40 درصد تعاونی‌های به ثبت رسیده در کشور غیرفعال هستند

خبرگزاری شبستان:معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 40 درصد تعاونی‌های به ثبت رسیده در کشور غیرفعال هستند که باید با حمایت و رفع مشکلات آنها زمینه برای فعال شدن مجدد آنها را فراهم کرد.<BR>

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، سیدحمید کلانتری،معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز (19مرداد) در نشست خبری با بیان این که بخش تعاون یکی از سه بخش اصلی اقتصاد در قانون اساسی جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه پیش‌بینی شده که بخش تعاون به 25 درصد سهم بر تولید ناخالص ملی است که هم اکنون فاصله زیادی در رسیدن به این سهم داریم.


وی افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید 30 درصد درآمد بخش خصوصی به سمت تعاونی سوق پیدا کند اما متأسفانه در این حوزه نیز فاصله زیادی داریم و امروز در دنیا بالغ بر 800 میلیون نفر عضو تعاونی در حوزه‌های مختلف هستند.


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌های کشور به دسته بندی تولیدی، خدماتی و توزیعی تقسیم بندی می شوند، خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدی 91 هزار تعاونی داریم که از این تعداد 43 هزار تعاونی در بخش کشاورزی بوده که مستقیماً توسط وزارتخانه به آنها مجوز داده می‌شود، 34 هزار واحد تعاونی صنعتی و 2 هزار و 590 واحد نیز تعاونی معدنی هستند.


کلانتری تاکید کرد: در مجموع 56 هزار تعاونی در واحد تعاونی‌های توزیعی وجود دارد که شامل 26 هزار تعاونی در حوزه مسکن، 7 هزار و 600 تعاونی در قالب مسکن مهر، 11 هزار تعاونی مصرف و 2 هزار واحد تعاونی اعتبار می‌شوند.


وی در ادامه با اشاره به تاثیرات تعاونی ها بر اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها از چند جهت بر اقتصاد تأثیر می‌گذارند به عنوان مثال واسطه‌ها را حذف کرده و گردش سالم‌تر اقتصاد را به همراه دارند، همچنین سبب کاهش فقر در جامعه می‌شود.


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌ها در کاهش بیکاری و رشد اشتغال نیز تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال در خراسان رضوی 170 تعاونی تشکیل شده که 170 شغل را ایجاد کرده است.


کلانتری عنوان کرد: یکی از مشکلات امروز کشور رکود همراه با تورم و رشد اقتصادی منفی است بنابر این ما موظف هستیم رشد اقتصادی را از طریق تشکیل تعاونی‌ها دنبال کنیم.


وی خاطرنشان کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی که اتاق‌های تعاون در تمام استان‌های کشور تشکیل شده است و یکی از مسائلی که اتاق‌ها باید به آن توجه کنند آموزش و توانمند کردن تعاونی‌های عضو است.


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تعاونی‌هایی موفق هستند که رقابت‌پذیر بوده و بتوانند با بخش خصوصی رقابت کنند و در تولید درآمد ارزی نقش بیشتری را برای کشور بازی کنند.


کلانتری با بیان اینکه اخیراً تفاهمنامه‌ای بین وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان امضا شده است، گفت: در سال گذشته 2 میلیون ساعت آموزش برگزار کردیم که این دوره‌ها به دو صورت مدیریتی، تخصصی و مهارتی بوده است.


وی ادامه داد: 42 میلیون نفر اعضای تعاونی سهام عدالت هستند و 6.5 میلیون کارگران فصلی هستند که در مجموع 48.5 میلیون نفر اعضای تعاونی‌های سهام عدالت را تشکیل می‌دهند اما در حقیقت 15 میلیون نفر عضو اصلی تعاونی سهام عدالت هستند که در مسیر 50 سال گذشته فعالیت کرده‌اند.


معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار کرد: خرید و فروش سهام عدالت تا پایان امسال تعیین تکلیف شده و برای آن تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر 392177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha