70 درصد از زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسرانشان معتاد شده اند

خبرگزاری شبستان: معاون مرکز امور زنان و خانواده با بیان اینکه حدود 70 درصد از زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسرانشان معتاد شده اند، گفت: حدود 60 درصد از زنان زندانی نیز جرایمی دارند که ارتباط مستقیم با مصرف مواد مخدر دارند.

به گزارش خبرنگار شبستان، شهین دخت ملاوردی، معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز در هشتمین کنگره سالیانه دانش اعتیاد با بیان اینکه زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی هستند، گفت: در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین بلکه یکی از مهمترین آنها است، بالا رفتن نرخ رشد اعتیاد در جمعیت زنان امروزه به صورت یک واقعیت تلخ و انکارناپذیر ما را بر آن داشته است تا به ضرورت پرداختن به این موضوع به شکل مستقیم و بی واسطه بپردازیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: امروز دیگر شاهد آن هستیم که مواجهه با آسیب اعتیاد در زنان نمی تواند همچون گذشته در پس پرده باقی بماند و استراتژی انکار یا کم توجهی به این معضل نتیجه ای جز عمیق تر شدن این زخم و دشوارتر شدن حل این مشکل را در پی نخواهد داشت.

 

ملاوردی افزود: ماهیت آسیب های حوزه زنان به گونه ای است که بنا بر ملاحظات اجتماعی و فرهنگی که البته تا حدودی هم به جا و شایسته است دست اندرکاران را از رویارویی جدی و مستقیم با آن منع کند.

 

معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه مراجعه به آمار موجود در بحث اعتیاد زنان بیانگر این واقعیت است که نرخ رشد اعتیاد در زنان بسیار بیشتر از مردان بوده و گاهی تا حدودی دو برابر هم شده است، تصریح کرد: میزان مصرف مواد مخدر از پنج درصد در سال 85 به حدود 10 درصد در سال 90 افزایش یافته است اما واقعیت این است که اعتیاد زنان به شدت وابسته به جریان کلی اعتیاد در کشور می باشد و به لحاظ سیاستگذاری و اقدامات عملیاتی برای پیشگیری و درمان نمی توان آن را مجزا از سیاست های کلی که در این خصوص تدوین می شود در نظر گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد حدود 70 درصد از زنان معتاد به واسطه داشتن همسران شان معتاد شده اند و به واسطه فشار، تهدید، ترس و یا همدلی اقدام به توزیع یا مصرف مواد کرده اند.

 

ملاوردی با بیان اینکه حدود 60 درصد از زنان زندانی جرایمی دارند که ارتباط مستقیمی با مواد مخدر دارند، اظهار کرد: بنابراین بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و شبکه های کلانی که در زمینه مقابله با اعتیاد صورت می گیرد حتما نگاه جنسیتی لحاظ شده و در برنامه ریزی های جامع و سیستمی معضل اعتیاد زنان در ارتباط با جریان اصلی سوءمصرف مواد در کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه موضوع پنهانی بودن اعتیاد در زنان در برابر مردان موضوعی است که به باورها و نگرش های جامعه برمی گردد، خاطرنشان کرد: اگرچه امروز تا حدودی نگاه جامعه به اعتیاد مردان از رویکرد جرم انگارانه به رویکرد بیمارانگارانه تغییر یافته است اما این اصلاح نگرش هنوز در مورد زنان صورت نپذیرفته است.

 

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین موانع درمان اعتیاد زنان برچسب های اجتماعی است که به زنان معتاد زده می شود، افزود: این امر منجر به این می شود تا یک زن حتی وقتی در مقام یک مادر و به عشق نجات فرزندان خود ضرورت درمان را احساس می کند از نگاه اجتماع نباید به فرآیند بهبودی تن دهد، این اصلاح نگرش نیز در زمره اقدامات فرهنگی است برآیند زمانی طولانی را تلف نموده و نمی توان انتظار داشت که به شکل دستوری حاصل شود.

 

ملاوردی اظهار کرد: اگرچه ممکن است تعداد زنان درگیر اعتیاد در مقابله با مردان حدود یک به 10 باشد اما دو واقعیت مهم در این رابطه وجود دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد اول اینکه رشد اعتیاد در زنان بسیار سریع تر از مردان صورت می گیرد و در این خصوص ما با پدیده تلسکوپی در جمعیت زنان معتاد مواجه هستیم دوم اینکه اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه آثار و پیامدهای غیرمستقیم آن شاید ده ها برابر آثار و تبعات اعتیاد یک مرد باشد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: زنان به لحاظ جایگاه مادری در خانواه بی تردید از نقش محوری در امر تربیت برخوردارند و درگیری آنها با اعتیاد قطعا فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می کند که بسیاری از پژوهش ها بیانگر این واقعیت است که فرزندان مادران معتاد بسیار آسیب پذیرتر از فرزندان پدران معتاد هستند.

 

وی با بیان اینکه امروزه بحث اعتیاد زنان الگوهای جدیدتری را به خود اختصاص داده است، گفت: کشیده شدن دامنه اعتیاد زنان از مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین به سطح عام تری از جامعه مانند باشگاه های ورزشی، سالن های آرایش زنانه واقعیتی هست که اگرچه به لحاظ کمی قابل توجه نیست اما به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوعی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و می بایست در برنامه ریزی ها به عنوان یکی از نقاط هدف مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: همچنین گروه های مختلف سنی و تفریحی زنان از جمله دختران نوجوان، جوان و دانشجو یا تحصیلکرده گروه هایی هستند که در مواجهه با آنها با الگوی خاص از سوء مصرف مواد به ویژه سوء مصرف محرکات و قرص ها مواجه هستیم که ضروری است در پژوهشگاه ها و برنامه ریزی ها به آن پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه امروزه اعتیاد مردان یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه به دادگاه های خانواده و جدایی زوجین است، تصریح کرد: قریب به 55 درصد از طلاق ها ریشه در اعتیاد دارد. همچنین آسیب های دیگری نظیر کودک آزاری، خشونت خانگی، قتل و مواردی از این دست مشکلاتی است که به واسطه اعتیاد برای نهاد خانواده ایجاد می شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای اعتیاد زنان بدون توجه به اعتیاد مردان بی فایده و بی نتیجه است، گفت: لزوم ورود به برنامه های کلان کشوری از جمله برنامه های پنجساله توسعه و به طور خاص برنامه ششم با رویکرد جنسیتی از جمله اقدامات مهمی است که در صورت عملیاتی شدن این ایده از زنانه شدن بسیاری از معضلات جامعه از جمله آسیب اعتیاد تا حد زیادی پیشگیری به عمل آمده و می توان قبل از بحرانی شدن مشکل در پی چاره جویی برای آن برآمد.

 

ملاوردی خاطرنشان کرد: معاونت مرکز امور زنان و خانواده با توجه به اهمیتی که برای رویارویی هرچه سریع تر با پدیده اعتیاد زنان و پیشگیری از رشد و گسترش آن قایل است بر خود لازم دانسته تا در حد بضاعت خود به انجام برخی اقدامات ترویجی، تشویقی و تخصیص اعتبار برای اعتیاد زنان در برخی از استان ها دست بزند که این معاونت تاکنون اقدام به انعقاد موافقت نامه متعددی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در زنان با دستگاه های مختلف از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر کرده است.

 

وی با بیان اینکه حمایت از ایجاد بانک اطلاعات جامعه زنان بهبودیافته از اعتیاد در شش استان پراعتیاد کشور از دیگر اقدامات مرکز امور زنان در این راستا است، افزود: حمایت مادی این معاونت با همکاری ستد مبارزه با مواد مخدر در حال انجام است.

 

پایان پیام/

کد خبر 400909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha