از شعرخوانی شاعران پارسی زبان تا تقدیر از «فرزانه خجندی»و«طالب آذرخش»

خبرگزاری شبستان: نخستین روز از همایش شاعران پارسی زبان با حضور شاعران کشورهای همسایه در ساعت 18 بعدازظهر روز یکشنبه 22 تیرماه در مجتمع فرهنگی هنری سوره برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، مجری این همایش سعید بیابانکی پس از سخنرانی به معرفی شاعران پارسی زبان کشورهای همسایه پرداخت و این برنامه با شعرخوانی شاعران ایرانی آغاز شد.

 

نخستین کسی که شعر خود را خواند، مهدی جهاندار یکی از شاعران اصفهانی بود. وی شعر خود را با این بیت آغاز کرد: به سر حسین سوگند به مشک آب سوگند/ شب قدر روز قدس است به انقلاب سوگند/ جهاندار در ادامه غزلی را نیز برای امیرالمومنین علی (ع) خواند.


در ادامه برنامه مهدی ملکی دو غزل خواند و نخستین شاعر غیر ایرانی که به شعرخوانی پرداخت استاد ظهیر احمد صدیقی از کشور پاکستان بود. وی یکی از شاعران برجسته کشور پاکستان و همچنین حافظ کل قرآن کریم است که شعری را در مورد اصفهان با مطلع: شعر چون اصفهان معلوم نیست/اصفهان است مثل نصف جهان/ پاک و پاکیزه چون دل صوفیان/ خوب و خوشحال چون رخ خوبان.


استاد محمدعلی عجمی اولین شاعر تاجیکستان بود که شعر نخست خود را غزلی با نام "بار آخر عشق" معرفی کرد و آن را با قافیه عشق الهام گرفته از اشعار دیگر شاعر تاجیک (فرزانه خجندی) برای حضار قرائت نمود. مجری برنامه در معرفی از استاد عجمی گفت: اگر بخواهیم بدانیم که رودکی چگونه شعر می خوانده است باید به شعرخوانی استاد عجمی گوش کنیم .


بیابانکی در ادامه به معرفی آنا برزینا شاعر روسی پرداخت و افزود: خانم برزینا که استاد زبان ادبیات فارسی در مسکو است در سریال "شوق پرواز" یدالله صمدی نیز بازی کرده است و توانسته با مهارتی که در زبان فارسی دارد به خوبی از عهده این نقش برآید.


آنا برزینا دو شعر خود را با موضوع ایران خواند. شعر نخست وی با بیت "این خاک گهربار که ایران شده نامش/شیری است که در میان دو دریاست کنامش" خوانده شد و شعر دوم با بیت "عاشق این آب و خاکم /عاشق دریا و کوهش /عاشق رود و کویر و آسمان باشکوهش/عاشق شب های مهتابش که باشد پرستاره" شروع شد که این دو شعر هر دو نشانگر علاقه وافر این شاعر به کشور ما بود.


در ادامه این برنامه علیرضا قزوه (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری) به روی سن آمد و با معرفی فرزانه خجندی و طالب کریم آذرخش به عنوان زن و شوهر شاعر و هنرمند تاجیکستانی از شعرخوانی استاد مومن قناعت یکی از شاعران تاجیکستان در شب قبل در دیدار با مقام معظم رهبری خبر داد و استاد ظهیرصدیقی را به عنوان یکی از حافظان قرآن کریم و شاعران مطرح پاکستان به حضار معرفی نمود.


وی در ادامه از شاعران هندی و افغانی یاد کرد و شاعران جوان کشور هندوستان (عزیزمهدی و بلرام شکلا) را شاعرانی کوشا و تأثیرگذار خواند و تلاش های افسر رهبین رایزن فرهنگی کشور افغانستان در ایران را برای ارتباط و تعامل شاعران این کشور با کشور ایران موثر دانست.


مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه شعری را با مطلع «رسیدم تا اجل اما رسیدن شد فراموشم/ دمیدم در نی دنیا اما دمیدن شد فراموشم» خواند و یک شعر با موضوع رمضان از روی کتاب خود برای شاعران قرائت نمود.


برای معرفی فرزانه خجندی شاعر تاجیک، مجری برنامه به بیان تفاوت نوروز در ایران و کشور تاجیکستان پرداخت و تأکید کرد: ایرانیان نوروز را در داخل خانه های خود برگزار می کنند در حالی که در تاجیکستان مردم برای برگزاری این جشن به داخل خیابان ها می آیند.


فرزانه خجندی پس از آمدن به روی سن خود را با مردم اصفهان و مردمی که در محله آل خجند اصفهان زندگی می کنند همشهری دانست و گفت: ما دارای اشتراک با اصفهان هستیم و صدر خجندی از افراد نامی و فرهیخته ای بود که در اصفهان زندگی می کرد.


استاد مومن قناعت شاعر پارسی‌گوی تاجیکستان و یکی از متفکران سیاسی و اجتماعی‌ این کشور از خاطرات سفر خود به ایران در سال 1970 و به ویژه سفر به اصفهان گفت و افزود: اصفهان آن زمان در جهان بسیار مطرح بود و شعر من با سفر به این شهر دگرگون شد. من شعری در برنامه "زاینده رود" که در آن زمان در اصفهان پخش می شد با نام "زاینده رود" خواندم که اکنون برایتان می خوانم. وی شعر خود را با این بیت آغاز نمود: «زاینده رود می روی همچون سرود من/چون خنده از دهن چون نوحه از سخن».
در ادامه این برنامه استاد بلرام شکلا یکی از شاعران هندوستان و استاد زبان سانسکریت در هند به خواندن شعر خود پرداخت: «به من رساند نسیم سحر سلام علی/ برهمن که شدم چون عجم غلام علی/ من ضعیف چگونه به شعر پردازم/ کنار معجزه کامل کلام علی»

 

شاعر بعدی سید سکندرحسینی شاعر و روزنامه نگار جوان افغانی بود که شعر خود را با مطلع «یک شاخه گل گلدان فقط یک چیز کم دارد/ هرسفره بی مهمان فقط یک چیز کم دارد»


شاعر دیگر تاجیک طالب کریم آذرخش (همسر فرزانه خجندی) یکی از شاعران و نوازندگان کشور تاجیکستان بود که با اشاره به نواختن تار گفت: اول از تار دلم برایتان شعری می خوانم و به مناسبت اولین حضورم در شهر اصفهان شعری در خصوص زاینده رود سروده ام: « زنده رودا تا بدامانت جبین آورده ام /مژده از پنج رود خوش طنین آورده ام»

یکی از حاشیه های زیبای این برنامه خواندن شعر همراه با نواختن نی توسط طالب کریم آذرخش بود.


عزیز مهدی شاعر جوان هندی نیز غزلی به مناسبت ماه رمضان خواند: « که خیزید و دل آرید که ماه رمضان است/از هر طرفی بوی خوش دوست وزان است»

 

در ادامه استاد علی کمیل قزلباش از کشور پاکستان شعر خود را خواند و آخرین شاعری که در این برنامه به شعرخوانی پرداخت محمدجواد شاهمرادی متخلص به آسمان بود.


در پایان این همایش از فرزانه خجندی و طالب کریم آذرخش دو شاعر تاجیکستانی با اهدای لوحی از طرف رئیس حوزه هنری محسن مومنی شریف تقدیر به عمل آمد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 385782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha