از تشابهات فرهنگی تا محافل قرآنی ایران و مصر

خبرگزاری شبستان: جمعی از قاریان برجسته کشور مصر ضمن بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن به تشریح برنامه های قرآنی و تشابهات فرهنگی بین ملت ایران و مصر پرداختند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همزمان با برپایی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن در ماه نزول قرآن جمعی از قاریان برجسته مصری که برای قرائت در محافل قرآنی کشورمان دعوت شده اند، با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان به تبیین برنامه های فرهنگی و قرآنی ایران و مصر پرداختند.

 


بنابراین گزارش، السعید یوسف ابو فیوض قاری رادیو و تلویزیون کشور مصر با اشاره به سطح قرائت قاریان کشورمان به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به اینکه من برای اولین بار به کشور ایران سفر کرده ام اما سطح قاریان کشور ایران را ممتاز ارزیابی کرده ام یکی از ویژگی های قاریان ایرانی ادای حروف و رعایت احکام تجویدی است.علاقه و استقبال در بین مردم ایران بسیار پر شور است.ما نیز در این محافل قرآنی حضور داریم تا پاسخ گوی ابراز علاقه مردم باشیم. 

 

 

 

 عبد العزیز عبد العظیم قاری رادیو و تلویزیون کشور مصر با اشاره به سطح قاریان نسل طلایی جهان اسلام گفت: قاریان نسل اول همچون استاد مصطفی اسماعیل، استاد محمد صدیق منشاوی، استاد محمود علی بناء، استاد عبد الباسط محمد

عبد الصمد از جمله قاریان نسل اولی هستند که همانند یک مکتب و مدرسه قاریان نسل آینده را آموزش دادند.
وی افزود: این قاریان نه تنها مانند یک مدرسه قرآنی بودند بلکه تبحر خاصی فن قرائت داشتند به عنوان مثال استاد محمود رمضان، در قسمت اوج صدا خود بسیار زبان زد بود.
این قاریان اغلب از نظر حسن اداء، نغمات قرآنی ممتاز بودند البته در این میان قاریانی همچون استاد محمد شحات انور،استاد محمد اللیثی، در جهان اسلام ظهور کردند که حلقه وصل بین اساتید نسل اول مصر با قاریان امروزی بودند.
البته در عصر کنونی نیز قاریان برجسته مصری همچون محمود شحات انور، شیخ طاها نعمانی،استاد طبلاوی نیز خوش درخشیدند که راه رسم قاریان نسل اول را ادامه دادند.
 

 

شیخ عصام السید المجاهد، قاری برجسته کشور مصر با اشاره به لزوم توجه به خشوع در حین تلاوت قرآن گفت: مهم ترین نکته ای که در حین تلاوت باید به آن توجه کرد، خشوع است. ابتدا قاری باید با احساس خود آنچه را که خداوندمتعال می فرماید،با لحن و صوت خود القا کند.
در وهله بعد رعایت دقیق احکام تجویدی، توجه به صوت و لحن و بکار گیری صوت و لحن بر اساس معنای آیات قابل اهمیت است.
قاری وقتی به آیات عذاب می رسد باید حال و هوای آن آیات را به شنونده القا کند از طرفی نیز هنگامی که به آیات بشارت و بهشت رسید باید حال و هوای آن آیات را با نغمات و لحن خود برساند.

 

 بنابراین گزارش محمود محمد الدالی، از دیگر قاریان برجسته مصری با بیان این مطلب که یک قاری مصری ابتدا باید حافظ کل قرآن شود، تصریح کرد: حفظ قرآن در درجه اول اهمیت قرار دارد به گونه ای که یک قاری مصری قبل از هر آموزشی باید تحت نظر یک استاد قوی کل قرآن کریم را حفظ کند.اغلب این کلاس های به شکل کلاسیک و منظم برگزار شده و هر قاری موظف به فراگیری احکام دقیق قرائت است.

 

 


بنابراین گزارش ، محمد عبدالسلام عطاری با اشاره به استقبال مردم کشور مصر از محافل و. برنامه های قرآنی گفت: غالب جمعیت کشور مصر عاشق استماع کلام اهلی هستند و به بهانه ای دورهم جمع شده و یک قاری به تلاوت قرآن کریم می پزدارند . مردم با برپایی مجلس عزا به تلاوت قرآن کریم می پردازند و یک قاری با صدای خوش این مجالس را گرم می کنند.

 


محمود محمد الدالی با اشاره به شاخصه ها و اشتراک های فرهنگی ملت ایران و مصر گفت : مردم ایران و مصر دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری از جمله حجاب هستند . زنان ایرانی و مصری مقید به رعایت حجاب اسلامی و شرعی بوده ، یکی دیگر از اشتراکات فرهنگی این دو ملت بحث خوراک و غذاست. برگزاری محافل و برنامه های قرآنی نیز به صورت گسترده در ایران برگزار می شود که مردم مصر نیز از این محافل بهره مند هستند. در اینجا باید این نکته را اذعان کنم که استقبال و شور و شوق مردم ایران برای استماع کلام وحی بیشتر است . یکی دیگر از اشتراکات فرهنگی مردم ایران و مصر مسائل خانوادگی ، مرد وزن و ازدواج است.
پایان پیام/
 

کد خبر 385943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha