وجود شهید رجایی رجا و شهید باهنر هنرمند بود/باورکنیم پول بیت المال از آن ملت است

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور صبح امروز با حضور در جشنواره شهید رجایی در آخرین روز هفته دولت سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، حسن روحانی رییس جمهور در آغاز سخنان در جشنواره بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر گفت: یاد امام به عنوان راهبر بزرگ این سرزمین و یاد همه شهیدان که با ایثار آنها انقلاب به پیروزی رسید و یاد شهیدانی که 8 سال از انقلاب و اسلام و نظام دفاع کردند و یاد همه شهدا جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنها که این نظام استقلال و اسلام را حفظ کرده اند گرامی باد.

وی با تاکید بر این نکته که اگر ما بگوییم شهیدان رجایی و باهنر از دولتمردان نمونه تاریخ این سرزمین بوده اند چیزی به اغراق نگفته ایم افزود: قبل از انقلاب که با این عزیزان از نزدیک آشنا بوده ام و بعد از انقلاب به دلیل همکاری در مسئولیت های مختلف با آنها، آنها را خوب می شناختم و تا پایان زندگی پرافتخارشان در خلوص تواضع و مردمداری و فداکاریشان روز به روز روند رو به افزایش بود.

روحانی یادآور شد: رجایی رییس جمهور رجایی نخست وزیر رجایی نماینده مجلس با رجایی مبارزه تحت شکنجه در زندان تا رجایی به تعبیر امام به عنوان یک دستفروش در بازار هیچ تغییر نکرد رجایی همان رجایی بود که سراسر زندگی اش رجا بود و امید و پاکی و فداکاری برای این مردم.

وی با اشاره به مسخصات شخصیتی شهید باهنر خاطرنشان کرد: شهید باهنر به عنوان یک فرهیخته اندیشمند، دانشمند و روحانی و مبارز از آن روزی که تلاش کرد در دوران گذشته و رژیم گذشته برای آموزش و پرورش این سرزمین در کنار شهید بهشتی و دیگران تا بعد از انقلاب در مسئولیت های فراوان به عنوان نماینده مجلس و نخست وزیر همواره کارهایش را با هنرمندی انجام داد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: تواضع، خلیل بودن، خوش بیانی و متفکر بودن از جمله اخلاقیات شهید باهنر بود.

وی افزود: ما به شهید رجایی ها و باهنرها و همه شهدای بزرگ از دولت اسلامی و از روز اول انقلاب تا امروز افتخار می کنیم و به روح بلندشان درود می‌فرستیم و از خدا می خواهیم که راه و مسیر آنها را ادامه دهیم و اهداف و آرمانهای بلند آنها که اهداف و آرمانهای امام و ملت بود را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برگزیدگان را جمع کنیم باید در فضای وسیعتر و زمان بیشتری این کار انجام شود گفت: وقتی می گوییم دولت یعنی تمامی کارکنان مقصود از دولت هیئت دولت یا 20 یا 30 نفری نیست که هفته چند بار دور یک میز می نشینند و آیین نامه و برنامه ها را بررسی می کنند و یا به کشور نظارت می کنند.

وی گفت: دولت یعنی تمام آنهایی که برای اجرای برنامه های دولت و مطالبات مردم به عنوان کارکنان نظام تلاش و خدمت می کنند دولت به معنای عام اختصاص به دستگاه اجرایی ندارد و همه دستگاهها از قوه مقننه و مجریه نیروهای مسلح و حتی بخش های خصوصی را نیز شامل می شود.

رییس جمهور اظهار کرد: اگر در کنار دولت قوه مقننه نباشد و قانون لازم در اختیار آنها باشد برنامه ها از سوی انها تصویب نشود و بودجه سالیانه تصویب نگردد چگونه به مردم خدمت کنیم اگر دستگاه قضا در کنار دولت نباشد و عدالت را مستقر نکند و پناهنگاه مظلومان و کسانی که می خواهند تظلم خواه باشند نباشد مگر می شود خدمتی را ارایه داد.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: اگر نیروهای مسلح از امنیت ملی دفاع نکنند بدون امنیت ملی و اجتماعی می توان کاری را به سامان رساند. تمام انهایی که در این کشور مشغول خدمت هستند کارکنان دولتند.

وی ادامه داد: اگر در این جلسه از سه وزارتخانه تجلیل می شود به این معنا نبوده است که بقیه وزارتخانه ها از تلاش خود چیزی را کم گذاشته باشند و یا خدمت نکرده باشند اما در یک سال گذشته در این سه وزارتخانه برنامه خاص و باری بر دوش انها گذاشته ایم و به دلیل شرایط خاص در کشور و همچنین برای ارامش در منطقه و اینکه صدای ملت ایران رساتر به گوش جهان برسد و از حقوق مردم در صحنه بین المللی دفاع کنیم و از تجاوزها و تعدی های ناروا بکاهیم رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش سربازان خط مقدم دیپلماسی گذاشتیم.

وی تاکید کرد: این موضوع به دلیل شرایط حساس ما با دنیا و ظلم های ناروایی بود که به دلیل تحریمهای غیرنظامی و غیرقانونی به ملت ما تحمیل شده بود و لازم بود در این میدان افسران و سربازان دیپلماسی کشور شب و روز خود را نشناسند و به انها خدا قوت می گوییم و دست مریزاد.

رییس جمهور اظهار کرد: کار بزرگ و سنگینی تا امروز انجام شده است و کار بزرگتری را پیش رو داریم همه باید کمک کنیم و انها را تشویق کنیم.هدایت رهبری بهترین توشه ای که انها را به نقطه مطلوب راهنمایی می کند این کار به حول و قوه الهی ادامه می یابد.

وی گفت: انی از خدمت و وقت خود را در مسیر تلف نخواهیم کرد و همه قدرت خود را در راه به کار می برید و این موضوع بر معنی ترس از تحریم نیست و اینکه می توانیم با تحریم هم زندگی کنیم در این سالها دولت با وجود تحریم ها کارهای بزرگی را پیش برده است.

روحانی با اشاره به تصویب تحریمهای یک جانبه علیه ملت ایران گفت: تحریمها تجاوز است ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوزگران را بر سر جای خود بنشانیم و نگذاریم تجاوز به این ملت ادامه یابد و تکرار شود این وظیفه ماست.

وی با بیان اینکه ظریف وزیر خارجه و همه معاونان و همکارانش که در این راه تلاش می کنند نباید دلسرد شوند خاطرنشان کرد: من به خوبی می فهمم این کار تا چه اندازه سخت است و هر جا لازم بوده من شخصاً مسئولیت کار را بر عهده گرفته ام و هم اگر لازم بوده در این مسیر کاری انجام دهم مستقیماً این کمک را انجام داده‌ام.

رییس قوه مجریه با تاکید بر این نکته که رییس جمهور به شخصه بار این مسئولیت را بر دوش گرفته و تا پایان بر دوش خواهد گرفت خاطرنشان کرد: ما به الطاف حق امیدواریم و می دانیم حمایت مردم همواره ادامه خواهد یافت و می دانیم راهبر دلسوز این انقلاب که تا امروز در کنار این حرکت بوده مستمراً تا رسیدن به هدف نهایی در کنار این حرکت خواهد بود و از هدایتهای ایشان بهره خواهیم برد.

رییس جمهور در ادامه به یکی دیگر از طرحهای انجام شده در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: معضل سلامت معضلی بود که ما از روز اول با آن مواجه شدیم و به راستی مبتلا بودن به تخت بیمارستان سخت است و می دانیم که تحمل بیماری و امید به شفا و ادامه زندگی با ضمیمه پول گزاف بیماری سخت است.

وی با اشاره به نقش وزیر بهداشت در انجام طرح تحول سلامت دولت یازدهم یادآور شد: اقای هاشمی از ابتدا هم با اصرار به دولت امد و من سه مرتبه وی را خواستم و بار سوم با یک نکاتی وی را راضی کردیم که مسئولیت را بر دوش گرفته.

وی افزود: وزارت بهداشت الحق به سختی بار طرح تحول سلامت را بر دوش گرفت و کار سنگینی انجام داد تا ما امروز بار مادی سلامت را کاهش دهیم و امیدواریم بتوانیم راه را تا پایان به خوبی ادامه دهیم تا مردم خیالشان راحت باشد.

رییس جمهور افزود: برخی از بیماران موقع تسویه حساب که پولی به انها برمی گرداندند باورشان نمی شد و برخی از بیمارها وقتی تسویقه حساب می کردند از شدت خوشحالی اشک می‌ریختند لبخند یک بیمار برای همه ما بس است نمی دانید خدمت به مردم در پیشگاه خداوند چه اجری دارد.

روحانی در ادامه اظهار داشت: خداوند همه خادمان ملت و کارکنان را جوری موفق کند که پایان یک خوشحالی معنوی داشته باشند و ما باید باور کنیم که این کشور مال ملت ایران است باید باورمان شود این بیت المال از ان ملت ایران است و باید باور کنیم که ما خادم ملتیم تا یادمان نرود به وظیفه خودمان عمل کنیم.

وی در ادامه از وزیر بهداشت و همه کسانی که در انجام طرح تحول سلامت تلاش می کنند تشکر و سپاسگزاری کرد.

رییس جمهور  گفت: در بحث انرژی از یک طرف دنیا فروش نفت ما را تحریم کرده بود که هنوز هم در شرایط تحریم هستیم از طرفی ظرفیتهای تولید هم پایین امده است متاسفانه ظرفیت پایین بود مشکل سوم منابع مشترک ما را دیگران می بردند و ما هم تماشا می کردیم عدم حضور شرکت های خارجی و تکنولوژی لازم از جمله مشکلاتی است که هنوز هم باقی است. لازم بود چند کار فوری انجام دهیم.

وی افزود: اول نفت را سالم بفروشید نه اینکه اقایی برود و نفت را بفروشد و پولش را بردارد و نفهمیم چه شد؟ دو میلیارد و 600 میلیون دلار پول نفت کجاست و چه شد؟ قوه قضاییه دنبال می کند امیدواریم این پول به بیت المال بازگردد مهم این بود که ما نفت را بفروشیم بیش از حدی که قدرتهای استکبار به ما تحمیل کرده بودند و سالم و حساب شده بفروشیم که در این زمینه قدمهای خوبی برداشتیم.

وی ادامه داد: و برخی گامها در ماههای اینده شکوفا می شود در حال حاضر هم اگر تحریمها برداشته شود باید ظرفیت را بالا ببریم منابع مشترک را مانند نفت و گاز را با سرمایه گذاری افزایش دهیم.

وی با اشاره به سرمایه سال گذشته یادآور شد: در روزهای سرد سال گذشته زنگنه هر روز چهره‌اش گرفته‌تر می شد و سراغ از هواشناسی می گرفت زیرا نگران قطع گاز خانه‌ها بود. باید همان انرژی که در تابستان تامین می شود در زمستان هم تامین کنیم.

رییس جمهور تاکید کرد: امسال تا اول زمستان روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز بر تولید اضافه می شود و این کار بزرگی است. و انشاءالله سال بعد هم 100 میلیون دیگر اضافه می شود در زمینه نفت هم شاهدیم که در چاههای نفت دکلها افزوده می شود و این کار بزرگی است که در وزارتخانه نفت انجام می شود.

رییس جمهور تاکید کرد: در زمینه محیط زیست نیز شما شاهدید که وضعیت هوا نسبت به سال گذشته تغییر کرده است البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما به جهت پاکی اب و هوا نیز کار سنگینی بر عهده محیط زیست است که البته به نوبت نیز از این وزارتخانه و سایر وزارتخانه‌ها تشکر خواهیم کرد.

وی گفت:‌ مهم است که خدمتی که به مردم می دهید و خدماتی که ارایه می شود با تعداد کارمند متناسب باشد براساس تحقیقی که انجام شده است در ایران نشان می دهد که این خدمات با یک پنجم نیرو شدنی است البته سایر کشورها امکانات وسیعتری دارند که باید این امکانات را فراهم کنیم.

رییس جمهور اظهار کرد: عدد کارمند ما با خدمت ما نمی خواند دولت باید به اندازه با خدمت جامعه متناسب باشد متناسب سازی قد و قواره دولت و خدمتی که به مردم ارایه می دهیم باید عادلانه باشد.

وی با اشاره به ارایه خدمت به تمام قومیت ها و اقلیت ها و گرایشهای گوناگون سیاسی، دینی و مذهبی اظهار کرد:‌اینکه چه کسی پای میز من درخواست خدمت می کند به من کارمند چه ربطی دارد که او به چه کاندیدایی در انتخابات رای داده است یا از کدام قومیت و مذهب است.

وی تاکید کرد: تمام مردم و شهروندان ایرانی برای خدمات به دولت باید به انها عرضه کند هیچ تفاوتی ندارد و همه یکسان هستند شیعه و سنی و مسلمان، کرد، لر، بلوچ و عرب چه فرقی می کند ایرانی ایرانی است.

وی گفت: ما خادمان ملت ایران هستیم یک بام و دو هوا نمی شود، نمی شود شب انتخابات همه را دعوت کنیم از باحجاب و بدحجاب از تمام قومیت‌ها و اقلیت‌ها و انتخابات که تمام شد با یک قبیله خدمات را ارایه دهیم این برخلاف عدالت و توصیه‌های امام و رهبری است همه را باید یکسان ببینیم و خالصانه به مردم خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه براساس آماری 4 میلیون کارمند گزارش شده است اظهار کرد: گزارش دیگر حاکی از این است که در 8 سال گذشته 500 هزار نفر استخدام انجام شده است من به تمام دولتها و کارمندها می گویم خواهش می کنم اگر کسی امروز و دیروز و پریروز به حقوق مردم تعدی و تخلفی کرده است تلاش کنیم با محاسبات قانون به دست عدالت بسپاریم در این بحث تردید نکنیم هر جایی که لازم است ان را به دست عدالت بسپاریم.

وی اظهار کرد: راه حل نهایی دولت الکترونیک است اینکه ارتباط با مردم و کارمندان و حداقل تقلیل یابد از نوبخت می خواهیم در بخش استخدام و اداری همه تلاش خود را بکند و از فناوری های مختلف استفاده کنیم و هر چقدر رابطه مردم با ارباب رجوع کمتر شود حساسیت ها کاهش می یابد.

وی گفت:‌راه شهید رجایی و باهنر و بالاتر از آن راه حکومت مولاعلی و سیره نبی اکرم الگوی ماست این مراسم و تجلیل از این کارمندان نمادین است و در ادامه از سایر وزارتخانه ها نیز تجلیل می شود.
 

پایان پیام/

کد خبر 397658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha