کانون های فرهنگی و هنری را فراموش نکنیم

خبرگزاری شبستان: 19 مهر، سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: امروز 19 مهر است، مهر ماه، همواره بوی مهر و محبت می دهد و در تاریخچه ذهن هر کدام از ما، آغاز فصل پاییز و خزان، عطر و بوی خاصی با مهر و آغاز سال تحصیلی، کلاس و معلم دارد.

 

اما امروز 19 مهر است، برای بچه ها و اهالی مساجد، اعضای کانون های فرهنگی و هنری، رنگ و بویی دیگر دارد، رنگ و بوی از جنس ولایت، از عطر مسجد و کانون های فرهنگی و هنری دارد، روزی است که مقام معظم رهبری در جمع روحانیون، طلاب و ائمه جمعه و جماعات در خراسان شمالی، کانون های فرهنگی و هنری را مورد تفقد قرار دادند و در این خصوص بیاناتی ابراز داشتند که با لحنی شیوا و شیرین، امروز آویزه گوش اعضای کانون ها، مدیران مسئول، مسئولان ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد، مسئولان دبیرخانه ها و کارکنان آن، اهالی مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج و هیئت های امنای مساجد و همه آحاد فرهنگی جامعه است که کانون های فرهنگی و هنری را فراموش نکنید.

 

همه نیک می دانیم که مسجد در دین مقدس اسلام از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است و مسجد خانه خداست، ترویج دین مبین اسلام از مسجد آغاز شد و مسجد همواره محل و پایگاه دینی، سیاسی، اجتماعی و محور وحدت همه مسلمانان بوده است، نهضت بزرگ انقلاب اسلامی نیز به رهبری امام راحل نیز از مسجد این پایگاه های عبادی و سیاسی آغاز شد و در دوران انقلاب اسلامی و همچنین 8 سال دفاع مقدس نقشی بی بدیل داشته است.

 

مسجد و بچه مسجدی ها، در همه عرصه ها و زمان ها، در بحران ها و رویدادهای مهم و در این اواخر، همین فتنه 88 ، نقش مهمی در جلوگیری از ضربه زدن معاندان، مزدوران و فتنه گران به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند.

 

اما امروز مسجد، رسالت خطیر بزرگ دیگری نیز بر دوش می کشد، بعد از تهاجم نظامی به کشور اسلامی طی 8 سال که دشمن با ایثارگری ها و فداکاری ها رزمندگان و شهدا، رهبری امام راحل و هم صدایی و هم نوایی مردم و مسئولان روبرو شد و نتوانست در عزم ملت را در ادامه راه شهدا و تداوم ارزش های انقلابی و اسلامی خللی وارد کند در عرصه دیگری از جمله فرهنگ و جنگ نرم وارد عرصه شد.

 

مقام معظم رهبری در این خصوص با عنوان های مختلف از جمله تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم بارها و بارها این موارد را بیان فرمودند و ضرورت توجه به این مسائل را بازگو کردند.

 

بر این اساس، کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار مساجد ایجاد و تاسیس گردید، کانون هایی که وظیفه ای سنگین در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد زمینه های لازم برای جذب جوانان به این پایگاه های مهم دینی و فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی و نشر و ترویج ارزش های دینی و اسلامی از طریق برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برعهده دارند.

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 طی مصوبه 302 ، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت داد برای احیای نقش واقعی مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی در جوار مساجدی که استعداد لازم را دارند، کانون های فرهنگی هنری را راه اندازی نماید.

 

امروز در سراسر کشور، شاهد ایجاد یک شبکه بزرگ فرهنگی و دینی در کنار مساجد با عنوان کانون های فرهنگی و هنری هستیم که نقش مهمی را توسعه فرهنگ ناب اسلامی و جذب جوانان به مساجد ایفا می کنند.

 

امروز، تعداد گانون های فرهنگی و هنری مساجد در نقاط مختلف کشور، روستاها و شهرها، مراکز علمی و دانشگاهی، مصلی های نماز جمعه و سایر مراکز فرهنگی به حدود 18 هزار و 500 کانون رسیده است که طیف گسترده ای از جوانان و نوجوانان این آب و خاک را در چتر برنامه های دینی، مذهبی، فرهنگی و هنری خود جای داده است.

 

اجرای دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی، طرح اوقات فراغت تابستانی با عنوان آسمانی ها، اجرای طرح ویژه تلاوت نور در راستای ترویج فرهنگ قرآنی، طرح تفسیرهمراه، راه اندازی مراکز دیجیتال و توجه به مساله فرهنگ در مناطق روستایی و عشایری، راه اندازی کتابخانه های مخزن دار مساجد کتابخانه های باز، اجرای برنامه ها، همایش ها و توجه به ارزش های انقلابی، اسلامی و دینی از جمله فعالیت های این کانون هاست.

 

اما بازگردیم به 19 مهر، این روز حال و هوایی دیگر برای اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارد، روزی است که مقتدا و رهبرمان، عزیز جانمان، فرمودند: من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج، با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید.

 

 بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند، فراهم کنید. مطالعه کنید، کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد، کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند، خودتان را مجهز کنید، مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال، بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید، با روی خوش هم پذیرا باشید، با سماحت و  مدارا.

 

این سخنان گهربار، در هر کدام از کلمات و بندهای آن، معانی و دنیای از نکات قابل توجه در خود دارد که برای تفسیر و لزم توجه به آن باید مطالعه کرد و سال ها در این خصوص بحث و گفت و گو کرد که فهم و درک عمیقی از این نکات در کلام رهبری فراهم شود، تاکیداتی که ایشان در این جملات ابراز داشته اند، نکات قابل توجهی را در خود دارد که آن جمله می توان فراموش نکردن کانون ها و لزوم توجه به این مراکز، همکاری بسیج و اهالی مسجد و کانون ها برای پیشبرد اهداف، موثر کردن کار کانون ها، مطالعه و تفکر برای بهتر شدن امورات کانون ها و وظایف محوله، مسلح شدن جوانان و مسئولان کانون ها به سلاح ایمان و معرفت، پذیرایی با روی خوش از جوانان در مساجد و کانون ها، توجه به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، توجه به نیاز جوانان و ... کلماتی و جملاتی که هر کدام برای خود دنیای تفسیر و راهکار و برنامه را در درون خود جای داده است.

 

امروز 19 مهر است، روزی است که اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد و اهالی مساجد، این نکته را ملکه ذهن خود می کنند که امروز و روزهای دیگر سال و سال های آتی، وظیفه ای سنگین بر عهده دارند، وظیفه ای در قبال جامعه، در قبال مسجد، در قبال فرهنگ و هنر اصلی دینی و اسلامی و از همه مهم تر پاسخ  و توجه به کلام و تاکید رهبری.

 

امروز همه ما می گوییم، رهبرا، ای عزیز تر از جان، سخنان شیرین شما را آویزه گوش و مسیر راه و هدف جان و ملکه ذهن خودمان قرار می دهیم و آنچه در توان داریم به کار می بندیم تا کانون های فرهنگی و هنری را فراموش نکنیم، خودمان را به نیروی فکر و استدلال مجهز کنیم، مطالعه کنیم و فکر کنیم و کانون های فرهنگی و هنری را بیش از گذشته موثر کنیم در راه عزت و سرافرازی ایران اسلامی، در راه انقلاب، در راه مقابله با تهاجم فرهنگی و ادامه دادن راه شهدا، در راه توجه به آرمان های امام راحل و رهنمودهای شما، این عزیز تر از جان.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 408656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha