پیشنهاد 20 میلیارد دلاری گروه هشت برای انحراف انتفاضه مصر و تونس

سران هشت کشور ثروتمند جهان روز جمعه هفته گذشته وعده دادند اگر تونس و مصر به حرکت خود در مسیر گذار به جوامع دموکراتیک و روادار ادامه دهند 20 میلیارد دلار وام بین المللی دریافت می کنند.


به گزارش خبرگزاری شبستان؛ سران هشت کشور ثروتمند جهان روز جمعه هفته گذشته وعده دادند اگر تونس و مصر به حرکت خود در مسیر گذار به جوامع دموکراتیک و روادار ادامه دهند 20 میلیارد دلار وام بین المللی دریافت می کنند.

با این وجود گذشته از این نکته که این وعده کشورهای بزرگ اقتصادی بیشتر شبیه یک طبل توخالیست نکته اصلی این است که 8 کشور بزرگ صنعتی شامل: ایالات متحده آمریکا، فدراسیون روسیه، اتحاد پادشاهی انگلستان، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، جمهوری ایتالیا، کنفدراسیون کانادا و ژاپن سلطنتی مشروطه به جای آنکه به فکر حلّ معضلات اقتصادی و معیشتی مردم اروپا باشند در پی انحراف افکار عمومی و انتفاضه های اسلامی مردم تونس و مصضر هستند.

 

گفتنی است طیّ هفته های اخیر اعتراضات دامنه داری به تأسّی از آنچه در خاورمیانه و شمال آفریقا رُخ داده در کشورهای اروپایی چون یونان، اسپانیا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا بوقوع پیوسته است. جالب آن است که اکثر مردم معترض این کشورها نسبت به اتخاذ سیاست های ریاضت اقتصادی حکامشان ناراضی هستند. آمار نشان می دهد بعد از ایجاد بحران اقتصادی در غرب که از معاملات املاک و سپس بورس ایالات متحده دامان غرب و شرق عالَم را گرفت، بیشتر مردم طبقه متوسط اروپایی میل شدیدی به استفاده از اجناس دسته دوم پیدا کرده اند.
یادآور می شود در کشور ایالات متحده آمریکا نیز در پی عدم پاسخگویی طرح های اقتصادی کابینه اوباما ایالات جنوبی این کشور که از گذشته درباره استقلالشان فکر می کرده اند دست به اعتراضات گسترده ای بزنند که مهمترین این اعتراضات به جنبش ویسکانسین معروف شده است.

 

لذا سئوال اساسی این است که اگر کشورهای گروه 8 آهی در بساط دارند چرا آن را خرج مردم مستضعف کشورهای اروپایی و ایالات جنوبی امریکا نمی کنند تا در آینده نزدیک اعتراضات مردمی در غرب جنبه خشن تری نیابد؟

 

پایان پام/

کد خبر 42973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha