنگ، دین و اهل بیت (ع) را دارند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قطعاً ظهور حضرت موعود یک حرکت فرهنگی است ادامه داد: جهان امروز در انتظار بک خیزش فرهنگی و معنوی است و بی شک سپاه این حرکت عظیم سرداران عرصه فرهنگی هستند. در شرایط فعلی آنقدر خطوط مبارزه نور و ظلمت به هم نزدیک است که جز با مدیریت جهادی و عزم الهی و ملی و ایمانی نمی‌توان در مقابل آن ایستادگی کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه با تاکید بر اینکه نام‌گذاری امسال توسط رهبر انقلاب اسلامی بسیار هوشمندانه انجام شده است اظهار داشت: تنها راه پیروزی سپاه نور در برابر خیل تاریک اندیشان، جهاد مدیریت شده آن هم در عرصه فرهنگ و اقتصاد است و برای این حرکت لازم است قرارگاهی فکر کنیم، متمرکز باشیم و ستاد فرماندهی تشکیل دهیم. گوش به فرمان باشیم و لازم است با اطلاعات کافی وارد شویم و حضوری موثر پیدا کنیم.

 

معاون سابق قوه قضائیه ادامه داد: نمی‌توانیم بدون توجه به کیفیت و کمیت حرکت کنیم. اگر شرایط را درست مورد عنایت قرار دهیم در می‌یابیم قرارگاه فرهنگی نظام باید چشم به ظهور بدوزد و گام در جهاد فرهنگی بگذارد. در این شرایط هر اتفاقی که ما را یک گام به جلو ببرد بخشی از پازل هدایت فرماندهان این جنگ نرم است و نمایشگاه قرآن و عترت قطعاً از این دست است.

 

این مسئول فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو به کیفیت آثار و محصولات فرهنگی ارائه شده در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: به نظرم می‌رسد تلاش‌های دوستانم ستودنی بوده است هم مجموعه ناشران هم مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی و هم همکاران تلاشگرمان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی. امسال به هر حال با ضعف اعتبارات مواجه هستیم و در این شرایط انجام این دست فعالیت‌ها بسیار پر زحمت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه ادامه داد: در کنار این حرکت فرهنگی قطعاً عملکردها نیاز به ارزیابی دارد. باید بررسی کنیم چه قدر به اهدافی که از پیش ترسیم کرده بودیم رسیدیم. خوشبختانه گروهی در این نمایشگاه به صورت اختصاصی به کار ارزشیابی محتوایی مبادرت کرده‌اند که حاصل و خروجی آن قطعاً در نمایشگاه‌های بعدی کارساز خواهد بود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصولاً در یک کار جهادی فرصت آزمون و خطا بسیار کم است و باید از تجربیات استفاده کرد و نقاط ضعف گذشته را به حداقل رساند تا بتوان با سرعت بیشتری به سمت تحقق اهداف عالی حرکت کرد.

 

دومین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت قم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با همکاری شهرداری، مجتمع ناشران، تعاونی و اتحادیه ناشران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادهای استان و با حضور ناشران، هنرمندان و موسسات مختلف، از 12 تیرماه در مجتمع ناشران قم آغاز به کار کرده و امروز 22 تیرماه در آخرین روز نمایشگاه از ساعت 21:30 تا 2 بامداد میزبان علاقمندان خواهد بود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 385692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha