امنیت روانی جامعه در قلم خبرنگاران نهفته است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه اردبیل با بیان اینکه جامعه باید به صورت خرد جمعی اداره شود، گفت: امنیت روانی جامعه در قلم خبرنگاران نهفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان شامگاه امروز(19 مرداد) در دیدار با خبرنگاران اردبیل، ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: بلوغ جامعه ما زمانی مشخص می شود که برای خبرنگاران جایگاه مطلوبی را تعریف کرده و مسئولیت خطیر آنها را ارج نهیم.


وی، خطاب به خبرنگاران حاضر، گفت: شما خبرنگاران باید به قداست مسئولیت خود اعتقاد داشته باشید چراکه پیامبر(صلی علیه و آله و سلم) نیز به کار رسالت خود اعتقاد راسخ داشت و طبیعی است که در جامعه بدون مطبوعات واهمه قدسی وجود نخواهد داشت و این در حالی است که این واهمه قداست خاصی در روند کار و عملکرد مسئولان و افراد جامعه دارد.


امام جمعه اردبیل، مسئولیت خبرنگاری را به مانند مسئولیت قضاوت خطیر توصیف کرد و بیان داشت: به دلیل اینکه خبرنگاری خطاب به مسئله، فرد یا جریانی است، مسئولیتی حساس به شمار می رود و اگر در آن حساسیت به خرج داده نشود ممکن است باعث بروز اغتشاش در فضای جامعه شود.


آیت الله عاملی، به اهمیت مهندسی افکار عمومی و اینکه شبکه های ضد نظام اسلامی اخبار را هدفمند تنظیم می کنند، اشاره کرد و گفت: خبرنگاری سنگر مبارکی است و خبرنگار باید پیمان مبارکی را امضاء کرده و بعد وارد عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود چراکه در این صورت است که می تواند دفع کننده خطرها از میهن خود و تاثیرگذار در تصمیم گیری ها باشد.


صنف خبرنگاری بیشتر از سایر صنف ها به حریت نیاز دارد

وی، با بیان اینکه امنیت روانی جامعه در قلم خبرنگاران نهفته است و از همین رو صنف خبرنگاری بیشتر از سایر صنف ها به حریت نیاز دارد، ادامه داد: برکت قلم در سایه تحمل سختی ها و پخته شدن در این مسیر ایجاد می شود و در این راستا نباید مماشات کرده و قصوری از وی مشاهده شود.


نماینده ولی فقیه در استان، با تاکید بر این نکته که اندیشه خبرنگار باید مصالح کلان کشوری و توسعه کشورش باشد، اضافه کرد: ارزش خبرنگار نباید با مسائل مادی سنجیده شود بلکه خبرنگار خادم ملت است و باید واقعیت ها را بدون کم و کاست و تحریف انعکاس دهد.


آیت الله عاملی، تصریح کرد: خبرنگاری مسئولیت اجتماعی سختی است که به دوش خبرنگار می باشد و خبرنگار باید این مهم را درک کند که استخدام کلمات سهل نیست و باید جنبه های هنری، زیبایی و بافت کلمات منزه باشد تا جملات فاخری در اخبار مشاهده شود.


امانتداری و انعکاس واقعیت ها اصلی مهم برای یک خبرنگار حرفه ای است

این استاد حوزه و دانشگاه، امانتداری و انعکاس واقعیت ها را اصلی مهم برای یک خبرنگار حرفه ای عنوان کرد و گفت: خبرنگار نباید اخباری را که به آن واقف نیست، منتشر کند چراکه در این صورت باعث به خطر افتادن آبرو و حیثیت کسی یا مکانی می شود.


امام جمعه اردبیل، با اعلام این نکته که نقد پذیر بودن خبرنگار نیز اصلی دیگر برای خبرنگار حرفه ای است، خاطر نشان کرد: باید همیشه مجالی برای نقد کننده دهیم و یک سویه قضاوت نکنیم چراکه هیچ کس معصوم نیست و انسان همیشه جایز الخطاست.
 

آیت الله عاملی، در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که قداست و ارزش خبرنگار در جامعه مشهود نیست، گفت: خبرنگاران ولی نعمتان جامعه هستند چراکه نقش مطبوعات در بصیرت و آگاهی افراد یک جامعه نقشی مهم و تاثیرگذار است.


پایان پیام/
 

 

 

کد خبر 392212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha