فراهم شدن زمینه قطب فرهنگی شدن حرم بی بی حکیمه (س)

خبرگزاری شبستان: استاندار کهگیلویه وبویراحمد به برگزاری کنگره ملی بی بی حکیمه (سلام الله علیها) اشاره و افزود: این کنگره عظیم زمینه قطب فرهنگی شدن آن را فراهم کرد.

سیدموسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: امام زادگان به منزله ستارگان درخشان و پرتلالو آسمان ولایت و امامت در قلب های تشنه عاشقان و محبان خود در این سرزمین الهی پرتو افشانی می کنند.

خادمی افزود: این مکان ها نمادی زیبا از پیوند عمیق متقابل و ناگسستنی مکتب تشیع به عنوان تجسم و تجلی اسلام حقیقی و حقیقت اسلام و مردمان نیک اندیش، باهوش و با فطرت سرزمین پارس می باشند که به سان زمینی حاصل خیز با دریافت نعمت باران ولایت به بوستانی بارور و معطر تبدیل شده است.

وی بیان داشت: این امام زادگان مقدس در نقطه ای از این خاک پاک که آرمیده اند آن نقطه و محیط را نورانی و با حضور خود باعث ترویج، تبلیغ و تفهیم هرچه بیشتر مکتب اهل بیت (علیه السلام) شده اند و در شرایط سخت و گرفتاری مردمان به عنوان ملجاء و پناهگاه و آرامش دهنده روح درون آنها و در شرایط ظلم و استبداد به عنوان مدرسان و معلمان استقامت و پایبندی و مبارزه با ظالم و مستبد و به هنگام بروز فضای غبار آلود نفاق و تفرقه، به عنوان عنصر پایبند وحدت بخش و انسجام آفرین و پایگاه دوستی و محبت به برادری مومنان عمل نموده و می نمایند.

مسئول ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاریخ ایران شاهد وقوع حوادث و صحنه های افتخار آفرینی است که در صحن این اماکن متبرک توسط ملت و به نفع آنها رقم خورده است، خانه این صالحان برگزیده و انسان های وارسته و پاک که از شخصیت های  برجسته، مذهبی و اجتماعی و سیاسی دوران حیات مبارک خود بوده اند به روی تمام افراد جامعه بدون قشربندی با هرمعیاری درب رحمت آنها باز بوده و همواره جاذبه فطرت های پاک بوده و هستند.

خادمی گفت: امامزادگان  به عنوان حلقه اتصال انسان ها به خوان گسترده کرم اهل بیت(علیه السلام) نقش خود را به خوبی ایفا نموده اند و در جوار این بقاع متبرکه، فقیهان، عالمان، عارفان و مصلحان بزرگی تربیت یافته اند و منشاء تحولات عظیمی در جامعه شده اند.

وی ادامه داد: مرقد مطهر آنها به عنوان عناصر و المان های تعیین کننده فضاهای کالبدی شهر و روستاها عمل نموده اند و در طراحی سکونت گاه ها و فضاهای زیستی با معیار قرار دادن این اماکن، تعریف و تبیین شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بقاع امامزادگاه در غالب موارد فلسفه و دلیل ایجاد آبادی به شکل گیری جوامع در نقاط خاص شده اند و تمدن حول آنها شکل گرفته است و به مثابه یک چشمه حیات بخش و زلال، کانون استوار جوامع در این مرز و بوم عامل هویت بخشی روستاها و شهرها شده اند.

خادمی ادامه داد: ایرانیان نیز در ادای تکریم کوتاهی ننموده اند، در ابراز محبت و اعلام دوست داشتن و عشق ورزیدن با این اماکن به عنوان واسطان، رابطان و مقربان اهل بیت از هیچ کوششی دریغ نکرده اند و نگذاشته اند برای آنها احساس غربتی حاصل شود و عمیق ترین و معنوی ترین رابطه و ارادت قلبی خود را هر جا لازم بوده است با کمال به نمایش گذاشته اند وخادمین و پاسداران با غیرت این اماکن مقدس بوده اند.

به گفته وی، کهگیلویه وبویراحمد و مردم ولایت مدار وشهید پرور آن نیز مفتخر به میزانی بیش از 300 امام زاده هستند که در راس آنها، امام زاده بی بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها) فرزند بلا فصل حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) و خواهر امام رضا (علیه السلام) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امام زاده های جنوب کشور قرار دارد.

خادمی گفت: این امام زاده  واجب التعظیم و عظیم الشان همه ساله علاوه بر زائرین درون استانی پذیرای زائران و مشتاقان خود از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های فارس، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همچنین علاقمندان به اهل بیت (ع) از کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وی ابراز داشت: علیرغم قرارگیری در موقعیت جغرافیایی سخت، توپوگرافی نامناسب و شرایط آب و هوایی گرم، عدم برخورداری از مسیر ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی و اقامتی در خور امام زاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) در ایام نوروز سال 93 بیش از صدها هزار نفر زائر داشته است که بیانگر عمق ارادت مردم و ظهور کرامات عدیده از این بانوی مکرمه بزرگوار برای زائران می باشد که خود نیازمند شرحی مفصل است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شخصیت و جایگاه ممتاز مذهبی و تاریخی بی بی حکیمه (سلام الله علیها) گستره وسیع جغرافیایی و جمعیتی علاقه مندان این بی بی بزرگوار و البته لزوم معرفی هرچه بیشتر این قطب فرهنگی استان، مسئولان محلی و ملی را برآن داشت که برگزاری چنین کنگره ای را تدارک ببینند.

خادمی اظهار داشت: اهداف اصلی این کنگره شامل معرفی هر چه بیشتر شخصیت حضرت بی بی حکیمه(سلام الله علیها) و تعمیق شناخت معرفت دوستداران حضرت نسبت به ایشان، معرفی آن حضرت در سطح کشور، آشنا نمودن و اطلاع یافتن محبان اهل بیت(علیهم السلام) به وجود این بقعه متبرکه است.

وی تصریح کرد: تلاش در راستای اجرای سیاست مد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت های عظیم معنوی و تاریخی در امر توسعه گردشگری و مذهبی به عنوان یکی از محورهای برنامه توسعه گردشگری استان و کمک به حل مشکلات عمرانی و توسعه حرم مطهر از دیگر اهداف این کنگره ملی بوده است.

وی افزود: خوشبختانه این مهم با همکاری و هماهنگی خوب و قابل قبول دستگاه  های ملی به ویژه سازمان محترم اوقاف و امور خیریه کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) و دستگاه های محلی طراحی و اجرا شد.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: اولین جلسه هماهنگی کنگره در تاریخ 20 آبان ماه سال 92 تشکیل و پس از آن بیش از 50 جلسه در سطح شهرستان، استان و ملی و با حضور دستگاه های زیربط شکل گرفت و ساختار کنگره در 2 بخش علمی و اجرایی طراحی شد.

به گفته خادمی، در بخش علمی که مسئولیت آن با دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و سازمان اوقاف و امور خیریه بود از زمان آغاز فراخوان مقالات در 12 اسفند 92 تا پایان مهلت تعیین شده، هفت شهریور 93، بیش از 139 مقاله به دبیر خانه علمی کنگره ارایه و حدود 52 مقاله برای داوری در سطح ملی و با حضور داوران برجسته کشوری ارسال  واز این تعداد نیز 30 مقاله در نهایت پذیرفته شد.

وی افزود: این مقالات در روز نخست کنگره با شکوه و کیفیت لازم برگزار و به صورت سخنرانی و پوستر ارایه شد و مقالات برتر نیز در سه سطح انتخاب و مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ستاد برگزاری کنگره در راستای هرچه با شکوهتر برگزار کردن این کنگره تلاش وافری به امر اطلاع رسانی داشته و علاوه بر پوشش رسانه ای مطلوب، جلسات برنامه های برگزار شده درطول یکسال گذشته از تعداد زیادی از شخصیت های علمی حوزه و دانشگاه و مسئولین اجرایی در سطوح مختلف جهت حضور در همایش و با ارایه مقاله دعوت کرد.

وی ابراز داشت: برای تاکید بیشتر براهمیت کنگره، هیئتی به نمایندگی از ستادی به ریاست حجت الاسلام محمدی، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با سفر به شهر مقدس قم به صورت حضوری از مراجع و علماء جهت صدور پیام و حضور در کنگره دعوت به عمل آوردند که حوشبختانه منجر به صدور پیام از طرف آیات عظام، علوی گلپایگانی و نوری همدانی شد.

خادمی ادامه داد: همچنین هیئتی به نمایندگی از آیت الله ملک حسینی و ستاد کنگره با نمایندگان محترم ولی فقیه در استان های همجوار دیدار و آنها را برای حضور در همایش دعوت کردند.

وی ضمن تقدیر از شرکت کنندگان در کنگره ملی بی بی حکیمه (سلام الله علیها)،عنوان کرد: در این جا لازم می دانم از حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی که علیرغم مشغله کاری فراوان دعوت ما را پذیرفتند و افتخار میزبانی ایشان را داریم تشکر و قدردانی نمایم و همچنین از حجت الاسلام محمدی، ریاست سازمان اوقاف و امورخیریه کشور که خود و همکاران ایشان از عناصر اصلی برگزاری این کنگره هستند و از استانداران استان های همجوار دکتر احمدی استاندار فارس و دکتر سالاری استاندار بوشهر کمال تشکر و قدردانی را داشته باشند.

خادمی گفت: از آیت اله ملک حسینی، نماینده ولی فقیه مردم استان در مجلس خبرگان رهبری که همواره پشتیبان و حامی برگزار کنندگان این کنگره بوده اند و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه تشکر کنم و از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه و فرماندار گچساران نیز به طور ویژه تشکر می کنم.

مرقد و زیارتگاه امامزاده بی ‌بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن ‌کاظم (علیه السلام) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه ‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

مرقد مطهر بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از پرآوازه ‌ترین و امامزاده‌ های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه ‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

نخستین کنگره ملی بی بی حکیمه (سلام الله علیها) هفتم و هشتم آبان ماه با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله ملک حسینی، نماینده رهبری در استان و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، دکتر احمدی، استاندار فارس، دکتر سالاری، استاندار بوشهر، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین ‌المللی امام رضا (ع)، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف کشور و معاونین ایشان، جمعی ازطلاب و روحانیون، محققین، پژوهشگران و نخبگان، مسئولین ارشد، مدیران کل و اساتیدی از دانشگاه  کهگیلویه و بویراحمد و استان های همجوار، حجت الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری، زارعی و دکتر تاجگردون مجمع نمایندگان استان و جمع کثیری از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و دوستداران اهل بیت (ع) از استان های فارس، بوشهر، خوزستان و چهار محال و بختیاری و جمعی از خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران در جوار حرم مطهر این بی بی بزرگوار برگزار شد.

پایان پیام

کد خبر 414237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha