انتقاد از انحراف شرکت های شهرداری به سمت درآمد های نامشروع

وجود تفاوت میان گزارش های ارایه شده از سوی شرکت های زیر مجموعه شهرداری و گزارش های شورای شهر درخصوص عملکرد آن ها اصلی ترین مسئله مورد انتقاد اعضای شورای شهر می باشد.

خبرگزاری شبستان: این روزها عدم کارآمدی، یکی از دغدغه های اصلی اعضای شورای شهر درخصوص شرکت های زیرمجموعه شهرداری تهران می باشد که از آن جمله می توان به سازمان نوسازی شهرداری تهران اشاره نمود و اینک نیز نوبت به شرکت «شهربان» و «حریم بان» رسیده است.

 

شرکت شهربان از زیر مجموعه های شهرداری می باشد که رسالت اصلی آن جلوگیری از تخلفات ساختمانی است و برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به ساختمان های در حال ساخت مراجعه می کنند.

 

این شرکت نیز همانند شرکت نوسازی و عمران امور مناطق شهرداری تهران از جمله شرکت هایی می باشد که تصویب بودجه آن در شورای شهر منوط به ارایه گزارش است، نکته ای که در این بین جالب به نظر می رسد بروز مشکلاتی چند برای شرکت های از این دست می باشد که هنگام ارایه گزارش برای تصویب بودجه اعتراضات شدید اعضای شورای شهر را در پی خواهد داشت.

 

وجود تفاوت میان گزارش های ارایه شده از سوی این شرکت ها و گزارش های شورای شهر درخصوص عملکرد آن ها اصلی ترین مسئله مورد انتقاد اعضای شورای شهر می باشد. این در حالی است که وجود انحرافات جدی در نحوه عملکرد این شرکت موضوع مورد مناقشه شهرداری و شورای شهر می باشد.

 

همانطور که اشاره شد جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر مهمترین وظیفه این شرکت می باشد و مراجعه به این ساختمان ها برای نظارت بر عملکرد آنها از اصلی ترین وظایف این شرکتاست که در حال حاضر شاهدیم مأموران این شرکت ها وظیفه حراست از ساختمان های دارای تخلفات را بر عهده گرفته اند که در نوع خود جالب به نظر می رسد.

 

همچنین خروج این شرکت از مسیر اصلی خود و حرکت به سمت مسائل درآمدزا که مباحث شهرسازی و صدور پروانه ساخت را شامل می شود از دیگر نکات و تذکرات شورای شهر به شهرداری می باشد.

 

در حال حاضر یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن این مشکلات واگذاری وظایف این شرکت به پیمانکاران بخش های خصوصی می باشد که این امر با نوع حاکمیتی کار آن در تناقض است. همانطور که می دانیم انجام اینگونه وظایف حاکمیتی باید به طور مستقیم توسط ارگان های حاکمیتی نظام صورت بگیرد و سپردن این امور به بخش خصوصی، آن هم پیمانکارانی که سیستم های نظارتی برای رصد عملکرد آنها وجود ندارد، می تواند موجبات بروز این گونه مسائل را به وجود بیاورد. این امر به طور واضح در شرکت شهربان به وقوع پیوسته است.

 

علی رغم مخالفت شورای شهر درخصوص واگذاری پیش بینی شده در بودجه سال 89 هم اکنون شاهد این قضیه هستیم که شرکت شهربان به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران امور مربوط به جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تهران را به 12 موسسه حفاظتی و مراقبتی سپرده است. تبعات این رویکرد در همان ابتدای کار مشخص بود و با ادامه ی کار نیز مشکلات به مراتب بیشتری را به وجود آورده است.

 

در عمل نیز شاهد این بوده ایم که این شرکت از کنترل معاونت شهرسازی خارج شده و شکل مستقلی به خود می گیرد. کار به جایی رسیده است که به گفته رسول خادم این شرکت به جای مراقبت از شهر، مراقبت از ساخت و سازها را موردتوجه خود قرار داده است.

 

شاهد مثال این قضیه نیز تعداد زیاد مشکلات حل و فصل شده در سر ساختمان ها نسبت به موارد ارجاع شده به کمیسیون ماده 100 می باشد. این مسایل از این جهت غیر عادی به نظر می رسد که وظیفه مأموران این شرکت نظارت و جلوگیری از ادامه کادر در صورت بروز تخلف می باشد و برطرف کردن مشکلات ساخت و ساز بر عهده  کمیسیون ماده 100 بوده که حل و فصل مشکلات توسط مأموران شرکت خارج از این رویه می باشد.

 

به گفته خانلری، مدیرعامل شرکت شهربان عدم تعریف رابطه سیستمی بین شرکت و شهرداری های مناطق باعث کمرنگ شدن کارکرد واقعی مجموعه شده است.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 42536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha