کتاب درمانی یکی از راهکارهای پیشگیری از ناهنجاری های جامعه است

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان گفت: برای پیشگیری از ناهنجاری های جامعه باید کتاب درمانی را در دستور کار داشته باشیم.

مهدی بیکی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان هفته کتابخوانی را فرصت مغتنمی برای سخن گفتن از این یار مهربان بیان کرد و اظهارداشت: به طور یقین کتاب به عنوان یکی از بهترین ابزارهای ترویج و گسترش فرهنگ و نهادینه کردن اخلاق و مبارزه نرم و آرام با ناهنجاری های اجتماعی است و سرمایه گذاری در این حوزه وظیفه تمامی دستگاه های فرهنگی است.

 

وی با بیان اینکه یکی از زیربنایی ترین مرحله انجام فعالیت های فرهنگی، ترویج فرهنگ کتابخوانی است، افزود: دستگاه های فرهنگی و تمام صاحبان اندیشه و خانواده ها، برای گسترش این مهم باید ضمن فرهنگسازی، افق برنامه ای و نقشه راه خود را مدون کنند و تیم های اجرایی را برای این کار چابکسازی کنند.

 

بیکی، 4 گام مهم را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید علم در سایه کتاب برشمرد و تصریح کرد: نخستین گام در نهضت کتابخوانی اعتقاد داشتن به اینکه برای پیشگیری بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی باید کتاب درمانی را در دستور کار داشته باشیم.

 

به گفته وی، برخی از جرایم، بد اخلاقی های اجتماعی، بی توجهی ها و زمختی های فرهنگی در اثر نبود فضای کتابخوانی و عدم اطلاع افراد جامعه است.

 

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد گلستان ادامه داد: گام دوم این است که راهکارهای جذب مخاطب و ترویج کتاب را شناسایی کنیم و یا اینکه حداقل کتاب را به سهولت و آسانی در اختیار اهل آن قرار دهیم.

 

وی تاکید کرد: خانواده ها باید به این نکته توجه کنند که زمانی می توانیم فرهنگ کتابخوانی را در خانواده نهادینه کنیم که خودمان اهل کتابخوانی باشیم و کودکان این مسئله را لمس کنند و با مشاهده کردن به این باور برسند.

 

بیکی، سومین گام را شناسایی کتاب خوب و معرفی آن به دیگران بیان کرد و گفت: باید فضاهایی به وجود بیاوریم که جوانان و نوجوانان شاکله شخصیت خود را در سایه سار کتاب خوب بسازند.

 

وی با اشاره به چهارمین گام، افزود: باید فضاهایی جهت تضارب آراء و اندیشه و یا همان کرسی های آزاد اندیشی بسازیم تا در آن بستر اندیشه ها بهتر ساخته و پرداخته شوند.

 

بیکی خاطرنشان کرد: به طور یقین بن مایه خردورزی و تولید فکر و علم در محافل آزاد اندیشی به خصوص نقد کتاب ساخته می شود و قوه تجزیه و تحلیل را پرورش می دهد.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 417536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha