تولید محوری مبنای برگزاری جشنواره تئاتر سوره ماه است

خبرگزاری شبستان: رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بر تولید محور بودن جشنواره سراسری سوره ماه تاکید کرد و گفت: رویکردها در جشنواره تئاتر سوره مبتنی بر اهداف تعریف شده حوزه هنری است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری شبستان، نشست خبری بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه با حضور رحمت امینی، رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و علی قربانی، دبیر اجرایی این جشنواره  پیش از ظهر امروز شنبه 19 مهر در حوزه هنری برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، رحمت امینی، رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: در بیست و سومین جشنواره سراسری سوره ماه یک فرآیندی را می بینم که این فرایند از سه سال پیش همزمان با ورود من به حوزه هنری آغاز شد و در این راه با مشاوره هنرمندان تئاتری و دانشگاهی مثل دکتر قهرمانی و دکتر عزیزی حسین خرمی می خواهیم به یک نقطه مطلوبی برسیم.

 

وی افزود: از همان ابتدا جشنواره تئاتر سوره ماه را تولید محور بنا نهادیم و می خواهیم جشنواره ای اتفاق بیفتد که بر اساس تولید هنری که در مرکز تولید و اجرا شده است باشد و در این تولیدات اهداف حوزه هنری را لحاظ کرد شاخص هایی مثل تئاتر دینی، تئاتر دفاع مقدس، تئاتر اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی از رویکردهای ما بود.

 

رحمت امینی خاطرنشان کرد: آثار بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه به تولیدات حوزه هنری است که ادامه جشنواره بیست و سوم به صورت اجرای عمومی آثار در تهران و شهرستان ها خواهد بود سال تئاتر حوزه هنری مهر تا مهر است.

 

رییس مرکز هنرهای نمایشی همچنین اظهار داشت: بخش تئاتر خیابانی که در سال های گذشته به دلیل تکراری بودن و ضعف در جشنواره تئاتر ماه حضور نداشت امسال با تشکیل دفتر تئاتر کاربردی به جدول برنامه های جشنواره بازگشته است.

 

وی درباره اضافه شدن بخش تئاتر مسجدی به جشنواره تئاتر سوره ماه گفت: در ادوار بسیار گذشته در مرکز هنرهای نمایشی حوزه دفتری به نام تئاتر بچه های مسجد داشتیم، این دفتر از سال گذشته فعال شده است و از گروه هایی که حمایت نمی شدند و مکانی برای اجرا نداشتند حمایت می شد و از این دفتر 2 نمایش به جشنواره سوره ما آمده است یکی نمایش راست پنجگاه و دیگری نمایشی از صادق عاشورپور است.

 

رحمت امینی افزود: در این دوره از جشنواره کارگاه های آموزشی با حضور اساتید و کارشناسان برگزار خواهد شد. همچنین امسال در کنار بخش فعالان تئاتر در تهران و استان ها بخش تجربه های جوان را با تاکید بر سن به جشنواره اضافه کرده ایم، در این بخش 6 نمایش به اجرا می رود که یکی از تهران و 5 نمایش از شهرستان هاست.

 

وی با اشاره به دو نحوه داوری در بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه اظهار داشت: در بخش صحنه ای ایرج راد، مهرداد رایانی مخصوص و سعید اسدی ثآثار را داوری می کنند و در بخش تجربه های جوان فرهاد ارشاد، آزاد و کیوان سیاح آثار را داوری خواهند کرد.

 

رحمت امینی درباره حضور استاد عزت الله انتظامی در جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه گفت: هر سال جشنواره استاد انتظامی را به عنوان نشانه در کنار خود داشت و در امر داوری از نظرات وی استفاده می کرد اما امسال استاد انتظامی و سعید کشن فلاح به عنوان مشاور با ما همکاری می کنند.

 

رحمت امینی افزود: در این دوره از جشنواره از چند چهره تئاتر حوزه هنری تجلیل می شود که اسامی آنها هنوز نهایی نشده است.

 

دبیر بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری امسال 5 جشنواره منطقه ای برگزار کرد که با داوری آثار این جشنواره ها 5 اثر به جشنواره آمد.

 

وی خاطرنشان کرد: 7 اثر از جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه به جشنواره تئاتر فجر معرفی شده است.

 

علی قربانی، دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه نیز گفت: مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری علاوه بر بودجه بندی و اجرای جشنواره ها با هدف تمرکز خاص بر روی جشنواره و ایجاد دبیرخانه متمرکز برای ارتباط با هنرمندان تأسیس شده است.

 

وی با اشاره به این نکته که برای نخستین بار فراخوان جشنواره از سال قبل اعلام شده است، اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره فراخوان را بهمن ماه اعلام کرد و فراخوان در دو بخش اصلی برای شهرستان ها بود و برای تهران فراخوان عام اعلام نشد و تنها از تولیدات حوزه هنری در جشنواره شرکت می کنند.

 

وی افزود: جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه فقط برای جشنواره سراسری تعریف شده است اما ما با همه مشکلات جشنواره منطقه ای را برگزار کردیم و از این آثار تعدادی به جشنواه ماه را پیدا کردند.

 

قربانی اظهار داشت: جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 23 تا 28 مهر در سالن های اندیشه، ماه و مهر حوزه هنری و سالن نمایش خانه نمایش اجرا خواهد شد.

 

دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه یادآور شد: همزمان با برگزاری جشنواره بولتن روزانه جشنواره منتشر می شود. علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی، تلویزیون هم در ویژه برنامه ای به این جشنواره می پردازد. مراسم افتتاحیه جشنواره نیز از شبکه چهار تلویزیون پخش خواهد شد.

 

علی قربانی خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه از مدیران فعال تئاتری استان ها نیز تقدیر به عمل می آید.

 

وی اظهار داشت: در بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 25 اثر در بخش صحنه ای 7 اثر در بخش خیابانی اجرا خواهد شد.

 

رحمت امینی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به دبیری حسن دولت آبادی دی ماه برگزار خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 408845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha