مسجد باید محور حل مشکلات نیازمندان باشد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین با اشاره به راه اندازی شبکه های نیکوکاری در مساجد گفت: در جامعه نبوی، مسجد، محور بسیاری از امورات اجتماعی از جمله پیگیری مشکلات نیازمندان است بنابراین شایسته است سنت مسجد محوری احیا شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، هدایت صفری صبح امروز (26 شهریور) در مراسم افتتاحیه مرکز نیکوکاری روستای اُک از توابع شهرستان تاکستان بیان کرد: مبانی دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای امور معیشتی و اجتماعی مستضعفین قائل شده و برای ترغیب مسلمانان به رسیدگی به امور خیریه، آیات و روایات بسیاری به تبیین ضرورت و فضیلت چنین اموری اختصاص‌ دارد.

وی ادامه داد: از نظر قرآن یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی، دستگیری از نیازمندان و تهیدستان است و حتی خداوند سبحان در این خصوص وعده حیات طیبه را به نیکوکاران داده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین اضافه کرد: هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد خلاءهای موجود در زندگانی افراد نیازمند را جبران و کمبودهای آنها را پاسخگو باشد و خداوند متعال نیز فقرا را با فقر و نداری و ثروتمندان را نیز با ثروت می‌ آزماید.

وی تصریح کرد: کمک به افراد نیازمند اگر همراه با خلوص نیت و به خاطر رضای پروردگار باشد دارای تأثیرات بی ‌شماری است؛ برخی از آثار آن در همین جهان مشاهده می‌ شود و برخی از آثار آن در جهان دیگر به عنوان پاداش ‌های اخروی، ظاهر می‌ شود.

صفری عنوان کرد: در جامعه نبوی، مسجد، محور بسیاری از امورات اجتماعی مسلمانان، از جمله پیگیری مشکلات نیازمندان بوده و شایسته است سنت مسجد محوری احیاء شده و روز به روز گسترش یابد.

وی با اشاره به رویکرد کمیته امداد اظهار کرد: در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و به منظور حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان، کمیته امداد امام خمینی (ره) ‌تشکیل شد که این نهاد در چند دهه فعالیت خود خدمات و طرح‌های متنوع و متعددی را به منظور کمک به نیازهای ضروری مستضعفین و نیز توانمندسازی آنها انجام داده و دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین افزود: با توجه به عدم کفاف بودجه‌ های دولتی این نهاد، رسیدن وضعیت مستضعفین کشور به وضعیتی که مطابق با شأن یک کشور اسلامی باشد، بدون کمک‌ ها و خدمات خیرخواهانه مردم امکان‌ پذیر نیست از این رو کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل شبکه های نیکوکاری را در برنامه های کاری خود قرار داده است.

وی توضیح داد: ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تأثیرگذار از جمله نیکوکاران و موسسات خیریه به منظور رفع مشکلات محرومان، تمرکز بر محله و محله‌ گرایی در امور خیریه با محوریت مسجد، ایجاد همبستگی، تکافل و توازن اجتماعی در جامعه و ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری و شناسایی نیازمندان واقعی و کمک به رفع نیازهای ضروری آنها با تأکید بر توانمندسازی ایشان از جمله اهداف این شبکه های نیکوکاری است.

صفری خاطر نشان کرد: با حمایت و نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) در برخی محلات، مساجد و مراکز صنعتی مرکز نیکوکاری افتتاح شده است و با انسجام و تشکیل مراکز نیکوکاری، این مراکز به صورت شبکه ‌ای منطقه ‌ای، استانی و کشوری به تعامل با یکدیگر می ‌پردازند.

وی تأکید کرد: مراکز نیکوکاری محله با اولویت مساجد تشکیل شده و برخی از معتمدان محل به عنوان اعضای هیئت عامل در آن فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه دارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین یادآورشد: امیدواریم با عنایت خداوند متعال و همت مردم خیردوست، مراکز نیکوکاری، روز به روز بالنده ‌تر شده و منشأ خیر و برکات زیادی برای جامعه شوند.

پایان پیام/

کد خبر 402646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha