نمایشگاهی با عطر تنباکو و گعده های خانوادگی

خبرگزاری شبستان؛ این روزها صدای نقد و گلایه رساتر از همیشه در نمایشگاه قرآن شنیده می شود، این گلایه ها از دود قلیان، گرما و گرد و غبار گرفته تا نبود امکانات و فضای کافی غرفه ها را در بر می گیرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که هنوز نتوانسته وزن واقعی خود را در شهر تهران اثبات نماید. این نمایشگاه که هر ساله با حضور روزانه بیش از ده ها هزار بازدیدکننده میزبان شهروندان تهرانی و حتی شهرستانی بود، در سال جاری با تغییراتی زمینه ساز نقد شد، به طوری که از همان اولین جملات شرکت کنندگان نمایشگاه قرآن، می توان پی به این انتقادها پی برد.
 

باغ موزه دفاع مقدس که در جوار پارک حقانی واقع شده، محیطی با فضای باز است که در روزهای گرم تابستان فضای ناخوشایندی را برای بازدیدکننده ها و مخصوصا غرفه داران ایجاد کرده است. این در حالیست که نمایشگاه قرآن سال های پیش در مصلی تهران از دید اغلب بازدیدکنندگان، تنها یک نمایشگاه صرف برای بازدید یا خرید نبود، بلکه علاوه بر آن پاتوقی قرآنی برای خانواده های روزه داری به شمار می رفت که بازدید کننده ها دوست داشتند، در شب های زیبای میهمانی خدا، به دور از فضای پارک ها و تفرجگاه های معمول شهر و در یک محیط پر از آرامش و معنویت با قرآن مانوس باشند و شب را  به همراه خانواده در چنین فضایی سپری کنند.

 

 یکی از بازدیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: « سال های گذشته خیلی از خانواده ها، قبل افطار با حضور در نمایشگاه، سفره خود را در گوشه ای پهن و افطار می کردند و پس از آن به بخش های مختلف سر می زدند. چنین فضایی فرصتی ایجاد کرده بود تا خانواده ها یک شب معنوی و در عین حال شاد را در محیطی قرآنی تجربه کنند. فضایی که متاسفانه امسال به سبب تغییر مکان نمایشگاه به باغ موزه شاهد آن نبودیم.

 

انتقاد تنها به بازدیدکنندگان ختم نمی شود، پای صحبت بازدیدکنندگان و غرفه داران نمایشگاه هم که بنشینی تقریبا با بازدیدکنندگان هم نظر هستند و معتقدند که همین فضا «موجب تکدر خاطر آنان شده است.»

 

آقای یحیوی از غرفه داران فروش محصولات قرآنی به شبستان می گوید: «فاصله بین پارکینگ نمایشگاه و غرفه ها طولانی است و علاوه بر آن دو تکه بودن نمایشگاه نیز بر دسترسی سخت آن افزوده است. دریاچه وسط باغ موزه سبب دو قسمت شدن نمایشگاه شده و به همین جهت دسترسی به هر بخش به خاطر پیاده روی زیاد اطراف دریاچه در این هوای گرم تابستان طاقت فرسا است.»

 

وی می افزاید: «روزهای اول که دریاچه آب نداشت برای رسیدن به غرفه خود، عرض دریاچه را طی می کردیم ولی از زمانی دریاچه برای برگزاری برنامه "شب های شیدایی" از آب پر شده است مجبوریم دور دریاچه طواف کنیم.»


آقای محمدوند، از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه نیز با انتقاد از دعوت نشدن بسیاری از ناشران یادآور می شود: «فضای نمایشگاه در سال های قبل بیش از 40هزار مترمربع بود که با انتقال آن به باغ موزه حدود 70 درصد کاهش مساحت داشته است و همین سبب شده تعداد بسیاری از ناشران از حضور در این نمایشگاه محروم شوند، به گونه ای که از حدود سیصد ناشر داخلی و ده‌ها ناشر خارجی متقاضی، تنها 50 ناشر داخلی و 30 ناشر خارجی اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا کرده‌اند.»

 

به گفته وی «نمایشگاه قران فضایی برای رقابت سالم، هم اندیشی و هم افزایی مطلوب برای ناشران قرآنی فراهم می کند که متاسفانه امسال این فرصت از ناشران گرفته شد.»


مدیر یکی دیگر از بخش های حوزوی، که ترجیح می دهد نامش در این گزارش ذکر نشود، در نامناسب بودن فضا و مکان نمایشگاه با سایر همکارانش هم نظر است. او با اشاره برطرف نشدن گلایه های ناشران از زمان نمایشگاه قرآن پارسال، می گوید: امسال گلایه ها بیشتر شده است و حتی انتقادهای گذشته را از ذهن مردم برده است، بسیاری از بازدیدکنندگان انتقاداتشان و شکایت های خود را با ما مطرح می کنند که این مسئله تمرکز کاری ما را نیز برهم می زند.


آقای توانا، مسئول یکی از غرفه های بخش رسانه های دیجیتال نیز در این گفتگو با اشاره به هجوم گردو غبارها به داخل چادرها و غرفه تصریح می کند: «هر چند وقت یک بار گرد و غبار فضای نمایشگاه را می گیرد و سبب خرابی محصولات ما شده است به گونه ای که از حضور در این نمایشگاه پشیمان شده ام.»


اکبر یارقلی، یکی از بازدیدکنندگان با اشاره به هجوم خانواده های تهرانی به پارک مجاور موزه دفاع مقدس و آلوده کردن این فضا با دود دخانیات و ذغال، تصریح می کند: «متاسفانه فضای نمایشگاه امسال به جای اینکه با عطر قرآن مشام بازدیدکنندگان را بنوازد، با بوی سیگار و قلیان آغشته است!»

 

 وی همچنین می افزاید: «تداراکات در نظر گرفته شده برای ایاب و ذهاب نمایشگاه نیز ضعیف است و در ساعات پایانی نمایشگاه ازدحام جمعیت در پارکینک مقابل موزه موجب می شود، ترافیک شدیدی ایجاد شود و خارج شدن از نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان دشوار سازد. 

 

پایان پیام/

کد خبر 385819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha