ترویج فرهنگ مطالعه نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی دارد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، ایجاد فرهنگ نیاز به مطالعه را از نیازهای ضروری جامعه بیان کرد و گفت: با ترویج فرهنگ مطالعه بسیاری از معضلات اجتماعی قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، اسماعیل احمدی در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان کامیاران اظهار داشت: متاسفانه جامعه امروزی با معضلات اجتماعی بسیاری روبروست و پیشگیری و حل این مشکلات با تقویت بخش فرهنگ امکانپذیر است.


وی مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ را از نیازهای ضروری جامعه برشمرد و گفت: همه مسئولان باید از متولیان امر فرهنگ حمایت به عمل آورند تا آنها بتوانند در اجرای برنامه های خود بهتر عمل کنند.


احمدی کتاب و کتابخانه را مظلوم‌ترین بخش فرهنگی موجود در جامعه عنوان کرد و افزود: ضرورت نگاه نو و ویژه به مقوله کتاب و کتابخوانی نیازمند حمایت مسئولان، رسانه ها، نخبگان و همچنین جذب خیرین است.


وی ضمن اشاره به وجود چهار شاخص مهم ارزیابی عملکرد کتابخانه‌ها، اضافه کرد: وقتی سرانه کتابخانه‌ها به عنوان یک شاخص مطرح می‌شود باید ابنیه و فضاهای کتابخانه را به عنوان مسئله‌ای مهم مدنظر قرار داد و آن را مطرح کرد.


احمدی، نفس وجودی کتاب و کتابخانه را یکی از شاخصه‌های مهم اجتماعی دانست و اظهار داشت: امروز در دنیا به کتابخانه‌‌ها صرفا به عنوان مرکز کتاب و کتابخوانی نگاه نمی‌شود بلکه فعالیت‌های فرهنگی و حتی فضاهای سایبری بخشی از فعالیت‌های آن به حساب می‌آید.


وی میانگین سرانه فضای کتابخانه در کشور را چهار مترمربع عنوان کرد و گفت: این میانگین در استان کردستان 2 مترمربع بود که این میزان در شهرستان کامیاران کمتر است و با اهداف افق 1404 کتابخانه‌ها فاصله زیادی دارد.


احمدی، اختلاف وضعیت عضویت فعلی در کامیاران را نسبت به افق 1404 در این شهرستان، 32 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در این شهرستان تنها سه درصد از مردم عضو کتابخانه‌ها هستند و این در حالی است که طبق برنامه افق 1404 کتابخانه‌ها باید این میزان به 35 درصد برسد.


مدیرکل کتابخانه‌های کردستان کتاب‌گریزی را یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش سطح فرهنگی مردم استان و به تبع کامیاران دانست و افزود: علت کتاب‌گریزی باید به صورت علمی توسط متخصصان فن در این شهرستان بررسی شود.


وی حساسیت نسبت به موضوعات فرهنگی را یکی از نیازهای مهم جامعه دانست و اضافه کرد: یک از مهم ترین دلایل کتاب‌گریزی مردم این است که انگیزش روانی لازم برای رفتن به سمت کتاب و کتابخوانی را ندارند.


احمدی، به لزوم اقدامات جدی و سازنده در حوزه فرهنگ در این شهرستان تأکید کرد و اظهار داشت: گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش سطح فرهنگ جامعه نیازمند جریان‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف است.


وی در ادامه با تبریک روز خبرنگار به نقش مهم این قشر در توسعه کشور اشاره کرد و اضافه کرد: رسانه ها موتور محرکه در توسعه کشور هستند و استفاده از ظرفیت این بخش فعال می تواند جامعه را به سوی توسعه سوق دهد.

 

رئیس کتابخانه‌های عمومی کامیاران نیز در این جلسه گفت: حمایت از این نهاد فرهنگی که با هدف ارتقای آگاهی و بصیرت جامعه فعالیت می کند تضمینی برای توسعه فرهنگی است.


جلال ابراهیمی اظهار داشت: این نهاد فرهنگی از ارکان توسعه فرهنگی در هر جامعه ای است که در صورت حمایت می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.


وی با بیان اینکه شهرستان کامیاران دارای پنج کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی است، افزود: زیربنای کتابخانه‌های کامیاران عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان نزدیک به چهار هزار و 500 متر مربع است.


وی با اشاره به وضعیت منابع موجود در کتابخانه هیا عمومی کامیاران عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با دارا بودن بیش از 66 هزار و 600 جلد کتاب، دارای سرانه نیم کتاب به ازای هر شهروند است.


رئیس کتابخانه‌های عمومی کامیاران به عضویت سه هزار نفری در کتابخانه‌های این شهرستان اشاره کرد و افزود: طبق چشم‌انداز توسعه فرهنگ کتابخوانی در افق 1404، باید 35 درصد از کل جمعیت این شهرستان عضو کتابخانه‌ها شوند.


ابراهیمی در خصوص وضعیت بودجه‌ای کتابخانه‌های این شهرستان نیز اظهار داشت: متاسفانه در سال 92 وضعیت تخصیصی کتابخانه‌ها صفر ریال بوده است.


وی ضمن اشاره به وجود مشکلات زیادی در حوزه کتابخانه‌های این شهرستان به علت عدم تخصیص بودجه سال گذشته، افزود: در بودجه امسال 30 میلیون تومان برای کتابخانه‌ها تعیین شده که امیدواریم با هدف حل مشکلات این نهاد فرهنگی به طور کامل تخصیص داده شود.


ابراهیمی ضمن تقدیر از همکاری شهرداری وقت با نهاد کتابخانه‌های این شهرستان، اضافه کرد: شهرداری ضمن پرداخت کامل نیم درصد سهم کتابخانه‌ها، در سال گذشته سه میلیون تومان و در سال‌جاری نیز 621 هزار تومان به حساب کتابخانه‌ها واریز کرده است.


رئیس کتابخانه‌های عمومی کامیاران در پایان اضافه کرد: با توجه به درخواست عده‌ای از روستاییان مبنی بر راه‌اندازی کتابخانه در روستا در صورت تخصیص بخشی از اعتبارات از محل اعتبارات دهیاری‌ها آماده راه‌اندازی کتابخانه در این روستاها هستیم.

پایان پیام/


 

کد خبر 392441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha