سارقانی که آزادانه در نمایشگاه قرآن پرسه می زنند

خبرگزاری شبستان؛ فضای نقد و گلایه بیش از همه این روزها در نمایشگاه قرآن به چشم می خورد؛ از اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه گرفته تا انتظامات ضعیفتر آن و سرقت از غرفه ها.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که هنوز نتوانسته وزن خود را به شهر تهران اثبات کند. این نمایشگاه که هر ساله با حضور روزانه بیش از چند ده هزار نفر برگزار می شد، در سال جاری با تغییراتی که در دل خود ایجاد کرد فضای نقد را به روی خود گشود به طوری که با نیم نگاهی به شرکت کنندگان نمایشگاه قرآن می توان پی به ابعاد آن برد.


توانا، مسئول یکی از غرفه های بخش رسانه های دیجیتال عنوان کرد: هر چند وقت یک بار گرد و غباری که به واسطه برگزاری نمایشگاه در فضای باز روی وسایل می نشیند را می گیرد و همین امر سبب خرابی محصولات ما شده است به گونه ای که از حضور در این نمایشگاه پشیمان شده ام.

 


طریق الاسلامی، رئیس اداره اطلاع رسانی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در حالی که چندین بسته کتاب در دست دارد و از آن سوی دریاچه به سوی غرفه مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران می آید به خبرنگار ما گفت: به نظر من شایسته نیست که نمایشگاه قرآن در فضایی صحرایی یا پارک برگزاری شود. بنده به عنوان نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه اعلام میکنم اگر در سال آینده نمایشگاه قرآن کریم در مصلی تهران برگزار نشود در این نمایشگاه شرکت نخواهیم کرد. امسال بهتر از سال قبل و با دستی پر به نمایشگاه آمده بودیم ولی امکان ارائه مطلوب آثار برایمان فراهم نشده است.


یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی قرآن به خبرنگار ما گفت: وسایل ایاب و ذهاب برای نمایشگاه ضعیف است و ساعات پایانی شب خارج شدن از نمایشگاه مشکل می شود.


وی در مورد وضعیت مترو انتقاد کرد و گفت: فقط خط تجریش به کهریزک را تا ساعت 11 فعال کرده اند! این بدین معناست فقط افرادی که منزلشان در این مسیر است به نمایشگاه بیایند! بازدیدکننده ای که بخواهد در ایستگاه دروازه دولت مسیر خود را عوض کند به دلیل تعطیلی خط مترو کلاهدوز به اکباتان، آواره می شود. نمایشگاه قرآن راه آمدن را باز کرده ولی راه برگشتی ندارد!!


غرفه دار دیگری بیان کرد: شهرداری تهران به جای برگزاری مانور آتش نشانی، می بایست مانور خدمت در نمایشگاه قرآن برگزار می کرد! خدمات بعضا بسیار ضعیف می باشد.


صدیقیان، یکی دیگر از غرفه داران نمایشگاه قرآن می گوید: نه تنها غرفه داران بلکه مخاطبان نیز به محل برگزاری نمایشگاه قرآن انتقاد داشتند و امیدوارم سال آینده بازهم نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شود. مصلی تهران از لحاظ پارکینگ، اتوبوس، تاکسی و مترو بهترین شرایط را برای برگزاری هر نمایشگاهی دارد.

 


کرمانی، غرفه دار نمایشگاه قرآن به خبرنگار ما گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه از جانب مسئولان اعلام شده بود که اتوبوس های شرکت واحد و مترو تا ساعت یک بامداد مشغول به خدمت گذاری برای بازدیدکنندگان خواهند بود اما هم اکنون این اتوبوس ها فقط تا ساعت 21 شب فعال هستند و همین سبب شده بعضی غرفه داران تهرانی ساعت 23 تعطیل کنند.
 

غرفه دار دیگری که از وضعیت انتظامات گله مند بود، گفت: روزهای نخست نمایشگاه تعداد کمی مامور محافظت از غرفه ها وجود داشت، به طوری که با وجود همجواری نمایشگاه با پارک اجناس برخی غرفه ها به سرقت می رفت اما پس از اعتراض شدید غرفه داران اوضاع بهتر شد.


وی همچنین از اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: در نمایشگاه امسال هم غرفه داران و هم بازدیدکنندگان نسبت به اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه اعتراض داشتند که هنوز هم این مشکل بر قوت خود باقیست.


بابایی، مسئول بخش دارالکتابه که هر ساله کتابت قرآن کریم توسط برترین خوش نویسان کشوری را در محل نمایشگاه قرآن به عهده دارد، بیان کرد: فضای مورد نیاز ما 200 متر مربع بود در حالی که فقط 35 مترمربع به بخش ما اختصاص یافت و از این روی نتوانستیم اکثر فعالیت هایی که هر ساله در نمایشگاه ارائه می کردیم را انجام دهیم.


یکی دیگر از مسئولان بخش مکتوب گفت: فضا و مکان باغ موزه دفاع مقدس سنخیتی با فعالیت قرآنی و ماه رمضان ندارد به طوری که در جوار بخش مکتوب، برنامه شب های شیدایی با اجرای خواننده های پاپ برگزار می شود که به هیچ نحو حال و هوای قرآن و رمضان را به بازدیدکنندگان منتقل نمی کند.


با پیرمرد خوش مشربی که در یکی از غرفه مشغول قصه گویی قرآنی برای بچه ها بود هم صحبت شدیم که با آرامش گفت: خداروشکر، همه چیز خوب است و ملالی نیست. عادت ندارم دهان به انتقاد باز کنم ولیکن در این غرفه مدام در حال صحبت کردن و قصه گویی هستم که در فضای باز و گاها زیر آفتاب و با زبان روزه برای بازدیدکنندگان ایجاد زحمت می کند.


خانم معلمی که به تماشای غرفه های آموزش و پرورش آمده است با انتقاد از کم رنگ بودن نمازهای جماعت در این نمایشگاه گفت: یادم هست در نمایشگاه سال گذشته تا صدای اذان پخش می شد غرفه ها بسته و همه به نمازخانه می رفتند، اما در این دو روزی که به نمایشگاه آمده ام، وقت نماز عده ای در محوطه چمن اطراف، برخی در مسجد و برخی در غرفه ها نمازهایشان را اقامه می کنند و اهتمام خاصی به نماز جماعت نیست که شاید دلیل آن دوری مسجد از غرفه ها باشد. ایکاش حداقل در هر ضلع نمایشگاه یک نمازخانه تعبیه می شد.


غرفه داری که صحبت های ما را می شنوید افزود: من تنها یک شب برای نماز جماعت به مسجد رفتم، هنوز نماز اول به پایان نرسیده بود که کارگرها شروع کردند در میان صفوف نماز بسته های افطاری پخش کنند و باعث ایجاد بی نظمی در نماز شدند و از آن شب به بعد گوشه پارک نمازم را می خوانم.

 پایان پیام/

کد خبر 385378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha