بارگاه امامزادگان قرارگاه معنویت در تاریخ بودند

خبرگزاری شبستان:نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بارگاه امامزادگان را قرارگاه معنویت در طول تاریخ دانست و افزود: شیعه گاه به قهر از خود دفاع کرد؛ ولی هرگز به قهر خود را توسعه نداد، هرگز اشاعه فرهنگ شیعی با جبر نبود.

آیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد به برگزاری مطلوب کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) اشاره و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: خدا را سپاس گذارم که کنگره ای برگزار شد تا این بی بی بزرگوار به مردم کشورمان بهتر معرفی شود.

آیت الله ملک حسینی افزود: این کنگره برگزار شد تا مردم جنوب که بی بی حکیمه (سلام الله علیها) را می شناسند، مردم شمال، غرب و شرق کشور نیز این شخصیت عظیم را بشناسند.

وی در ادامه با بیان این که تشییع در بلاد شیعه با قهر حاکمیت پیدا نکرد و معرفت آنها به زور در ذهن ها و قلب ها جا نگرفت، اذعان داشت: شیعه با زبان و ایجاد احساس پاک در قلوب مردمی که ولایت اهل بیت را پذیرفتند، نفوذ کردند و امامزادگان در این راستا بیشترین نقش را ایفا کردند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: شیعه گاه به قهر از خود دفاع کرد؛ ولی هرگز به قهر خود را توسعه نداد، هرگز اشاعه فرهنگ شیعی با جبر نبود.

ملک حسینی با بیان این که علما و در راس آنها امامزادگان علم، شخصیت های بزرگی از اولاد ائمه و صلحا بودند، عنوان کرد: شاه سلطان علی در بعضی از نقل ها دارد که از فقا بود و امام محمد باقر وی را برای هدایت مرکز ایران فرستاد؛ در اوصاف امامزاده بزرگ و شهید کربلا حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در روایات داریم چنین شخصیت های برجسته ای بودند و اینها فرهنگ شیعی را به دوش می کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: پاکی، صفا و شعور و انگیزه آنها از انها ستاره هایی ساخته بود که در ایران و نه تنها در ایران در خاورمیانه امروز و در شمال آفریقا نقش آفرینی کردند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که از اولاد پیامبر (ص) در کشور مصر شخصیت های بزرگی مدفون هستند و تشکیل دهنده صفوف مبارزه برای صیانت از شیعه بودند، خاطرنشان کرد: اینها شهدای بزرگی را تقدیم به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) کردند؛ داستان یحیی شهید در افغانستان امروز و داستان شهدای دیگری که از این خاندان بودند، در تاریخ ثبت شد.

ملک حسینی ادامه داد: اینها به لحاظ این که با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در خارج آشنا بودند؛ آموزش دهنده مکتب تقیه بودند، برای حفظ ایمان و حراست از مومنان فعالیت داشتند.هیچ کس نمی توانست مانند اینها که در خانه امامان بودند با این معرفت آشنا باشد و دستورالعمل ها و شیوه های صحیح تقیه را که برای حفظ ایمان مومنان بوده، آموزش دهد.

وی با بیان این که بسیاری از امامزادگان گزارشگران قصه کربلا برای ایرانیان بودند و چنین نیست که بسیاری پس از آمدن امام رضا (علیه السلام) به ایران آمده بودند، افزود: بسیاری قبل از آمدن امام رضا (علیه السلام) به توصیه اهل بیت و پدرانشان به مناطق ایران و غیر ایران رفته بودند و بازگو کننده قصه و پیام کربلا برای مصونیت بخشیدن به جامعه شیعی بودند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: اینها کسانی بودند که با ایثار و فداکاری خود خط سرخ شهادت را نگه داشتند؛ بسیاری از شاگردان امامزادگان، شهدا هستند.

 آیت الله ملک حسینی ادامه داد: علی بن باقر احمدبن موسی(شاهچراغ)، یحیی بن زید و شخصیت های بزرگی از اولاد امام حسن (علیه السلام) که در طبرستان بودند؛ در احوال آنها آمده که اینها شهدا بودند و خط ایثار و فداکاری را استمرار بخشیدند؛ بنابراین امامزادگان ستارگانی بودند برافروخته تا جاودانه چون ائمه در همیشه تاریخ بمانند.

وی به بارگاه امامزادگان اشاره و افزود: بارگاه این امامزادگان قرارگاه معنویت در طول سال های تاریخ بودند و بارگاه ها آنها چون مسجدگاه هایی دیده می شده که در روایات است: نگه مسجدگونه به بارگاه ها از این فضاها قرارگاه معنویت ساخته است.

این مسئول با بیان این که بارگاه ها محل توسل و تمسک مردم در طول تاریخ بوده و مردم به این مکان ها به عنوان شفاخانه نگاه می کردند، تصریح کرد: کرامات اهل بیت (علیهم السلام) از مسیر فرزندان آنها مثل بی بی حکیمه (سلام الله علیها) در هستی مردم جاری بود.

ملک حسینی یادآور شد: امامزادگان در طول تاریخ محل تحصن و مامن کسانی بوده که از حادثه هایی در گریز بوده اند و کشور ایران اگر کسی به امامزاده ای پناه می برد، امنیت داشت.

وی اظهار داشت: در طول تاریخ زمانی که برخی از متهمین به وهابیت به شاهزاده عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) پناه بردند، تحسن شکسته شد و کسی یاد ندارد کسی به امامزاده ای پناه برده باشد و خوان زاده ای، فرد و پادشاهی این تحصن را شکسته باشد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: این بارگاه ها همیشه تبدیل به کانون شکل گیری معنویت ها بوده اند؛ بسیاری از امامزاده ها در شهرها و روستاها کشته نشدند و در بیابان ها و در مصاف با کفار کشته و دفن شدند و پس از آن شهرها و روستاها ساخته شده است.

ملک حسینی بیان داشت: مساند، مدارک و شواهد فراوان در این که امام موسی بن جعفر (علیه السلام) فرزندی چون این بی بی مجلله بی بی حکیمه (سلام الله علیها) داشته وجود دارد اما در این که این بی بی در این جا مدفون باشد، شخصیت های بزرگون چون مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) اشاره کردند که در کوه های بهبهان حکیمه خاتون فرزند موسی بن جعفر (ع) مدفون است.

وی ادامه داد: اسناد و مدارک دیگری وجود دارد که تاریخ نگاران آنها را ثبت کرده اند و کتاب های گراسنگی مثل امثال شجره طوبی، شجره طیبه در این مسئله نگارش های زیبایی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این بی بی مجلله از اصحاب کرامت است که سالهاست که مردم از این سبو مست هستند، هیچ کس از مناطق جنوب ایران ذهنش خالی از خاطره هایی نسبت به این بی بی مجلله نیست؛ قصه ها شنیده از کرامت های بی بی در شفا و در فرج عموم.

آیت الله ملک حسینی با بیان این که باید به مثابه یک رسالت باید به این مسئله نگاه کنیم، اذعان داشت: وظیفه داریم این بی بی را به مردم معرفی کنیم؛ همان طور که در رسالت ماست که بی بی فاطمه معصومه (سلام الله علیه) را معرفی کنیم در رسالت ماست احمدبن موسی شاهچراغ (علیه السلام) را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اینها را باید به مردم گفت تا خیال نکنند امامزادگان افراد معمولی و شخصیت های پیش پا افتاده بودند؛ اینها کسانی بودند که در جوار اهل بیت در اوج ارتقاء انسانی قرار گرفته بودند.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: تبیین کرامت آنها نشان می دهد هر کس خود را در معرض هدایت اهل بیت قرار دهد چنین شخصیتی در اوج و تعالی انسانی قرار می گیرد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: باید برای این که نشان داد اهل بیت چه شخصیتی هایی را می پرورانند و پرورانده اند معرفی این امامزادگان خاصه حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) که ستاره جنوب ایران است باید تلاش کرد.

آیت الله ملک حسینی گفت: از همه کسانی که تلاش کردند کنگره ای باشکوه برگزار شود و همچنین از همکاران عزیزی که خود به مثابهی میزبان هستند، از وزیر معزز فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام کسانی که در این وزارت خانه خدمت می کنند، رئیس اوقاف و معاونان ایشان، استاندار و معاونین و مدیران استانی و همه کسانی که در این راستا تلاش کردند تا این کنگره به صورت باشکوه برگزار شود، فرماندار سخت کوش شهرستان گچساران و همکاران ایشان تشکر می کنم.

وی گفت: وظیفه خود می دانم از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، معاون وزیر علوم، استانداران بوشهر و فارس برای حضور خود در این کنگره ملی قدردانی کنم.

مرقد و زیارتگاه امامزاده بی ‌بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن ‌کاظم (علیه السلام) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه ‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

مرقد مطهر بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از پرآوازه ‌ترین و امامزاده‌ های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه ‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

نخستین کنگره ملی بی بی حکیمه (سلام الله علیها) روزهای هفتم و هشتم آبان ماه جاری با حضور میهمانان کشوری و استانی در جوار حرم مطهر این امامزاده واجب تکریم (ع) برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 414441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha